Μετά από μια περίοδο με πολλή δουλειά και αρκετή κούραση, ετοιμάζεσαι επιτέλους να πάρεις την άδειά σου.

Στην αρχή, το κάνεις αθόρυβα. Ενημερώνεις μόνο όσους είναι απαραίτητο. Όσο ο καιρός περνάει και μαθαίνεται, σκύβεις το κεφάλι, χαμηλώνεις τη φωνή, αρχίζεις να αραδιάζεις δικαιολογίες και καταλήγεις με την υπόσχεση ότι θα είσαι σε ετοιμότητα για ό,τι χρειαστεί.

Και αναρωτιέμαι: Γιατί το κάνεις αυτό;

Πώς έχει εξελιχθεί η εργασιακή κουλτούρα, ώστε να νιώθουμε τύψεις για τον ελεύθερό μας χρόνο; Πώς φτάσαμε στο σημείο οι διακοπές να μην είναι πια ιερές;

Σύμφωνα με την Gabriella Braun, διευθύντρια της εταιρείας συμβούλων Working Well, αυτές οι εργασιακές αντιλήψεις πηγάζουν κυρίως από δύο παράγοντες της σύγχρονης τεχνολογίας: Τη δυνατότητα διαρκούς επαφής και την τηλεργασία.

Τα σύγχρονα τεχνολογικά μέσα μας δίνουν τη δυνατότητα να είμαστε διαρκώς διαθέσιμοι για όποιον επιθυμεί να επικοινωνήσει μαζί μας. Η δυνατότητα αυτή έχει απελευθερώσει ένα ανθυγιεινό μοτίβο εργασίας, που βασίζεται στην ανυπομονησία.

«Περιμένουμε τα πάντα άμεσα. Βλέπω μηνύματα που εξηγούν γιατί κάποιος θα λείψει από το γραφείο για μερικά λεπτά.

Γιατί νιώθουμε την ανάγκη να δώσουμε εξηγήσεις;

Οι άνθρωποι μπορούν να περιμένουν – θα έπρεπε να περιμένουν», δήλωσε στο Harper’s Bazaar.

Η τηλεργασία, που αξιοποιήθηκε ευρέως λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού συνετέλεσε σε αυτό το μοτίβο. «Τα αφεντικά έχουν γίνει απίστευτα ανασφαλή σχετικά με το πώς να διαχειριστούν τους ανθρώπους στα πλαίσια της τηλεργασίας. Πολλοί επιδιώκουν να τους παρακολουθούν διαρκώς. Στην πραγματικότητα, σχεδόν όλοι θέλουν να κάνουν τη δουλειά τους σωστά και οι επικεφαλής οφείλουν να δείχνουν εμπιστοσύνη στους εργαζομένους τους», επισημαίνει η Braun.

«Μια απουσία γίνεται συχνά αντιληπτή ως ευκαιρία για κάποιον να ‘τεμπελιάσει’ και να αποφύγει τη δουλειά», λέει η κλινική ψυχολόγος δρ. Roberta Babb. Όλα αυτά καλλιεργούν το αίσθημα της ενοχής και χτίζουν στους εργαζόμενους την πεποίθηση ότι θα γίνουν αντιληπτοί από τους ανωτέρους τους ως κακοί υπάλληλοι.
 
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
 

Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από @kristina_petkute

Βάλε όρια στον εαυτό σου

Η δρ. Babb επιμένει ότι είναι πιο σημαντικό από ποτέ να τεθούν όρια μεταξύ της εργασίας και της προσωπικής ζωής – κυρίως επειδή η τηλεργασία μπορεί να έχει θολώσει αυτές τις γραμμές ανεπανόρθωτα.

«Πάρτε μια βαθιά ανάσα και ξεπεράστε τον φόβο ότι θα σας δουν ως τον ‘κακό υπάλληλο’. Αφιερώστε λίγο χρόνο σκεπτόμενοι τι θα πρέπει πραγματικά να περιλαμβάνει το email με το οποίο θα ενημερώνετε για την απουσία σας. Ενημερώστε σχετικά με τους τρόπους που μπορεί να σας βρει κάποιος σε επείγουσα περίπτωση. Αυτό θα μετριάσει το άγχος, που πολλές φορές προκαλούμε μόνοι μας στον εαυτό μας».

Η ίδια συμπληρώνει: «Δείτε το σαν πρόκληση. Σταματήστε να τσεκάρετε τα email σας, χαμηλώστε το τηλέφωνό σας και επικεντρωθείτε σε αυτό που έχετε επιλέξει να κάνετε στον ελεύθερό σας χρόνο. Διατηρώντας επαφή με τη δουλειά, διοχεύετε μέρος της ενέργειάς σας σε αυτό και τελικά καταλήγετε να μην κάνετε ουσιαστικές διακοπές».

Παραδόξως, η αξία του χρόνου που περνάμε μακριά από τη δουλειά είναι υποτιμημένη. Σύμφωνα με την δρ. Babb, όμως οι διακοπές παρέχουν σημαντικά ψυχολογικά οφέλη και βαθιά μείωση του άγχους.

Κρύβουν, ωστόσο, κι ένα ακόμη σημαντικό όφελος: Παραδόξως, η αποχή από τη δουλειά μάς κάνει πιο αποδοτικούς. Μέσω της ξεκούρασης, επιστρέφουμε στις υποχρεώσεις μας με νέες ιδέες, περισσότερη ενέργεια και όρεξη.

Η Braun θυμίζει ότι, αν και νιώθουμε τη δουλειά να πρωταγωνιστεί στη ζωή μας, στην πραγματικότητα αποτελεί μόνο ένα κομμάτι της. «Το πραγματικό μήνυμα του ‘out of office’ email είναι: Έχω μια ζωή έξω από εδώ και αυτό είναι απολύτως φυσιολογικό», σχολιάζει.

Έτσι, την επόμενη φορά που θα ζητήσεις άδεια, να θυμάσαι ότι η δουλειά δεν είναι το μόνο νόημα της ύπαρξής σου και απόλαυσε το διάλειμμά σου.