Η Καίτη Κωνσταντίνου είναι μία πολύ αγαπητή ηθοποιός. Μια ηθοποιός που δοκιμάζεται και τολμά, που βυθίζεται, εξερευνά και μοιράζεται, που δουλεύει σκληρά και πετυχαίνει. Φέτος υποδύεται τον Ριχάρδο τον Γ’ στο ομώνυμο έργο του Σαίξπηρ και μας χαρίζει μία πολύ ενδιαφέρουσα ερμηνεία, ένα πολυεπίπεδο και επίκαιρο έργο, και αφορμές για σκέψη και συζήτηση…
Γιατί να παρουσιαστεί το έργο Ριχάρδος Γ΄ σήμερα; Υπάρχουν αντιστοιχίες με την εποχή μας; Κατ’ αρχάς ο Ριχάρδος ο Γ’ είναι ένα τεράστιο έργο ενός μεγάλου συγγραφέα. Αυτό από μόνο του είναι ένας λόγος για να παρουσιάζεται ξανά και ξανά. Το συγκεκριμένο έργο, θεωρώ ότι είναι πολύ επίκαιρο και διαχρονικό, γιατί έχει να κάνει με τα παιχνίδια και τις μεταμορφώσεις της εξουσίας που τα βλέπουμε πολύ έντονα σήμερα.
Σε κάθε άνθρωπο ενυπάρχουν όλα τα στοιχεία; Τι διαμορφώνει τον χαρακτήρα του Ριχάρδου; Η εμφάνιση, η κληρονομικότητα, ο περίγυρος; Πιστεύω ότι σε κάθε άνθρωπο ενυπάρχουν πολλά θετικά και αρνητικά στοιχεία. Ο χαρακτήρας του Ριχάρδου σίγουρα επηρεάζεται από το βρώμικο περιβάλλον που μεγαλώνει, από την αγάπη που δεν γνώρισε και από την μοναχικότητά του.
Αντλεί ικανοποίηση ο Ριχάρδος από τις πράξεις του; Γιατί σαρκάζει τα θύματά του; Ο Ριχάρδος αντλεί ικανοποίηση από την επίτευξη του στόχου του, από την εμμονή του για την κατάκτηση της δύναμης μέσω της εξουσίας. Οι πράξεις του, τα εγκλήματα και οι μηχανορραφίες είναι απλώς σκαλοπάτια για το στόχο του. Νομίζω ότι σαρκάζει τα θύματά του γιατί τα υποτιμά και γιατί γνωρίζει καλά το σάπιο περιβάλλον μέσα στο οποίο κινείται.
Σε ένα σκηνικό με τόσες καρέκλες, ο Ριχάρδος μοιάζει να αναζητά εναγωνίως την θέση του σ΄ αυτόν τον κόσμο. Τι αναζητά; Για τι αγωνίζεται; Αυτό ακριβώς που λέτε. Αυτό αναζητά εναγωνίως. Τη θέση του σε αυτόν τον κόσμο.
Μπορεί να υπάρξει εξουσία χωρίς την κατάχρηση της δύναμής της; (Μία ερώτηση του Μάριου Πλωρίτη με αφορμή το έργο του Σαίξπηρ). Ιδανικά ναι, θα μπορούσε νομίζω. Στην πράξη όμως, ο άνθρωπος αποδεικνύεται αδύναμος μπροστά στο χειρισμό της δύναμής του.
Είναι νομοτέλεια η πτώση του εξουσιαστή; Ναι. Πρώτα απ’ όλα, από τον ίδιο του τον εαυτό, όπως ακριβώς μας δείχνει και το συγκεκριμένο έργο.
Ο Ριχάρδος ερχόμενος αντιμέτωπος με τον φόβο, μοιάζει να βρίσκει μια πιο ανθρώπινη πλευρά του εαυτού του. Πως διαχειρίζεται την πτώση του; Είναι ακριβώς η εμφάνιση της συνείδησης, που μέχρι τώρα νόμιζε ότι είναι μόνο για τους δειλούς, που τον τρομοκρατεί. Επειδή στην ουσία δεν τον ενδιαφέρει η ίδια η εξουσία, αλλά το παιχνίδι της κατάκτησής της και το παιχνίδι με τον εαυτό του δεν μπορεί να διαχειριστεί κατ’ αρχάς την ίδια την εξουσία και κατ’ επέκταση την πτώση του.
Τα εγκλήματα του Μάκβεθ υποκινούνται από μία γυναίκα. Ο Ριχάρδος τα εκτελεί μόνος του. Τι σημαίνει το να υποδύεται αυτόν τον ρόλο μία γυναικά; Δεν είναι σκοπός μας να δείξουμε ότι πίσω από ένα έγκλημα βρίσκεται ένα μυαλό γυναικείο. Περισσότερο στόχος μας είναι να δείξουμε ότι ένας τέτοιος χαρακτήρας είναι ένα πλάσμα άφυλο, όπως είναι και η ίδια η εξουσία.
Πως ήταν η συνολική εμπειρία αυτής της παράστασης; Για ‘μένα ήταν μια πολύ δημιουργική στιγμή της ζωής μου. Νιώθω πολύ τυχερή που μου δόθηκε αυτή η ευκαιρία, να καταπιαστώ με έναν τέτοιο ρόλο και να δουλέψω με τόσο ταλαντούχους συνεργάτες.
Μετά από μία τόσο δυνατή παράσταση, ποια είναι τα επόμενα καλλιτεχνικά σχέδιά σας; Προς το παρόν είμαι πολύ μέσα σε αυτή τη παράσταση και είναι νωρίς ακόμη για καινούρια σχέδια.
Εκτός θεάτρου, τι σας αποφορτίζει; Η καθημερινότητά μου.
Τι σας προκαλεί χαρά στην καθημερινότητά σας; Μικρά και ασήμαντα, μεγάλα και σημαντικά πράγματα.
Ριχάρδος ο Γ’ του Ουίλλιαμ Σαίξπηρ στο Σύγχρονο Θέατρο Μετάφραση: Κ. Καρθαίος Δραματουργική Προσαρμογή: Σάββας Κυριακίδης Σκηνοθεσία: Τάκης Τζαμαργιάς Σκηνικά – Κοστούμια: Ελένη Μανωλοπούλου Φωτισμοί: Αλέκος Αναστασίου Μουσική: Κώστας Βόμβολος Χορογράφος: Αλίκη Καζούρη Φωτογραφίες: Αλέξανδρος Βετούλης Σχεδιασμός Μακιγιάζ: Αχιλλέας Χαρίτος Ερμηνεύουν οι ηθοποιοί (σε αλφαβητική σειρά): Βαγγελιώ Ανδρεαδάκη, Κωνσταντίνος Γαβαλάς, Θωμάς Γκαγκάς, Καίτη Κωνσταντίνου, Αλέξανδρος Μαυρόπουλος, Μιχάλης Μουλακάκης, Πηνελόπη Τσιλίκα. Στο ρόλο της Μαργαρίτας, η φωνή της Μπέτυς Αρβανίτη. Παραστάσεις: Τετάρτη & Κυριακή στις 7μμ Πέμπτη, Παρασκευή & Σάββατο στις 9μμ.