Έχεις αναρωτηθεί ποτέ αν οι καταναλωτές με αναπηρία αποκλείονται από τον κόσμο του online shopping; Έχεις σκεφτεί ποτέ ότι η πρόσβαση στη μόδα δεν είναι ισότιμη για όλους μας; Γιατί άραγε έχει καθιερωθεί μια τεράστια παρανόηση ότι τα άτομα με αναπηρία δεν ενδιαφέρονται για τη μόδα ή τις εξελίξεις της;
Και ναι, μπορεί ο όρος “adaptive fashion” να γίνεται ολοένα και πιο δημοφιλής στην προσπάθεια της βιομηχανίας της μόδας για γίνει περισσότερο συμπεριληπτική. Ωστόσο, ακόμα και υπό το πρίσμα αυτής της προσπάθειας, ο αποκλεισμός των ατόμων με αναπηρία είναι πολύ συχνά εμφανής.
Το τρέχον σύστημα ηλεκτρονικών αγορών και αγορών εντός καταστημάτων, δεν δίνει τη δυνατότητα στα άτομα με αναπηρία να νιώσουν μέλος μιας μεγάλης και ισάξιας ομάδας
Φυσικά, οι διαδικτυακές αγορές εξαλείφουν πολλές από τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν τα άτομα με αναπηρία όταν ψωνίζουν σε φυσικά καταστήματα. Η εύρεση αξιόπιστων μέσων μεταφοράς, η έλλειψη χώρου στάθμευσης, η έλλειψη ανελκυστήρων ή ακόμα και τα δυσπρόσιτα ψηλά ράφια, είναι μόνοι λίγοι από τους περιορισμούς που αντιμετωπίζουν καθημερινά πολλοί συνάνθρωποι μας. Ωστόσο, όπως κάθε νόμισμα έχει δύο πλευρές, έτσι και στην προκειμένη περίπτωση το online shopping πολλές φορές αποκλείει τους καταναλωτές με αναπηρία.
Για παράδειγμα, για ένα άτομο με προβλήματα όρασης (χαμηλή όραση, αχρωματοψία) ή με δυσλεξία που χρησιμοποιεί πρόγραμμα ανάγνωσης οθόνης, οι διαδικτυακές αγορές μπορεί να αποτελούν μια εξαιρετικά προβληματική και αγχωτική διαδικασία. Ο βασικός λόγος; Φυσικά το γεγονός ότι οι περισσότερες ιστοσελίδες δεν είναι συμβατές με υποστηρικτική τεχνολογία. Έλλειψη περιγραφής εικόνας, κουμπιά ή σύνδεσμοι που δεν φέρουν ετικέτες σε ιστοτόπους και πολλά ακόμα, αποτελούν τροχοπέδη για την υλοποίηση των αγορών πολλών συνανθρώπων μας.
Παράλληλα, άτομα με κινητική αναπηρία τα οποία δεν μπορούν να χρησιμοποιήσουν αποτελεσματικά μια συσκευή εισόδου ενός υπολογιστή, όπως το ποντίκι, δεν είναι λίγες οι φορές που αποκλείονται λόγω της έλλειψης εργαλείων ελέγχου χειρός. Ακόμα, για ένα άτομο με προβλήματα ακοής που χρειάζεται να καταβάλει μεγαλύτερη προσπάθεια για να ολοκληρωθεί η αλληλεπίδραση με ένα βίντεο ή μια διαφήμιση, πολλές φορές αποκλείεται από το online shopping λόγω έλλειψης των απαραίτητων λογισμικών. Τέλος, ας μην ξεχνάμε και τα άτομα με μαθησιακές δυσκολίες τα οποία προκειμένου να αποκτήσουν ευκολότερη πρόσβαση σε ιστότοπους ηλεκτρονικού εμπορίου, χρειάζονται βοηθήματα μνήμης και λογισμικό που αφαιρεί περισπασμούς.
Μεγάλο μερίδιο ευθύνης, όσον αφορά την προσβασιμότητα στις ιστοσελίδες, φέρουν και οι ίδιοι οι προγραμματιστές
Σύμφωνα με την Alex Herold, ιδρύτρια και CEO της Patti and Ricky, μιας “adaptive fashion” εταιρείας για άτομα με αναπηρία, «η προσβασιμότητα δεν πρέπει να είναι μια αγχωτική διαδικασία, και οι προγραμματιστές ή κατασκευαστές ιστοσελίδων πρέπει να κάνουν καλύτερη δουλειά και να καθηγηθούν τις επωνυμίες στη χρήση των δυνατοτήτων που έχουν. Πληρώνω για μια δυνατότητα που δεν ξέρω πώς να χρησιμοποιήσω και αυτό είναι ένα πρόβλημα».
Ας μπούμε για μια στιγμή στη θέση τους. Ας φανταστούμε ότι είμαστε ένας καταναλωτής που περιηγείται ή προσπαθεί να περιηγηθεί σε μια ιστοσελίδα αλλά δεν μπορεί να μάθει τίποτα για το προϊόν, επειδή πολύ απλά δεν του δίνουν την ευκαιρία. Ποια θα ήταν η δική μας κίνηση; Προφανώς και δεν θα επιθυμούσαμε να αγοράσουμε κάτι από τη συγκεκριμένη σελίδα. Κι αυτό όχι γιατί δεν θέλουμε, αλλά γιατί δεν μας το επιτρέπουν.
Η μόδα είναι μια βιομηχανία η οποία ασκεί τεράστια επιρροή στην κοινωνική, πολιτισμική αλλά και στην πολιτική ζωή
Η τεράστια δύναμή της προκύπτει από το γεγονός ότι η μόδα αποτελεί μια μορφή επικοινωνίας. Αποτελεί έναν διαφορετικό τρόπο έκφρασης συναισθημάτων. Η μόδα είναι ένα ταξίδι ψυχής. Γι’ αυτό και πρέπει να επέλθει μια αλλαγή. Η μόδα είναι κουλτούρα, και μέσα από εκείνη πρέπει να γίνει το πρώτο βήμα για ισάξιες ευκαιρίες.
«Η ελπίδα μου για το μέλλον είναι ότι όλες οι ιστοσελίδες μόδας και ομορφιάς θα έχουν πραγματικά λεπτομερές εναλλακτικό κείμενο»
Για τη Lucy Edwards, Blind Broadcaster, Youtuber και Disability Activist, η μόνη της ελπίδα για το μέλλον είναι μια. Αυτό που επιθυμεί είναι όλες οι ιστοσελίδες να υποστηρίζονται από το λογισμικό που θα κάνει τον κόσμο πιο ανθρώπινο. «Πιστεύω ότι χρειάζονται περισσότερα από τον μέσο ιστότοπο, επειδή εμείς πρέπει να οραματιστούμε το ρούχο στο μυαλό μας. Οτιδήποτε μπορούν να σκεφτούν οι επωνυμίες για να βοηθήσουν στη δημιουργία μιας νοητικής εικόνας στο μυαλό μας, θα ήταν υπέροχο. Όσο πιο δημιουργικό, τόσο το καλύτερο. Όταν δεν βασίζεσαι σε έναν καθρέφτη κάθε μέρα για να κοιτάξεις τον εαυτό σου ή να κάνεις το μακιγιάζ σου, η ομορφιά της αφής, της μυρωδιάς και των συναισθημάτων καθοδηγούν πραγματικά το πώς θέλω να ξοδέψω τα χρήματά μου», τονίζει η Lucy.