Πριν από χρόνια, χαζεύοντας στο Instagram, σε διάφορα προφίλ influencers, ηθοποιών ή τραγουδιστών, δεν βλέπαμε τίποτα άλλο παρά πολυτελή δωμάτια ξενοδοχείων, γυαλιστερές φωτογραφήσεις ή φλιτζάνια καφέ δίπλα στο εξώφυλλο ενός όμορφου βιβλίου. Κι αυτό γιατί όλα ήταν instagrammable.
Τώρα φαίνεται ότι η αυξανόμενη χρήση της Gen Z στις διάφορες κοινωνικές πλατφόρμες, έχει ξεπεράσει την εμμονή με την αισθητική τελειότητα και την επιμέλεια, προτιμώντας μια πιο αληθινή και αυθεντική γλώσσα. Σε αυτό ακριβώς το σημείο ανοίγει ξανά η αιώνια συζήτηση των γενεών, με τους Millennials: δεν είναι μόνο η επιλογή των πλατφορμών κοινωνικής δικτύωσης που διαφέρει, αλλά και το τι κάνουν σε αυτές τις πλατφόρμες που αμβλύνει ένα ξεχωριστό χάσμα.
Εμβληματική είναι η πρόσφατη επιτυχία μιας σελίδας, της @samyoukills, ενός φωτογράφου που, χωρίς να εμφανίζεται ποτέ μπροστά στον φακό, καταγράφει αφιλτράριστες στιγμές από τη ζωή των πόλεων σε όλο τον κόσμο με ιδιαίτερη έμφαση στη φυσικότητα και τον αυθορμητισμό των θεμάτων του, τα συναισθήματα των οποίων δημιουργούν μια φωτογραφική αφήγηση πολύ λιγότερο επίπεδη από τους πιο “γυαλιστερούς” influencers.
View this post on Instagram
Με την έλευση των πρώτων influencers πριν από χρόνια, το Instagram είχε μετατραπεί σε μια μεγάλη ακολουθία τέλειων feeds: οι selfies ήταν αυστηρά επεξεργασμένες με μερικές προεπιλογές VSCO και έμοιαζε σαν όλοι να έτρωγαν τοστ αβοκάντο για πρωινό. Οι νέοι δημιουργοί της Gen Z, από την άλλη πλευρά, αρνούνται να παρουσιαστούν στο κοινό σύμφωνα με αυτή την τυποποιημένη εμφάνιση ομορφιάς, προτιμώντας μια πιο ακατάστατη, αφιλτράριστη ατμόσφαιρα.
Ενώ οι Millennials κάνουν ρετούς σε φωτογραφίες ηλιοβασιλέματος που τραβήχτηκαν με SLR, η Gen Z δημοσιεύει εικόνες απευθείας από το άλμπουμ κάμερας. Η κύρια διαφορά έγκειται στο γεγονός ότι αυτά τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αποτελούσαν παλαιότερα ένα λαμπρό παράδειγμα της επιδεικτικής τέλειας ζωής, συχνά απρόσιτης. Τώρα influencers όπως η Emma Chamberlain, που είναι μόλις 23 ετών, μας δείχνουν την αυθεντικότητα της ζωής που χρειαζόμαστε. Όπως εξηγεί η Taylor Lorenz σε ένα άρθρο που δημοσιεύτηκε στο The Atlantic, με τίτλο The Instagram Aesthetic Is Over, το “Instagrammable” στυλ που έγινε διάσημο από την πλατφόρμα δεν λειτουργεί πια, τόσο εννοιολογικά όσο και αισθητικά.
Κανείς δεν ενδιαφέρεται πλέον να βλέπει επιτηδευμένες και στημένες χορηγίες προϊόντων- οι καταναλωτές εστιάζουν όλο και περισσότερο στους σκοπούς και τις αξίες των εμπορικών σημάτων, από τα οποία απαιτούν μεγαλύτερη δέσμευση. Πίσω στο 2019, το Forbes υποστήριξε πώς η αγορά έχει φτάσει στο σημείο κορεσμού της, χάνοντας την αυθεντικότητα που αποτελούσε προστιθέμενη αξία των πρώτων ημερών.
Πολλοί από τους influencers της πρώτης γενιάς δεν υπάρχουν πλέον σήμερα, και όχι μόνο λόγω της εναλλαγής γενεών, αλλά κυρίως λόγω της μείωσης του ενδιαφέροντος για το περιεχόμενό τους. Οι καταναλωτές έχουν γίνει πιο κατατοπισμένοι και ως εκ τούτου, οι ψηφιακοί δημιουργοί έχουν εξελιχθεί ώστε να προτιμούν μια πιο αληθινή και πραγματική σχέση με την κοινότητά τους. Τα μέλη της Gen Z έχουν μια πιο ρεαλιστική και ενημερωμένη προοπτική.
Εξαιτίας αυτού, οτιδήποτε φαίνεται κατασκευασμένο, αναγκαστικά όμορφο ή παρακαλά για προσοχή είναι δυσάρεστο στα μάτια του κοινού. Οι χρήστες δεν αισθάνονται πλέον την ανάγκη να είναι τυπικοί, οι λεζάντες κάτω από τις αναρτήσεις αντιπροσωπεύουν τη νέα ροή συνείδησης των εφήβων. Αν εξακολουθείς να χρησιμοποιείς hashtags είσαι boomer, αν μοιράζεσαι ένα cringe meme στα story σου, ξέρεις ήδη ότι θα το δεις άλλες τριάντα φορές κατά τη διάρκεια της ημέρας και θα είσαι ευχαριστημέν@ με το πόσο αστεί@ είσαι. Δεν χρειάζεσαι άλλους να σου το πουν αυτό.
@kidwhocantrideabike Like you have to know #WinterFit #CobraKaiChop #WithoutTellingMe #BRIDGERTON #fyp #ugly #sign #cute #hot #pretty #friends #bestfriends
♬ gimme more slayyyter remix – amber
Η Jane Macfarlane, καλλιτεχνική διευθύντρια του δημιουργικού γραφείου The Digital Fairy, δήλωσε σε συνέντευξή της στο Vice ότι η “αντιαισθητική” τάση στο Instagram αποτελεί εξέλιξη της μορφής των “άκυρων photo dumps”, η οποία γνώρισε την επιτυχία της κατά τη διάρκεια των δύο ετών της καραντίνας, όταν κανείς δεν είχε διάθεση ή δεν είχε τρόπο να τραβήξει “Instagrammable” φωτογραφίες.
Ο καθένας από εμάς, τουλάχιστον μία φορά, σκέφτηκε ότι είχε νόημα να δημιουργήσει ένα καρουζέλ εικόνων όπου για κάποιο λόγο η φωτογραφία ενός τεμαχισμένου σάντουιτς και οι στίχοι ενός τραγουδιού του 2008 είχαν κάποια περίεργη σχέση που θα μπορούσαν να αναρτηθούν μαζί. Αυτή η τάση προς μια αισθητική της ασχήμιας, όσο ανεγκέφαλη και τυχαία κι αν φαίνεται, στην πραγματικότητα δεν είναι εντελώς έτσι. Αντί για μια νίκη της ασχήμιας, στην πραγματικότητα, θα μπορούσε κανείς να μιλήσει για ένα θρίαμβο της ειλικρίνειας – από την πρόσφατη αναβίωση των Crocs μέχρι τις τάσεις στο TikTok στις οποίες είναι της μόδας να τονίζονται οι μαύροι κύκλοι με μακιγιάζ.
Στο TikTok η Gen Z είναι στα καλύτερά της, εξυμνώντας μια πιο ωμή, πιο ατομικιστική αισθητική. Στους έφηβους αρέσει να δημιουργούν πιο αυθόρμητο, αστείο περιεχόμενο, αφιερώνοντας χρόνο για να φτιάξουν βίντεο που θα μπορούσαν να γίνουν viral: από τυχαίες πτώσεις μέχρι δηλώσεις αγάπης με το Baby του Justin Bieber να παίζει στο παρασκήνιο. Είναι ενθαρρυντικό να βλέπουμε πώς οι νέοι δημιουργοί δεν είναι αμήχανοι και κάνουν την ανεπάρκεια δύναμη, ως μια μορφή αντικουλτούρας που δημιουργεί γόνιμο έδαφος για νέες ιδέες.