Σου έχει τύχει να είσαι για αρκετό καιρό στην ίδια δουλειά και να αισθάνεσαι ότι έχεις «κολλήσει» και δεν εξελίσσεσαι;
Πριν υποβάλλεις την παραίτησή σου, ίσως θα έπρεπε να δοκιμάσεις το job crafting. Πρόκειται για ένα εργασιακό trend που σχετίζεται με τον επανασχεδιασμό και την τοποθέτηση της δουλειάς σου σε νέα πλαίσια, με τρόπο που να ευθυγραμμίζεται περισσότερο με τις προσωπικές σου αξίες και δυνατότητες.
Αυτό θα σου επιτρέψει να επωφελείσαι περισσότερο από την εργασιακή σου καθημερινότητα και να εστιάσεις σε εκείνα τα κομμάτια που θεωρείς πιο ικανοποιητικά.
Το job crafting δεν αποτελεί μια νέα έννοια. Ο όρος επινοήθηκε το 2001 από την δρ. Amy Wrzesniewski και τη δρ. Jane Dutton, οι οποίοι εξήγησαν τον όρο ως «τις φυσικές και γνωστικές αλλαγές που κάνουν τα άτομα στα καθήκοντα ή τα όρια της δουλειάς τους».
Το να βλέπεις ανθρώπους να εξουθενώνονται επαγγελματικά και να εγκαταλείπουν την προσπάθεια μοιάζει πιο επίκαιρο από ποτέ. «Όταν νιώθεις απογοήτευση από τη δουλειά σου, είναι λογικό να σκέφτεσαι τι μπορείς να κάνεις και ποιος θα μπορούσε να είναι ο επόμενος ρόλος σου», λέει η ειδικός σε θέματα καριέρας Ayesha Murray στο Stylist.
«Μπορεί να είναι πιο ωφέλιμο να επανεκτιμήσεις την τρέχουσα δουλειά σου και να προσπαθήσεις να την κάνεις να λειτουργήσει για σένα». Το job crafting θα σε βοηθήσει να αξιολογήσεις εάν η τρέχουσα θέση εργασίας σου είναι μια δουλειά που θα ήθελες να έχεις μακροπρόθεσμα, προσθέτει η ειδικός καριέρας Soma Ghosh.
Πώς μπορείς, λοιπόν, να δοκιμάσεις το job crafting;
Σύμφωνα με τις Wrzesniewski και Dutton, υπάρχουν τρία στάδια:
Το πρώτο είναι αυτό που σχετίζεται με την αλλαγή ή την τροποποίηση του τύπου και του εύρους εργασιών που συνθέτουν μια εργάσιμη μέρα σου.
Αφιέρωσε λίγο χρόνο να σκεφτείς τις εργασίες που κάνεις, πόσο χρόνο απαιτούν και πώς σε κάνουν να νιώθεις. Υπάρχουν εργασίες που σου παίρνουν περισσότερο χρόνο απ’ όσο πραγματικά χρειάζονται; Έχεις συνειδητοποιήσει ποια καθήκοντα είναι εκείνα που απολαμβάνεις να κάνεις;
Σίγουρα, δεν έχεις απόλυτη ευελιξία και είναι πιθανό να μη μπορείς να αποφύγεις ορισμένες εργασίες. Πέρα από αυτό, όμως, αποφάσισε ποια είναι εκείνα τα καθήκοντα στα οποία θα ήθελες να επικεντρωθείς και ρώτα τον ανώτερό σου εάν γίνεται να ασχολείσαι περισσότερο με αυτά.
Το δεύτερο στάδιο είναι η σχεσιακή δημιουργία, η οποία περιλαμβάνει αλλαγές σχετικά με τα άτομα με τα οποία αλληλεπιδράς. Αυτό δεν έχει να κάνει μόνο με το να αποφεύγεις τοξικούς συναδέλφους, αλλά και με το να ενισχύεις τους εργασιακούς σου δεσμούς με τα πρόσωπα που μπορούν πραγματικά να σε βοηθήσουν να εξελιχθείς. Αυτό μπορεί να σημαίνει ότι θα πάρεις μέρος σε μια σύσκεψη ή ότι θα κάνεις κάτι άλλο, που δεν είναι στην άμεση αρμοδιότητά σου, αλλά μπορεί να σε βοηθήσει να προοδεύσεις.
Το τρίτο στάδιο είναι αυτό που σχετίζεται με τη γνωστική αλλαγή, η οποία περιλαμβάνει τη μετατόπιση του τρόπου με τον οποίο σκέφτεσαι ή ερμηνεύεις τις εργασίες που κάνεις, λαμβάνοντας υπόψη τον σκοπό αυτών των εργασιών, αλλά και το πώς ο σκοπός αυτός εφάπτεται στη ζωή σου γενικότερα.
Αυτή είναι αναμφισβήτητα η δυσκολότερη αλλαγή που θα χρειαστεί να διαχειριστείς -η σκέψη για τα κίνητρα και τις προθέσεις απαιτεί να «σκάψεις» λίγο βαθύτερα.
«Υπενθύμισε αρχικά στον εαυτό σου γιατί ανέλαβες εξαρχής αυτή τη δουλειά», προτείνει η Murray. «Τι είχε η θέση, τα καθήκοντα ή η εταιρεία, που σε κέρδισε; Εξακολουθείς να νιώθεις το ίδιο για τα κριτήρια αυτά; Ή έχεις απομακρυνθεί από αυτά τα συναισθήματα και πρέπει να βρεις έναν τρόπο να επιστρέψεις;
«Σκέψου τι είναι σημαντικό για σένα, τόσο σε ό,τι αφορά στην ισορροπία επαγγελματικής και προσωπικής ζωής, όσο και στην επαγγελματική σου εξέλιξη και βεβαιώσου ότι αυτά τα κριτήρια εξακολουθούν να πληρούνται.
«Μόλις καταλάβεις τι χρειάζεσαι για να νιώσεις πληρότητα, κάνε μια σύγκριση μεταξύ της περιγραφής της θέσης και αυτού που πραγματικά κάνεις. Πόσο μεγάλο είναι το χάσμα; Τι πρέπει να κάνεις για να το μειώσεις; Με ποιον χρειάζεται να μιλήσεις και ποια τα βήματα που πρέπει να κάνεις για να πετύχεις μια αλλαγή;».
Το αποτέλεσμα θα είναι κερδοφόρο τόσο για σένα, όσο και για τον εργοδότη σου. Εσύ θα επανακτήσεις το κίνητρο και την όρεξή σου για δουλειά, γεγονός που θα ενισχύσει την παραγωγικότητα και την αφοσίωσή σου.
Μια μελέτη του 2021 από το Πανεπιστήμιο της Νότιας Αυστραλίας διαπίστωσε ότι όταν οι εργαζόμενοι είχαν περισσότερο έλεγχο στη διαμόρφωση του ρόλου τους, δεν απολάμβαναν απλώς τη δουλειά τους περισσότερο, αλλά είχαν και καλύτερες επιδόσεις.