«Θεμελιώδες δικαίωμα των ενηλίκων είναι να αρνούνται τη θεραπεία. Θεραπεύοντας έναν ενήλικο ενάντια στη θέλησή του, διαπράττεις το ποινικό αδίκημα της βιαιοπραγίας.»
O Άγγλος συγγραφέας Ian MacEwan, στο μυθιστόρημά του Νόμος περί τέκνων που κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Πατάκη, αντλεί έμπνευση από τα θρησκευτικά πιστεύω, την νομοθεσία και τις αίθουσες των δικαστηρίων, ένας συνδυασμός που αρκετοί θα απέφευγαν πολύ εύκολα να θίξουν μια που θεωρείται ταμπού.
Χωρίς να ξεφεύγει από το γνώριμο ύφος της συναισθηματικής αποστασιοποίησης, ο ιδιαίτερος αυτός συγγραφέας που όπως χαρακτηριστικά έχει αναφερθεί στον ξένο τύπο, έχει παραμείνει μεγαλύτερο χρονικό διάστημα στο Short list του Booker παρά σε κάποια εκκλησία, παραδίδει στους αναγνώστες ένα καλογραμμένο κείμενο, πλούσιο σε τεχνικές λεπτομέρειες που εμβαθύνει στο ψυχολογικό προφίλ των ηρώων του και που θέτει μια σειρά από καίρια ηθικά διλήμματα. Αν και οι ήρωες του όπως και οι περιπέτειες που αυτοί εμπλέκονται αποτελούν προϊόν μυθοπλασίας, ο κεντρικός πυρήνας του μυθιστορήματος του βασίζεται σε δύο πραγματικές δικαστικές υποθέσεις στις οποίες πρόεδρος του Ανώτατου Δικαστηρίου ήταν ο σερ Alan Ward.
Γεγονός είναι ότι στη χώρα μας με αυτού του τύπου τα θέματα το αναγνωστικό κοινό δεν έρχεται τακτικά σε επαφή και ίσως γι’ αυτό το λόγο είναι ασφαλές να πούμε ότι δεν είναι και ιδιαίτερα εξοικειωμένο. Στις ελληνικές αίθουσες των δικαστηρίων δεν φτάνουν τόσο πολύπλοκες υποθέσεις δικανικής αντιπαράθεσης που χρειάζονται λεπτούς χειρισμούς, οι οποίες μάλιστα να έλκουν και την προσοχή της κοινής γνώμης σε μεγάλη έκταση. Ο Νόμος περί τέκνων καταγράφει την ανθρώπινη φθαρτότητα και αποθεώνει την αξία της ανθρώπινης ζωής.
Ένα από τα χαρακτηριστικά του τρόπου που δομεί τις ιστορίες του ο βραβευμένος με Man Booker, Ian MacEwan είναι ότι συστήνει με κάθε λεπτομέρεια τους ήρωες του στον αναγνώστη και καταφέρνει να τους μετατρέπει σε πρόσωπα ιδιαίτερα οικεία. Δεν περιορίζεται μόνο στην περιγραφή των εξωτερικών τους χαρακτηριστικών αλλά εμβαθύνει και στο ψυχολογικό τους προφίλ κάνοντας αναφορές σε μικρές λεπτομέρειες της προσωπικότητας, των συνηθειών που έχουν στην καθημερινότητάς τους αλλά και των πιο μύχιων σκέψεών. Ο MacEwan, δεν καταγράφει απλά ένα συμβάν της ζωής των ηρώων του αλλά πηγαίνει πολύ πέρα από αυτό για να οδηγήσει τελικά τον αναγνώστη και στις αλυσιδωτές συνέπειες που προκαλεί αυτό το συμβάν στις ζωές και άλλων ανθρώπων. Παράλληλα, όπως ακριβώς συμβαίνει και στην πραγματικότητα παρακολουθούμε και πολλά ακόμα σημεία-σταθμούς που απασχολούν σε ημερήσια διάταξη τους πρωταγωνιστές του. Διατάραξη προσωπικών σχέσεων, απιστίες, έρωτες, απογοητεύσεις, συγκρούσεις, προβληματισμοί πάνω σε εργασιακά και οικογενειακά θέματα είναι όλα βρίσκονται καλά τοποθετημένα σε αυτή την σεναριακού ρυθμού αφήγηση με τους συχνούς διαλόγους που ζωηρεύουν την ανάγνωση.
Και ενώ όλα αυτά τα καταπληκτικά συμβαίνουν μέσα στο υπέροχο αυτό μυθιστόρημα, έρχεται και η εκπληκτική είδηση στις αρχές Οκτώβρη, ότι ξεκινάνε και τα γυρίσματα της κινηματογραφικής μεταφοράς του με ένα συναρπαστικό cast ηθοποιών. Η διπλά βραβευμένη με Oscar Emma Thompson, την οποία από Πέμπτη 3/11 θα έχουμε την ευκαιρία να την δούμε στις αίθουσες με την ταινία Μόνος στο Βερολίνο και που προσωπικά της έχω μεγάλη αδυναμία, θα ενσαρκώσει την Φιόνα Μέι, μια διακεκριμένη νομικό που εκδικάζει στο Ανώτατο Δικαστήριο υποθέσεις οικογενειακού δικαίου. Αν διαβάσει κάποιος το βιβλίο θα καταλάβει αμέσως ότι δεν θα μπορούσαν να επιλέξουν καλύτερη ηθοποιό γι’ αυτό το ρόλο. Μαζί της θα είναι ο επιβλητικός Stanley Tucci που τελευταία απολαύσαμε στην ταινία Αγώνες Πείνας (2012), ο Fionn Whitehead και η Rosie Boore. Την σκηνοθεσία θα κάνει ο Richard Eyre και την παραγωγή έχει αναλάβει ο Duncan Kenworth, που έχει στο ενεργητικό του επιτυχημένες εισπρακτικά ταινίες όπως το Μια βραδιά στο Νόττινγκ Χιλ (1999) και Τέσσερις γάμοι και μια κηδεία (1994). Τα γυρίσματα που ξεκίνησαν πριν από λίγες ημέρες γίνονται στο Λονδίνο. Τα δικαιώματα της ταινίας σε όλο τον κόσμο ανήκουν στην Film Nation Entertainment ενώ στη χώρα μας τη διανομή έχει αναλάβει η Spentzos Film.
Δηλώνω ενθουσιασμένη… και πολύ ανυπόμονη!