Όλοι θυμόμαστε το 2016 την αναταραχή που είχε προκληθεί όταν ο Donald Trump στα τελικά του προεδρικού debate είχε διακόψει την Hilary Clinton. Γιατί; Γιατί για να την αποκαλέσει “such a nasty woman” (κακιά γυναίκα). Τότε η σχεδιάστρια αξεσουάρ και επιμελήτρια σύγχρονης τέχνης Amanda Brinkman άρπαξε την ευκαιρία: Έφτιαξε γρήγορα την ιδέα ενός T-shirt με τη φράση του Trump με μαύρα κεφαλαία γράμματα μέσα σε μία ροζ καρδιά. Το ανέβασε στο website της και μέχρι το επόμενο πρωί είχε συγκεντρώσει 10.000 παραγγελίες.

Απ’ όταν το σχέδιο της Brinkman έγινε viral , όλο και περισσότεροι σχεδιαστές και brands άρχισαν να δημιουργούν ρούχα που ήταν πολιτικά επίκαιρα. Στο site της ίδιας μπορεί κανείς να βρει ακόμη T-shirt με τη φράση “R.I.P Patriarchy, Your Time has Come” και καπέλα που γράφουν “No Means No“. “Οι άνθρωποι έρχονται σε εμάς γιατί θέλουν οι πολιτικές τους απόψεις να είναι στο επίκεντρο του πώς παρουσιάζουν τον εαυτό τους”. Αυτό ισχυρίστηκε η Brinkman σε συνέντευξη της στο Fashion Magazine.

https://www.instagram.com/p/BueZkftgGhY/?fbclid=IwAR3rNK7RN8UYpLdS5tdnD7hfqeup8SYUthEkn3LRa147EqdxuuGLzxis9iU

Λίγο αργότερα το 2017, η Karlie Kloss, η Jessica Chastain και η Rihanna φόρεσαν το πολυδιαφημισμένο μπλουζάκι του Dior με το logo “We Should All be Feminists”. Πολλοί σχολίασαν αρνητικά την υπερβολική τιμή του μιας και ανερχόταν στα 950$. Αλλά αυτό δεν είναι το μόνο αρνητικό που σχολιάστηκε. Το μήνυμα του ρούχου ήταν αρκετά ντροπαλό θα λέγαμε και μετριοπαθές. Η αλήθεια είναι ότι όσο πιο εύκολα μπορεί να φορεθεί μία δήλωση, τόσα λίγα είναι αυτά που λέει στην πραγματικότητα.

Ο κύριος προβληματισμός από κριτικούς τέχνης και ακτιβιστές είναι ο εξής: Μπορεί γενικά η μόδα να περάσει το κοινωνικό μήνυμα με όλη την ωμότητα του;

Μην ξεχνάμε ότι έχουμε να κάνουμε με εμπορεύματα. Οπότε η ενσωμάτωση φεμινιστικών συνθημάτων πάντα θα συναινεί στον νεοφιλελευθερισμό και στην ανάγκη την πώλησης.

Παντού στο internet ανεξάρτητοι σχεδιαστές απευθύνονται στο μισογυνισμό με ξεκάθαρο, τολμηρό και περιστασιακά χυδαίο λεξιλόγιο. Τέτοιο που περισσότερο κεντρίζει το ενδιαφέρον παρά προκαλεί. Το βρετανικό King Sophie’s World πουλάει διακοσμημένα καπέλα, πουκάμισα και εσώρουχα με γραμμένα μηνύματα: Όπως You’re Not a Bad Boy. You’re Just a Bad Person και Maybe I’m Not Too Sensitive, Maybe You’re Just a Dickhead. Ακόμη, το καναδέζικο brand Wawa πουλάει φούτερ που γράφουν Don’t Touch Me. Όλα αυτά τα σχέδια φαίνεται να έχουν προχωρήσει πέρα από τα “εύγλωττα” μηνύματα περί girl power.

https://www.instagram.com/p/BpCkn5cnPrJ/?fbclid=IwAR3rHgzWi-pwhIFdjXNGRJtYDzGeSiELx9rMsGk2dlxg6kuOYUZTWvWuH_k https://www.instagram.com/p/Bu_7Sj0lthj/?fbclid=IwAR3AWrqTuCQaCl3HSsbu11eGpOKjL7pM7osEg8sUDh_gH42SeVH0efI3-MI https://www.instagram.com/p/BugMtC1FNDo/?fbclid=IwAR1w6NglWShjYNyuotuqsNf8uB_OGYzvse5l6dDs6R7-pvXrGmeupeh4NWQ

Φαίνεται μάλλον ότι όσο πιο ακριβής και αποκαλυπτική είναι η δήλωση, τόσο μεγαλύτερη απήχηση έχει στο ευρύ κοινό. Και ίσως δεν είναι τα ωμά λόγια που σοκάρουν. Αλλά η σκληρή αλήθεια που γίνεται κατανοητή άμα την αναφέρεις όπως πραγματικά είναι.


featured image: Glamour UK