Αν σε ρωτούσαν «ποια είναι τα χόμπι σου;», τι θα απαντούσες; Πιθανότατα οι απαντήσεις σου θα κυμαίνονταν μεταξύ αθλητικών δραστηριοτήτων, όπως το τρέξιμο, το τένις ή η ιππασία, ή και πολιτιστικών, όπως για παράδειγμα η ενασχόληση με τη μουσική, η επίσκεψη σε μουσεία, ο κινηματογράφος κ.α.
Σίγουρα, πάντως, δε θα σκεφτόσουν να απαντήσεις: «Σκρολάρω στα social». Τουλάχιστον έτσι θέλουμε να πιστεύουμε. Κι όμως, τον τελευταίο καιρό, έχει προκύψει μια αξιοπερίεργη τάση: Μια διόλου ευκαταφρόνητη ομάδα ανθρώπων βρίσκει ευχαρίστηση… με την περιήγηση στο TikTok (;).
Συγκεκριμένα, ένας στους τέσσερις θεωρεί την περιήγηση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ως γνήσιο χόμπι. Αυτό προκύπτει από τη νέα έρευνα της Εθνικής Λοταρίας σε 4.000 Βρετανούς, η οποία διαπίστωσε ότι το 24% θεωρεί το scrolling κανονικό χόμπι. Ένας στους 10 παραδέχτηκε ότι δεν έχει κανένα άλλο χόμπι, ενώ 4 στους 10 δήλωσαν ότι περνούν τον περισσότερο ελεύθερο χρόνο κάνοντας scrolling στις οθόνες ή παρακολουθώντας τηλεόραση. Το 1/3 αναγνώρισε ότι ο χρόνος που περνά στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης εμποδίζει κυριολεκτικά την ενασχόληση με άλλα ενδιαφέροντα.
Λαμβάνοντας υπόψη αυτά τα δεδομένα, ξέρεις ότι κάτι έχει πάει πολύ στραβά με τον κόσμο.
Πρόκειται για έναν πραγματικά ισχυρό εθισμό
Ένα είναι το σίγουρο: Αυτή η αφηρημένη δραστηριότητα δεν αποτελεί χόμπι, αλλά μια χαλαρή εγκεφαλική δραστηριότητα που κάνεις άσκοπα στο τέλος μιας κουραστικής ημέρας και τελικά δε σου αφήνει τίποτα περισσότερο από μια αίσθηση ψυχικής κόπωσης. Το χόμπι, αντίθετα, εμπερικλείει ως έννοια το πάθος και την ενεργό ενασχόληση, είτε αυτή είναι πνευματική, είτε σωματική. Αληθινά χόμπι είναι αυτά που περιλαμβάνουν κάποιο είδος πράξης.
Μετά από μερικά λεπτά άσκοπου scrolling, το συναίσθημα που μένει είναι ένα κενό, σε αντίθεση με την αναζωογόνηση που ακολουθεί μετά από ένα ευχάριστο χόμπι. Αυτή είναι και η διαφορά μεταξύ των δραστηριοτήτων με ουσία και αυτών που απλώς «τρώνε» χρόνο.
Τα νέα είναι μόνο άσχημα;
Ευτυχώς όχι. Αν και 1 στους 4 από εμάς θεωρεί σήμερα το scrolling κανονικό χόμπι, φαίνεται να υπάρχει όρεξη για αλλαγή. Τρεις στους πέντε ενήλικες (59%) τρέφουν επιθυμίες να δοκιμάσουν κάτι νέο, σύμφωνα με την ίδια έρευνα. Το 38% θέλει να σπάσει την ψηφιακή συνήθεια και προσπαθεί ενεργά να μειώσει τον χρόνο που περνά στις κοινωνικές πλατφόρμες, ενώ το 23% σκέφτεται ακόμη και να απαλλαγεί εντελώς από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, σε μια προσπάθεια να ακολουθήσει άλλα ενδιαφέροντα.
*Η Mary Oliver διερωτάται στο «The Summer Day»: «Πες μου, τι σκοπεύεις να κάνεις με τη μοναδική, άγρια και πολύτιμη ζωή σου;». Αποκλείεται η απάντησή σου σε αυτό το ερώτημα να ήταν «scrolling στα social media», έτσι δεν είναι;