Η αλληλεπίδραση μεταξύ μουσικής και μόδας έχει εξελιχθεί αξιοσημείωτα με την πάροδο των ετών, σε σημείο που όλα δείχνουν πως οι συναυλίες εξελίσσονται σε ένα νέο είδος επιδείξεων μόδας. Οι εποχές που οι τραγουδιστές είχαν απλώς μια καλή φωνή και ενδιαφέρουσα δισκογραφία έχει παρέλθει προ πολλού. Σήμερα, οι ενδυματολογικές επιλογές αστέρων, όπως η Beyoncé, η Madonna και η Taylor Swift στις συναυλίες ελέγχονται σχολαστικά, συχνά προωθώντας τις πωλήσεις των εμπορικών σημάτων και προβάλλοντας τους σχεδιαστές με τρόπους που προηγουμένως προορίζονταν για τις επιδείξεις πασαρέλας.
Στις αρχές της δεκαετίας του 2000, ενώ τα μουσικά βίντεο παρουσίαζαν την τελευταία λέξη της μόδας, οι λεπτομέρειες αυτών των συνόλων σπάνια έφταναν στο κοινό. Ρίχνοντας μια γρήγορη ματιά στο σήμερα, όμως, είναι φανερό ότι τα πράγματα είναι πλέον πολύ διαφορετικά. Οι τραγουδιστές χρησιμεύουν πλέον συχνά ως πρεσβευτές των brands, με τις γκαρνταρόμπες των περιοδειών τους να είναι στρατηγικά επιμελημένες ώστε να αναδείξουν συγκεκριμένους σχεδιαστές. Για παράδειγμα, οι ενδυματολογικές επιλογές της Taylor Swift μπορεί να οδηγήσουν σε άμεσες πωλήσεις των εμπορικών σημάτων που φοράει, ενώ καλλιτέχνες όπως η Beyoncé και η Madonna έχουν αναλύσει και καταγράψει εκτενώς τα ρούχα της περιοδείας τους από τους λάτρεις της μόδας.
Το φλερτ της μόδας με τη μουσική έχει ωριμάσει σε μια ισχυρή, συμβιωτική σχέση. Διασημότητες όπως η Celine Dion έχουν ευθυγραμμιστεί με τη ροκ αισθητική του Hedi Slimane, ενώ μάρκες όπως η Etro και η Diesel έχουν συνάψει συνεργασίες με ποπ σταρ όπως η Angelina Mango και ο Damiano David αντίστοιχα. Αυτές οι συνεργασίες έχουν μετατρέψει τις συναυλίες σε στιγμές μόδας υψηλού προφίλ. Σκέψου τον Kendrick Lamar να φοράει The Row, την Taylor Swift να ενισχύει τις πωλήσεις της Area με τα τζιν που είναι διακοσμημένα με κρύσταλλα ή τη Lana Del Rey να κοσμεί τη σκηνή με Dolce&Gabbana. Στην Ιταλία, ο Mahmood, με στυλ από τη Lisa Jarvis, έχει αναδειχθεί σε fashion-forward icon. Η δέσμευση μεταξύ μόδας και μουσικής σήμερα είναι πια δημόσια, διαρκής και, πάνω απ’ όλα, κερδοφόρα.
Ένας σημαντικός παράγοντας για την αυξημένη συνέργεια μεταξύ μόδας και μουσικής είναι η επιτυχημένη απόδοση που παρατηρείται στη βιομηχανία K-Pop. Τα κορεατικά είδωλα, με τις σχολαστικά επιμελημένες εικόνες τους και τον πειθαρχημένο τρόπο ζωής τους, έχουν γίνει τα «χρυσά παιδιά» για τα fashion brands. Boy bands, όπως οι ENHYPEN είναι τακτικοί επισκέπτες των επιδείξεων της Prada και τα μέλη των BLACKPINK, όπως η Jennie που περπάτησε πρόσφατα για την Jacquemus, έχουν εξελιχθεί σε ισχυρούς εκπροσώπους της μόδας. Το φαινόμενο επεκτείνεται και σε συγκροτήματα όπως οι Riize και ο Ταϊλανδός ράπερ BamBam, ο οποίος τώρα συνεργάζεται με τη Louis Vuitton. Οι ένθερμοι οπαδοί αυτών των αστέρων αναλύουν και μιμούνται τα ρούχα τους, δημιουργώντας ένα φαινόμενο που έχει τραβήξει την προσοχή της δυτικής ποπ κουλτούρας. Αυτή η τάση έχει μετατρέψει εκδηλώσεις όπως το μουσικό φεστιβάλ Sanremo της Ιταλίας σε εκτεταμένες επιδείξεις μόδας.
Οι συναυλίες ως η νέα πασαρέλα
Οι επιδείξεις μόδας ενσωματώνουν όλο και περισσότερο ζωντανές εμφανίσεις, «θολώνοντας» τα όρια μεταξύ συναυλίας και πασαρέλας. Η τζαζ συναυλία του Amiri στην Εβδομάδα Μόδας του Παρισιού και η video performance των Glass Beams στην επίδειξη του Undercover αποτελούν παραδείγματα αυτής της τάσης. Παρ’ όλα αυτά, οι στιλιστικές τάσεις που παρουσιάζονται στις συναυλίες φαίνεται να αποδίδουν περισσότερο. Το κοινό των συναυλιών επενδύει στις fashion επιλογές των ειδώλων του. Ο προσανατολισμένος στην κοινότητα χαρακτήρας των συναυλιών ενισχύει τον αντίκτυπο της προώθησης, με τους θαυμαστές να διαδίδουν πρόθυμα το μήνυμα μέσω των social media, να οδηγούν σε άμεσες πωλήσεις και να ενισχύουν την προβολή του brand.
Η επιρροή των μουσικών στη μόδα είναι πλέον αναμφισβήτητη. Για παράδειγμα, πολλοί άνδρες γνώρισαν την Miu Miu μέσω του Tony Effe, και μάρκες όπως η Loro Piana, η Lacoste και η Burberry έχουν επωφεληθεί με παρόμοιο τρόπο. Η σύγκλιση της μόδας και της μουσικής ενσαρκώθηκε απόλυτα από την παρουσίαση PDF του Domenico Formichetti στην Εβδομάδα Μόδας του Μιλάνου, όπου μόδα και συναυλία παρουσιάστηκαν με έναν τρόπο τόσο ενιαίο, που ήταν αδύνατο να διακρίνεις τα όρια μεταξύ των δύο.
Το μέλλον της μόδας και της μουσικής
Έχοντας πλέον μια ανανεωμένη αντίληψη για τις ζωντανές εμπειρίες, η συμβίωση μεταξύ μόδας και μουσικής φαίνεται ότι θα συνεχίσει να ευδοκιμεί. Το μεγάλο ερώτημα τώρα είναι αν υπάρχουν περιθώρια να επεκταθεί αυτή η σχέση και με ποιο τρόπο. Η ενσωμάτωση της μόδας στις συναυλίες έχει αποδειχθεί μια ισχυρή στρατηγική, αξιοποιώντας τη λατρεία των μουσικόφιλων για την προώθηση της δέσμευσης και των πωλήσεων των fashion brands. Καθώς αυτή η τάση συνεχίζει να αναπτύσσεται, έχει ενδιαφέρον να δούμε πώς η μόδα και η μουσική θα συνεχίσουν να διασταυρώνονται, δημιουργώντας νέες ευκαιρίες και αναδιαμορφώνοντας στη διαδρομή και τις δύο βιομηχανίες.