Το shopping είναι κάτι που όλες μας το αγαπάμε. Κάποιες μάλιστα το έχουμε κάνει δεύτερη φύση μας και με κάθε ευκαιρία καταφεύγουμε στα μαγαζιά και στο online shopping νιώθοντας υπερβολική χαρά. Δεν διανοούμαστε να φορέσουμε το ίδιο outfit σε κάποιο event οπότε κάθε κοινωνική εκδήλωση είναι αφορμή για νέα αγορά. Και φυσικά δεν καταλαβαίνουμε ότι μπορεί οι καταναλωτικές μας αυτές συνήθειες να ξεφεύγουν από το φυσιολογικό και ίσως να εθιζόμαστε στο να ψωνίζουμε.
Υπάρχουν τρεις κατηγορίες καταναλωτών με αρνητικό αντίκτυπο: οι παρορμητικοί, εκείνοι που δεν μπορούν να φορέσουν δεύτερη φορά το ίδιο ρούχο και εκείνοι που ζουν για τις προσφορές και τις εκπτώσεις. Είτε ανήκεις σε μία από αυτές τις κατηγορίες είτε και στις τρεις, οι αρνητικές επιπτώσεις των καταναλωτικών σου συνηθειών είναι ολοφάνερες στα οικονομικά σου. Οπότε τι θα έλεγες να ξεκινήσεις να ψωνίζεις πιο σωστά και ενσυνείδητα;
Καταρχήν, πολύ σημαντικό είναι να συνειδητοποιήσεις και να αντιληφθείς τον λόγο για τον οποίο θα κάνεις αυτήν την αλλαγή. Ύστερα από αυτό, εμείς σου δίνουμε μερικά tips που μπορούν να σου φανούν χρήσιμα στην προσπάθεια αυτή.1. Ποιότητα και όχι ποσότητα
Είναι προτιμότερο να αγοράζεις λιγότερα πράγματα αλλά καλύτερης ποιότητας. Καλό θα ήταν οι αγορές σου να γίνονται με γνώμονα την οικονομική σου δυνατότητα και έπειτα την ποιότητα. Ακόμα και αν έτσι περιορίζονται τα ψώνια σου, θα έχουν μεγαλύτερη αξία και διάρκεια στο χρόνο, αρκεί να επενδύεις σε λίγα αλλά καλά κομμάτια κάθε χρόνο και κυρίως πασπαρτού που θα μπορούν να συνδυαστούν και να δημιουργήσουν αρκετά outfits.
2. Προσοχή στην εσωτερική πλευρά του ρούχου
Πριν προβείς σε μια αγορά έλεγξε το ρούχο εσωτερικά, το στρίφωμα και τις ραφές. Αυτά τα δύο σημεία μπορούν να σου πουν αρκετά για την ποιότητα του ρούχου. Ένα καλοραμμένο ρούχο έχει φαρδύ στρίφωμα και χοντρές ραφές, χωρίς κενά. Αυτό μπορείς να το διαπιστώσεις αν τις τραβήξεις λίγο και δεις πώς φαίνονται. Επίσης, αν τσαλακώσεις λίγο το ρούχο και δεν επανέλθει σε ίσια γραμμή αλλά δείχνει τσαλακωμένο και ασιδέρωτο, δεν είναι καλό σημάδι για τη ποιότητά του. Τα ποιοτικά ρούχα δεν πρόκειται να χάσουν τη φόρμα τους αν τα τραβήξεις για λίγα δευτερόλεπτα και μετά τα αφήσεις. Αυτό το tip θα βοηθήσει να επιλέξεις ρούχα που δεν θα αρχίσουν να φθείρονται μετά τα πρώτα πλυσίματα.
3. Πες όχι στις παρορμητικές αγορές
Είναι συχνό φαινόμενο να βγαίνουμε για ψώνια και να καταφεύγουμε σε αγορές άσκοπες παρασυρόμενοι από το συναίσθημα και τη ψυχολογία της στιγμής. Αυτές συνήθως είναι αγορές τις οποίες στην συνέχεια θα μετανιώσουμε. Καλό, λοιπόν, είναι να σκέφτεσαι πριν αγοράσεις κάτι το πόσο το χρειάζεσαι πραγματικά. Επίσης, οι παρορμητικές αγορές του παρελθόντος μπορούν να σου γίνουν μάθημα.
4. Unsubscribe
Όταν κάνεις online shopping, δίνεις το email σου και επιλέγεις από brands που επισκέπτεσαι συχνά να σου στέλνουν newsletter με προσφορές και οτιδήποτε καινούριο. Ένας καλός τρόπος να αποφύγεις άχρηστες αγορές είναι να κάνεις unsubscribe από τέτοιου είδους mailing lists για να αποφύγεις τον πειρασμό.
5. Πλάνο
Βάλε ένα όριο στα χρήματα που θα δαπανήσεις σε ρούχα, σκέψου τα υπόλοιπα έξοδα του μήνα καθώς και τους στόχους της υπόλοιπης χρονιάς, για τους οποίους θα χρειαστεί να κάνεις κάποιες οικονομίες. Αν τα καταγράψεις μάλιστα όλα αυτά και δεις την κατάσταση πιο ρεαλιστικά, θα καταφέρεις να βάλεις τις προτεραιότητές σου, να δεις τι είναι πιο σημαντικό για σένα και να αναλογιστείς πόσο καλύτερα είναι να κρατήσεις τα χρήματά σου και να τα διαθέσεις εκεί που πραγματικά πρέπει και είναι αναγκαίο.
6. Φωτογραφίες
Θα σε βοηθήσει πολύ να κάνεις ένα καλό ξεκαθάρισμα των ρούχων που ήδη έχεις και να ανακαλύψεις και πάλι αγαπημένα κομμάτια της γκαρνταρόμπας σου, αν φτιάξεις μερικά σύνολα και τα φωτογραφήσεις. Έτσι, ειδικά τις μέρες που θα είναι πεσμένη η διάθεσή σου, θα έχει έτοιμες λύσεις, θα σε βγάλουν από το δίλημμα και το mood «πάλι δεν έχω τι να φορέσω» και έτσι δε θα χρειαστεί να πέσεις με τα μούτρα στο online shopping.
7. Ethical Fashion Brands
Όχι επειδή ακούγεται ολοένα και πιο έντονα τον τελευταίο καιρό, αλλά είναι σημαντικό όλοι μας να αρχίσουμε να σκεφτόμαστε περισσότερο την ηθική πλευρά και την προστασία του περιβάλλοντος στο πλαίσιο της μόδας. Οπότε αν θέλουμε να είμαστε ευσυνείδητοι καταναλωτές, καλό θα είναι να επιλέγουμε brands που στηρίζουν τη δίκαιη αντιμετώπιση (μισθούς, συνθήκες εργασίας, δικαιώματα) όλων των εργαζομένων στον τομέα παραγωγής των ρούχων καθώς και τη βιωσιμότητα του περιβάλλοντος στο οποίο ζούμε και εμείς οι ίδιοι.