Η Μαρία Πανοσιάν είναι ένα όνομα που δεν ξεχνάς εύκολα. Κύπρια μουσικός, Γαλλοαρμενικής καταγωγής, κυκλοφόρησε το νέο της άλμπουμ, γράφει μουσική για ταινίες και θέατρο, είναι ηχολήπτρια στο ραδιόφωνο «Στο Κόκκινο» και τα βράδια παίζει μουσικές σε γνωστά μπαρ της Αθήνας. Μας τράβηξε την προσοχή με τα ορχηστρικά κομμάτια του νέου της δίσκου Red Soul, αλλά και τη διασκευή του γνωστού άσματος Αυτή η νύχτα μένει, που παίζει πολύ στα ραδιόφωνα. Γνωρίστε την, αλλά κυρίως ακούστε την.
Πώς θα χαρακτήριζες την μουσική σου;
Κινηματογραφική, με νεοκλασικές μουσικές γραμμές σε ηλεκτρονική βάση.
Πώς εκφράζεται κάποιος με την ηλεκτρονική μουσική;
Αυτό που προσωπικά με εξιτάρει με την ηλεκτρονική μουσική, είναι πως συνεχώς ανακαλύπτεις και κάτι καινούριο σαν να μην υπάρχει όριο. Είναι μια διαδικασία πειραματισμού και εξερεύνησης στην οποία μπορώ πολύ εύκολα να «χαθώ». Είναι σαν να βρίσκομαι από τη μία στιγμή στην άλλη σε διαφορετικό ηχητικό τοπίο. Η ηλεκτρονική μουσική γίνεται για μένα η βάση για να «χτίσω» ένα κομμάτι μου.
Δυο λόγια για τον προσωπικό σου δίσκο Red Soul. Tι περιέχει;
Το Red Soul με πρωταγωνιστή το πιάνο σε συνδυασμό με έγχορδα όργανα και ηλεκτρονικούς ήχους, περιέχει εννέα ορχηστρικά κομμάτια, ένα ποίημα της Κικής Μαυρίδου με τίτλο Μνήμη σε δική μου απαγγελία και μια διασκευή στο τραγούδι του Σταμάτη Κραουνάκη Αυτή η νύχτα μένει. Είναι ένα άλμπουμ με κύρια ιδέα την εξέλιξη της ανθρώπινης ψυχής, μέσα από βιώματα και εμπειρίες. Περιγράφω τον ίδιο τον άνθρωπο σε σχέση με τον έρωτα, την αγάπη, τη στάση ζωής του, την κοινωνία, τον θάνατο, τον ίδιο του τον εαυτό. Για μένα Red Soul είναι η ψυχή που εμβαθύνει στο κάθε τι, που μαθαίνει και προχωράει με το σύνολο και όχι ατομικά. Καταλήγω πάντα στη γνωστή φράση πως μόνο εάν αλλάξουμε τον εαυτό μας μπορεί να αλλάξει αυτός ο κόσμος.
Τα κομμάτια σου δημιουργούν εικόνες στο μυαλό και ιστορίες. Το επιδιώκεις;
Αυτό είναι κάτι που συμβαίνει χωρίς να το επιδιώκω. Έχει να κάνει με το συναίσθημα που σου γεννάει ένα κομμάτι. Μπορεί να εμπνέομαι από εικόνες, εμπειρίες και βιώματα αλλά το αποτέλεσμα το υιοθετεί ο κάθε ακροατής και φτιάχνει από κει και πέρα τις δικές του εικόνες με βάση αυτό που αισθάνεται.
(Θεωρείς ότι έχουν λιγότερες πιθανότητες να γίνουν γνωστά κομμάτια χωρίς στίχους;
Ναι, δυστυχώς είναι πιο δύσκολο. Θεωρώ πως έχουμε «εκπαιδευτεί» με έναν τρόπο και νιώθουμε μεγαλύτερη εξοικείωση με ένα τραγούδι παρά με ένα ορχηστρικό κομμάτι. Ένα ορχηστρικό κομμάτι όμως σου διεγείρει περισσότερο τη φαντασία και σου δημιουργεί μια εσωστρέφεια. Ο στίχος έχει μια αμεσότητα και μια διαφορετική δυναμική. Βοηθάει στο να περάσει ο δημιουργός τα μηνύματά του και βοηθάει τον ακροατή να ταυτιστεί.)
Η Μαρία Πανοσιάν και η Αθήνα.
Η Αθήνα με εμπνέει. Είναι η αγαπημένη μου πόλη και δεν μπορώ να φανταστώ τη ζωή μου κάπου αλλού. Στην Αθήνα ήρθα σε ηλικία 17 ετών, στην ουσία εδώ μεγάλωσα και αισθάνομαι πάντα πως έχω επιλογές. Αυτή τη χρονική περίοδο μου συμβαίνουν όλα όσα είχα ονειρευτεί να κάνω και να ζήσω. Εργάζομαι ως ηχολήπτρια και μουσικός παραγωγός «Στο κόκκινο» ραδιόφωνο το οποίο με έχει στηρίξει πολύ, γράφω μουσική για θέατρο και για ταινίες μικρού μήκους, δουλεύω σε όμορφα στέκια ως dj και γνωρίζω συνεχώς ανθρώπους εμπνευσμένους και δημιουργικούς.
Τι σε έμαθε το djiing;
Να επικοινωνώ και να αισθάνομαι περισσότερο τους ανθρώπους μέσα από τη μουσική. Να συνδυάζω πολλά είδη μουσικής χωρίς να νιώθω ποτέ την ανάγκη απαραιτήτως να ταιριάζουν μεταξύ τους. Για την ακρίβεια ποτέ δεν κατανόησα τη φράση «αυτό το κομμάτι δεν ταιριάζει με το άλλο» .
Επόμενα βήματα;
Αυτή την περίοδο γράφω μουσική για δύο θεατρικές παραστάσεις που σύντομα θα ανακοινωθούν, μελοποιώ τη νέα ποιητική συλλογή της Κικής Μαυρίδου και παράλληλα ετοιμαζόμαστε με τους μουσικούς που συμμετείχαν στο Red Soul για μια σειρά συναυλιών.