Φωτογραφίες υγιεινών γευμάτων, cozy στιγμές στο σπίτι, εξωτικά ταξίδια, selfies με μάσκες προσώπου και spa. Αρκεί ένα απλό scroll στο Instagram, για να καταλάβεις τη δύναμη του #selfcare. Ένα hashtag που έχει χρησιμοποιηθεί ήδη 21,3 εκατομμύρια φορές (και ο αριθμός ανεβαίνει). Όμως, ως όρος η αυτοφροντίδα παρουσιάστηκε πολύ πριν από το 2016. Όταν οι αναζητήσεις στο Google πήραν φωτιά. Η ιδέα μεταμορφώθηκε σε μια lifestyle φιλοσοφία, όπου ο εαυτός έχει προτεραιότητα στο όνομα της υγείας.

Και ενώ ο αρχικός ορισμός του self care – φροντίδα για το σώμα, το μυαλό και το πνεύμα – εξακολουθεί να ισχύει, υπάρχει ένα νέο συστατικό στοιχείο: Η παρουσία των προϊόντων και των εμπορικών σημάτων. Κάτι που οφείλεται στο γεγονός ότι αυτή ήταν η δεκαετία όχι μόνο της αυτοφροντίδας, αλλά και της ευρέως διαδεδομένης εμπορευματοποίησης της.

Πως τα brands σε ωθούν να αγοράζεις

Ένας μεγάλο αριθμό brands εκμεταλλεύονται τον όρο «self care» προκειμένου να διανείμουν τα εμπορεύματά τους. Θα το έχεις διαβάσει πάνω σε διάφορα προϊόντα. Από ταμπόν μέχρι κεριά ή βιταμίνες.

Το συγκεκριμένο μάρκετινγκ όμως είναι προβληματικό. Επειδή οδηγεί τους ανθρώπους υποσυνείδητα να πιστεύουν ότι για να βιώσουν χαρά, αυτo-αξία και αγάπη, πρέπει να πρώτα να πληρώσουν. Όταν το self care είναι εμπορευματοποιημένο, μαθαίνεις να το εξισώνεις με την ανάγκη να ξοδεύεις. Κατά συνέπεια, διαμορφώνεται η λογική πως αν έχεις τα χρήματα μπορείς να κάνεις πράγματα για τον εαυτό σου. Και αν δεν έχεις, δεν μπορείς. Αισθάνεσαι, λοιπόν, πως χρειάζεσαι έναν εξωτερικό παράγοντα, για να πετύχεις την προσωπική σου φροντίδα.

Πώς το #selfcare έγινε προϊόν στο σύγχρονο wellness
Vogue

Αυτή η λανθασμένη εντύπωση προβάλλεται κυρίως μέσα από το Instagram. Τα καλά νέα είναι ότι αυτή η εκλεκτική ευεξία φαίνεται σιγά σιγά να καταρρέει. Η αυτοφροντίδα πρέπει να είναι προσβάσιμη σε όλους. Επίσης, τόσο εύκολη και φθηνή, όσο το να συναντάς έναν καλό φίλο ή να βρίσκεις λίγο χρόνο για έναν υπνάκο το μεσημέρι.

Η αυτοφροντίδα στην πράξη

Αν τώρα επιθυμείς ακόμα να αγοράσεις την αυτοφροντίδα σου μέσω προϊόντων και υπηρεσιών, μπορείς να το κάνεις,αλλά με έναν τρόπο όμως που να είναι θετικός στη ζωή σου. Κανένα προϊόν δεν θα σε σώσει. Ωστόσο, μπορεί να συμπληρώσει τις υγιεινές συνήθειες σου και να συμβάλλει στην καλλιέργεια της αγάπης για τον εαυτό σου. Τελικά το μυστικό δεν είναι να αποφεύγεται η εμπορευματοποίηση της έννοιας. Αλλά να αλληλεπιδράς με αυτήν ως συνειδητός καταναλωτής και προσγειωμένο άτομο.

Με άλλα λόγια-ανεξάρτητα από το τι αγοράζεις ή πόσα ξοδεύεις-αν στρέφεσαι μέσα σου, τιμάς τις ανάγκες σου, αγαπάς το σώμα σου και φροντίζεις την ψυχή σου, ναι τότε φροντίζεις τον εαυτό σου. Με έναν τρόπο διαχρονικό και ουσιαστικό.

featured image: Instagram/TashaTilberg