Τον προηγούμενο Ιανουάριο η Εβδομάδα Κομμωτικής στο Παρίσι είδε έναν απρόβλεπτο «γάμο»: δεκατέσσερις Γάλλοι σχεδιαστές δημιούργησαν ισάριθμα υψηλής πολυτέλειας νυφικά με υφάσματα από το Μπενάρες και το Λάκναου, ραμμένα με παραδοσιακές τεχνικές από όλη την Ινδία, συμπεριλαμβανομένων του «τσικανκάρι» και του «μασρού».
Σε έναν εντελώς διαφορετικό γάμο, αυτόν του πρίγκιπα Χάρι και της Μέγκαν Μαρκλ τον προηγούμενο Μάιο στην Αγγλία, η προσκεκλημένη ακτιβίστρια Σουχάνι Τζαλότα που έχει δημιουργήσει το Ίδρυμα Myna Mahila, φορούσε ένα σάρι από μετάξι και οργάντζα του Σανζάι Γκαργκ. Πέρυσι, οι δημιουργίες της εταιρείας του ίδιου σχεδιαστή, της Raw Mango, έκλεψαν την παράσταση στην έκθεση με τίτλο «Αντικείμενα: Είναι μοντέρνα η μόδα;» στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης. Το Μουσείο Βικτόρια και Αλβέρτου στο Λονδίνο έχει μόνιμη έκθεση ενδυμάτων σάρι της Raw Mango από το 2012.
Τι σημαίνουν όλα αυτά; Μα ότι η βιομηχανία μόδας της Ινδίας έχει κάνει άλματα προόδου τις τελευταίες δεκαετίες. Πολλοί διάσημοι ή λιγότερο γνωστοί σχεδιαστές καταθέτουν τα διαπιστευτήριά τους σε όλο τον κόσμο, με την Ανίτα Ντόνγκρε, τη Ρίτου Κουμάρ και τον Μάνις Αρόρα να αποτελούν μερικά από τα σπουδαιότερα ονόματα της χώρας. Η Ντόνγκρε άνοιξε, πρόσφατα, το κατάστημα-ναυαρχίδα της στη Νέα Υόρκη, ενώ η Κουμάρ έχει δύο καταστήματα στο Ντουμπάι. Ο Αρόρα είναι ένας από τους αγαπημένους της Εβδομάδας Μόδας του Παρισιού, ενώ μία νέα γενιά σχεδιαστών και entrepreneur υφασμάτων και υλικών υψηλής ραπτικής έχουν αρχίσει να μπαίνουν για τα καλά στο παιχνίδι.
Υπάρχουν, επίσης, και άνθρωποι της μόδας που αποφάσισαν να μην εμπλακούν με αυτήν, αλλά παραμένουν ενεργά μέλη της βιομηχανίας έστω κι από απόσταση. Τέτοια είναι η Μουσκάν Σέτι που αποφοίτησε από το London School of Fashion, αλλά προτίμησε να ακολουθήσει μονοπάτια που συνήθως αρέσουν στους άνδρες: υπολογιστές, μάνατζμεντ και σήμερα είναι επαγγελματίας των παιχνιδιών με τράπουλα! Μία αγάπη που κληρονόμησε από τη γιαγιά της, αλλά η μόδα πάντοτε την αφορούσε και την οδήγησε στη Βρετανία για σπουδές. Η Σέτι αποτελεί μία από τις σημαντικότερες γυναίκες της χώρας της και αποτελεί σημείο αναφοράς για τις συμπατριώτισσές της χάρη στα όσα έχει καταφέρει στην καριέρα της.
Η Ινδία έχει αρχίσει, λοιπόν, να κτίζει μία δική της παράδοση στη βιομηχανία της μόδας, η οποία συνδυάζει το παλιό με το νέο.
Έχει καταφέρει να μπει στον παγκόσμιο χάρτη με πολύ βαριά ονόματα πλέον να στρέφουν πάνω της τα βλέμματα κι η Εβδομάδα Μόδας της χώρας που θα περιλαμβάνει την κολεξιόν Άνοιξη-Καλοκαίρι 2019, θα αποτελέσει το γεγονός της χρονιάς όταν λάβει χώρα τον επόμενο Οκτώβριο (10-13 του μήνα στο στάδιο Τζαβαχαρλάλ Νεχρού).
Μάλιστα, η φετινή καινοτομία της σπουδαίας εκδήλωσης θα είναι η δυνατότητα που θα προσφέρει στο πλατύ κοινό να απευθυνθεί στους σχεδιαστές και οι καταναλωτές να έχουν την δυνατότητα να αποκτήσουν τις δημιουργίες τους στις δύο τελευταίες ημέρες της εβδομάδας. Δεν είναι, λοιπόν, πια απαραίτητο να διαθέτει κανείς «χοντρό πορτοφόλι» ή να είναι διάσημος προκειμένου να κάνει δικό του κάποιο ιδιαίτερο ένδυμα, αλλά οποιοσδήποτε μπορεί να το κάνει μέσω δημόσιας προσφοράς.
Οι καινοτομίες
Οι καινοτομίες για τη βιομηχανίας μόδας της Ινδίας δεν σταματούν εδώ. Όλο και περισσότεροι σχεδιαστές προσπαθούν, πλέον, να πρωτοτυπήσουν και να δείξουν το οικολογικό πρόσωπό τους. Έχουμε φτάσει στο σημείο όπου τα πλαστικά στις θάλασσες του πλανήτη είναι περισσότερα από τα αστέρια του γαλαξία μας, συνεπώς οι σχεδιαστές δεν μπορούν να μείνουν αμέτοχοι στη διαρκή ανάγκη των πολιτών για καλύτερη ποιότητα ζωής και ανακυκλώσιμων υλικών. Το ίδιο ισχύει για όλη την Ινδία, που έχει αρχίσει να εφαρμόζει σκληρούς νόμους προς όφελος της αειφόρου ανάπτυξης.
Ο χώρος της μόδας δεν πάει πίσω, αφού ήδη πολλές εταιρείες έχουν αρχίσει να χρησιμοποιούν άλλου είδους τρόπους για να ράβουν τα ρούχα τους. Η Khadi είναι μία εταιρεία με ιστορία αιώνων και πριν από λίγους μήνες πρωτοτύπησε όταν ανακοίνωσε την απόφασή της: όλα τα ρούχα της, πλέον, θα ράβονται με παραδοσιακό αργαλειό! Οι κλωστές γνέθονται με το χέρι και ο σχεδιασμός των κολεξιόν, από εδώ κι εμπρός, θα βασίζεται στην απλότητα της ένδυσης του Μαχάτμα Γκάντι!