Beauty tips, συνταγές μαγειρικής, ταξιδιωτικά vlogs, μυστικά περί μόδας και στυλ…γενικώς το περιεχόμενο των social media σήμερα τα έχει όλα. Δεν υπάρχει κάτι που να αναζητήσεις, που να θες να εξερευνήσεις και να μάθεις και να μη βρεις έναν χρήστη που να έχει δημιουργήσει ένα σχετικό βίντεο. Τι είναι αυτό που κάνει, όμως, τους χρήστες να σταματήσουν το scrolling στη ροή τους, ανάμεσα στα χιλιάδες βίντεο που αναρτώνται καθημερινά και να παρακολουθήσουν κάποιο; Ε λοιπόν, αν θέλεις να δημιουργήσεις ένα βίντεο που να έχει την επιθυμητή ανταπόκριση, οι «ειδικοί» του είδους σε συμβουλεύουν να το ξεκινήσεις είτε με ένα κούνημα της κάμερας, είτε βάζοντας λίγο lip gloss, είτε με τη φράση «Oκ λοιπόν».
Για να «κολλήσεις» σε ένα βίντεο, πρέπει να υπάρξει κάτι που να σου κεντρίσει την προσοχή στα πρώτα κιόλας δευτερόλεπτα αναπαραγωγής του. Έχει διαπιστωθεί, μάλιστα, ότι ο «μαγικός» χρόνος που θα καθορίσει αν κάποιος θα παραμείνει να παρακολουθήσει το βίντεό σου ή θα συνεχίσει το scrolling είναι τα 8 δευτερόλεπτα.
Σήμερα, πολλοί από τους δημιουργούς περιεχομένου χρησιμοποιούν την τακτική του «Οκ λοιπόν» για να τραβήξουν την προσοχή του θεατή. Στις περισσότερες περιπτώσεις, πρόκειται μάλλον για μια υποσυνείδητη κίνηση, η οποία ωστόσο λειτουργεί αποτελεσματικά, αιχμαλωτίζοντας το κοινό. Αυτό, όμως, δεν είναι το μόνο μυστικό των επιτυχημένων δημιουργών.
Ποια άλλα στοιχεία κάνουν ένα βίντεο πραγματικά επιδραστικό; Το Bustle αποκαλύπτει τη «συνταγή» της επιτυχίας:
Υπολογισμένη «ειλικρίνεια»
Πριν το υποσυνείδητο «Οκ λοιπόν» γίνει αισθητό στο TikTok, οι χρήστες χρησιμοποιούσαν τεχνικές που έμοιαζαν προμελετημένες για να προσελκύσουν τους θεατές. Ωστόσο, οι ακόλουθοί τους άρχισαν σταδιακά να αντιλαμβάνονται τη συχνά σκόπιμη τακτική. Γι’ αυτό, οι δημιουργοί σταδιακά μετακινήθηκαν προς πιο «αυθόρμητα» tricks, όπως όταν ένας χρήστης πατάει το record πριν αφήσει το τηλέφωνό του, περνώντας έμμεσα το μήνυμα ότι έχει να μοιραστεί κάτι τόσο σημαντικό, που δεν υπήρχε καν χρόνος να το στηρίξει πρώτα.
Παρομοίως, η τακτική του lip gloss είναι μια άλλη εισαγωγή σε viral βίντεο που περιλαμβάνει την εφαρμογή ενός προϊόντος για τα χείλη ενώ ο χρήστης μιλάει στην κάμερα, έτσι ώστε να δημιουργήσει οπτικό ενδιαφέρον στον θεατή πριν εμφανιστεί ή ειπωθεί κάτι ιδιαίτερα αξιόλογο. Η ψυχολόγος Michee Leno λέει ότι οι δημιουργοί που χρησιμοποιούν αυτή την τακτική θέλουν να περάσουν στους θεατές το υποσυνείδητο μήνυμα ότι αυτό που παρακολουθούν είναι ασφαλές και οικείο. Μοιάζει λίγο σαν εκείνες τις συζητήσεις που κάνουμε με τις φίλες μας μπροστά από τον καθρέφτη καθώς ετοιμαζόμαστε να βγούμε. Αυτή η οικειότητα είναι που κρατά τους χρήστες συντονισμένους.
Υποσυνείδητη στρατηγική
Φυσικά, μια τέτοια φράση δε θεωρείται καθόλου πρωτότυπη στο TikTok. Ο Adam Aleksic , ειδικός γλωσσολογίας που ερευνά τη διασταύρωση μεταξύ γλώσσας και κοινωνικών μέσων, εξηγεί ότι το «Οκ λοιπόν» είναι ένας δείκτης λόγου παρόμοιος με τις φράσεις «Όχι, γιατί», «Εννοώ» και «Σωστά, λοιπόν…», όλες εκ των οποίων υποδεικνύουν στον ακροατή ότι θα ακολουθήσει μια σκέψη. Οι ίδιες οι λέξεις μεταδίδουν στον θεατή το νόημα ότι ήρθε η ώρα να συντονιστεί με αυτό που πρόκειται να ειπωθεί.
Το κοινό ανάμεσα σε αυτά τα φαινομενικά διαφορετικά και αυθόρμητα βίντεο -εκτός από το πώς καταφέρνουν να σε κάνουν να σταματήσεις το scrolling- είναι ότι αποτελούν τον μεγάλο ανταγωνιστή της προγενέστερης τάσης, αυτής που εισήγαγαν οι millennials στα δικά τους βίντεο: Μια σύντομη παύση στην αρχή του βίντεο, πριν γίνει το οτιδήποτε. Αυτή η «τυχαία» παύση είναι πιθανότατα το αποτέλεσμα του ότι η γενιά αυτή έχει μάθει να «κρύβεται» πίσω από ασφαλή, καλά μελετημένα εξ αποστάσεως γραπτά μηνύματα, γι’ αυτό και νιώθει ανέκαθεν λίγο αμήχανα να μιλά ανοιχτά και με ειλικρίνεια μπροστά στην κάμερα. Τώρα, οι χρήστες της Gen Z, που κυριαρχούν σε διαδικτυακούς χώρους όπως το TikTok και εξοστρακίζουν σταδιακά τους millennials, κάνουν σχεδόν τα πάντα για να γεμίσουν αυτή τη σιωπή, είτε το κάνουν σκόπιμα είτε όχι. Για τη Gen Z, η ειλικρίνεια στο περιεχόμενο είναι το σημείο – κλειδί.
Σύμφωνα με τους New York Times, το 2023 ήταν η χρονιά που οι millennials έχασαν την πρωτοκαθεδρία στο διαδίκτυο. Καθώς, όμως, και η Gen Z μεγαλώνει και παρά το γεγονός ότι καθόρισε τις τάσεις στις κοινωνικές πλατφόρμες, φαίνεται σταδιακά να παραγκωνίζεται. Στον αντίποδα, τα memes της Gen Alpha έχουν αρχίσει να αυξάνουν τη δημοτικότητά τους στο διαδικτυακό πεδίο. Σε μια κρίση απελπισίας και προσπαθώντας να διατηρήσουν την κυριαρχία τους, οι δημιουργοί περιεχομένου που ανήκουν στην Gen Z κάνουν ό,τι χρειάζεται για να κρατήσουν τους χρήστες πιστούς στο δικό τους περιεχόμενο.
Τώρα λοιπόν γνωρίζεις ότι μόλις παρατηρήσεις έναν χρήστη να ξεκινά το βίντεό του βάζοντας λίγο lip gloss, κουνώντας το φακό ή λέγοντας «Οκ λοιπόν», στόχος του είναι να σε κρατήσει προσηλωμέν@. Τώρα που ξέρεις, θα συνεχίσεις να παρακολουθείς;