Ένα από τα δυσκολότερα tasks του ελεύθερου επαγγελματία, ή αλλιώς freelancer, είναι η εύρεση πελατών. Πώς τους βρίσκεις και πώς μπορείς να τους πείσεις να συνεχίσουν να προτιμούν τις υπηρεσίες σου; Εάν παιδεύεσαι με αυτές τις ερωτήσεις, δεν είσαι η μόνη. Η εύρεση και η διατήρηση πελατών απασχολεί τους περισσότερους επαγγελματίες και την πλειοψηφία των εταιριών.
Χάρη στην εξέλιξη της τεχνολογίας, σήμερα μπορείς να απευθυνθείς στους πιθανούς πελάτες σου μέσω του internet. Άλλωστε το κινητό έχει γίνει η προέκταση του χεριού μας και τα social media η πρώτη μας part-time ενασχόληση. Παρόλο που η προώθηση από στόμα σε στόμα θα βοηθήσει να ενισχύσεις το δίκτυό σου, η δυνατή παρουσία στα social media και ένα ολοκληρωμένο website είναι αναγκαία σήμερα.
Αν θες να μεγαλώσεις το δίκτυό σου και να κρατάς τους πελάτες σου ικανοποιημένους, διάβασε τα παρακάτω tips.
Κατάγραψε ξεκάθαρα τις υπηρεσίες στο website σου
Πρoτού ξεκινήσεις να βρίσκεις πελάτες, θες να έχεις μια ξεκάθαρη εικόνα του τι ακριβώς προσφέρεις. Μια ξεκάθαρη δομή των υπηρεσιών σου είτε σε πακέτα είτε μεμονωμένα σε βοηθά τόσο να διευρύνεις το δίκτυό σου όσο και να τρέξεις το project σου πιο ομαλά. Όσο πιο συγκεκριμένη είσαι, τόσο καλύτερα. Τι να περιμένει ο πελάτης σου στο τέλος του project; Τι περιλαμβάνουν και τι όχι οι υπηρεσίες σου; Το καλύτερο είναι ότι μπορείς να προσφέρεις ό,τι εσύ θες. Σκέψου σε τι είσαι καλή και πού έχεις περισσότερη εμπειρία. Για παράδειγμα, αν είσαι graphic designer, μπορεί να νιώθεις πιο άνετα να φτιάχνεις websites και να αναλαμβάνεις το digital marketing ενώ να μην είσαι τόσο σίγουρη για τη συσκευασία ή το product design. Εάν είσαι ξεκάθαρη για το τι περιλαμβάνουν οι υπηρεσίες σου μπορείς να εξυπηρετήσεις καλύτερα τους πελάτες σου και να αυξήσεις τις πιθανότητες να μείνουν ευχαριστημένοι με το τελικό αποτέλεσμα.
Σκέψου το ενδεχόμενο προσθήκης των τιμών στο website σου
Μιλώντας για το πόσο βοηθητικό είναι να είσαι ξεκάθαρη στο website σου, σκέψου το ενδεχόμενο να προσθέσεις και τον τιμοκατάλογό σου. Αν και υπάρχει debate σχετικά με το αν χρειάζεται να συμπεριλάβεις τις τιμές στην ιστοσελίδα σου, υπάρχουν μερικά θετικά στοιχεία. Αρχικά, προτιμάς να δέχεσαι συχνές απορίες σχετικά με τις τιμές ή πιο σημαντικές ερωτήσεις για το περιεχόμενο των υπηρεσιών σου; Ίσως είναι χάσιμο χρόνου να απαντάς σε πολλαπλά email για τις τιμές σε ανθρώπους που δεν είναι έτοιμοι να επενδύσουν στις υπηρεσίες σου. Η προσθήκη τιμών στο website σου θα βοηθήσει να έχεις μια καλή αρχική βάση για το project σου.
Θέσε τον εαυτό σου στο επίκεντρο γράφοντας blog posts
Ένας έξυπνος τρόπος να χρησιμοποιείς το website σου είναι να ψυχαγωγείς τους πελάτες σου μέσω blog posts. Γράφοντας για διάφορα θέματα που αφορούν το περιεχόμενο των υπηρεσιών σου δίνεις τη δυνατότητα στους πελάτες σου να μαθαίνουν κάτι καινούργιο εύκολα και γρήγορα. Έτσι, αυξάνεις τις πιθανότητες να μείνουν ευχαριστημένοι από την υπηρεσία σου αλλά και να την χρησιμοποιήσουν ξανά στο μέλλον. Για να βρεις θέματα για blog posts σκέψου τι σε ρωτάνε περισσότερο οι πελάτες σου και μετάτρεψε την ερώτηση σε απάντηση στο blog. Το blogging σου δίνει τη δυνατότητα να προωθήσεις περιεχόμενο στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αλλά και να κερδίσεις χρόνο στο μέλλον χάρη στον εκπαιδευτικό τους χαρακτήρα.
Ξεκίνα μια email λίστα
Πολλοί αναρωτιούνται αν χρειάζεται να φτιάξεις μια email λίστα εξαρχής. Η αλήθεια είναι ότι μπορεί να είναι αρκετά βοηθητική. Όσοι κάνουν subscribe, ενδιαφέρονται για το περιεχόμενό σου και θέλουν να παραμένουν ενημερωμένοι για νέα blog posts, υπηρεσίες, πωλήσεις, κλπ. Ακόμη και αν δεν είσαι έτοιμη να στέλνεις newsletters συστηματικά, μπορείς να προσθέσεις ένα email box ώστε η λίστα του κοινού σου να είναι έτοιμη όταν θα θες να ξεκινήσεις να τα στέλνεις. Το email marketing μπορεί να είναι μια χρήσιμη επένδυση έτσι ώστε να έχεις μια πιο άμεση επικοινωνία με τους ενδιαφερόμενους πελάτες σου.
Παρουσίασε στρατηγικά τα προηγούμενα projects
Δεν χρειάζεται να έχεις 50 projects ως προϋπηρεσία για να πείσεις το κοινό σου να γίνει πελάτης. Επίσης, δεν χρειάζεται να παρουσιάσεις καθένα από τα προηγούμενα projects που έχεις αναλάβει. Ως freelancer, μπορεί να μην αναλαμβάνεις πλέον μερικές υπηρεσίες ή να έχεις αλλάξει τελείως αντικείμενο. Διάλεξε τα projects με βάση αυτά που αναλαμβάνεις καλύτερα και εκείνα που πιστεύεις ότι θέλει να αγοράσει το κοινό σου. Αν δεν έχεις το απαραίτητο υλικό, δοκίμασε να φτιάξεις ένα blog post για ένα προσωπικό project. Για παράδειγμα, γράψε για το πώς έφτιαξες το δικό σου website, τι δούλεψε καλά, ποιες ήταν οι δυσκολίες σου, και τι θα συμβούλευες άλλους. Με αυτόν τον τρόπο, εκπαιδεύεις τους άλλους να φτιάξουν το δικό τους website και καλλιεργείς σχέσεις που μπορεί να εξελιχθούν σε μελλοντική συνεργασία.
Εξέτασε την προοπτική άλλων πηγών εσόδων
Αν θες να ενισχύσεις τις πηγές εσόδων σου, πρόσθεσε επιπλέον υπηρεσίες όπως ένα online shop όπου πουλάς προϊόντα με το λογότυπό σου ή ό,τι προσφέρεις. Επίσης, μπορείς να δημιουργήσεις μια εκπαιδευτική πλατφόρμα πουλώντας μαθήματα εκπαιδευτικού περιεχομένου. Μια δεύτερη πηγή εσόδων ενωμένη με την ιστοσελίδα σου θα βοηθήσει το brand σου να μπει στο επίκεντρο και να διευρύνει το δίκτυό σου.
Να θυμάσαι, ότι δεν χρειάζεται το περιεχόμενο σου να είναι 100% τέλειο προτού φτάσει στο κοινό. Πολλές φορές, η τελειομανία μάς εμποδίζει από το να προχωράμε αφαιρώντας μας πολύτιμη ενέργεια και χρόνο. Ξεκίνα εκεί που βρίσκεσαι και κάνε αλλαγές καθώς προχωράς. Θυμήσου ότι οι αλλαγές είναι πάντα μέσα στο πρόγραμμα.