Πόσες είναι οι φορές που έχεις αναρωτηθεί πόσο απαραίτητο σου είναι αυτό που έχεις αγοράσει; 

«Μήπως δεν το χρειαζόμουν πραγματικά»; Θα έχεις παρασυρθεί από τη λάμψη ενός προϊόντος, θα έχεις λειτουργήσει υποκινούμενη από το σωστό μάρκετινγκ μίας διαφήμισης, χωρίς να έχεις βάλει σε μεγάλη λειτουργία την κριτική σου σκέψη αλλά έδρασε απλά παρορμητικά όπως όλοι μας έστω και μία φορά στη ζωή μας και τελικά η ντουλάπα να ξεχειλίζει από υπερβολή. 

Σήμερα περισσότερο από κάθε άλλη φορά η πραγματοποίηση συνειδητών αγορών. Ζούμε σε μία εποχή που η υπερκατανάλωση μαστίζει (το βασικότερο πρόβλημα στον κόσμο της μόδας του σήμερα), ειδικά με την ταχεία ανάπτυξη που γνώρισε το TikTok, μία από τις πιο επιδραστικές πλατφόρμες έχοντας ξεπεράσει και τη δυναμική του Instagram. Το ασταμάτητο περιεχόμενο η ταχύτητα αυτού αλλά και η επαναλαμβανόμενη εμφάνιση ενός προϊόντος έχει σοβαρό αντίκτυπο στις καταναλωτικές συνήθειες που συχνά οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια στην υπερκατανάλωση.

Αν ψάξεις το hashtag #TikTok made me buy it θα διαπιστώσεις ακριβώς αυτό. Η υπερκατανάλωση- χωρίς να το καταλάβεις-  μπορεί να σε οδηγήσει μία οικονομική πίεση και να έρθεις αντιμέτωπη με περιττά έξοδα και πολύ άγχος. Την επόμενη φορά που θα βρεθείς σε δίλλημα για μία αγορά σου, θα θέσεις μόνη σου στον εαυτό σου πέντε ερωτήσεις που θα σε βοηθήσουν να λειτουργήσεις με λογική. 

Μου είναι πραγματικά απαραίτητο; Συνδυάζεται με τα κομμάτια που έχω ήδη στην γκαρνταρόμπα μου, θα το χρησιμοποιώ συχνά; 

Μία από τις πιο σημαντικές ερωτήσεις είναι αν το προϊόν που πρόκειται να αγοράσεις το έχεις πραγματική ανάγκη. Έχεις αναρωτηθεί αν παρασύρεσαι από έναν ¨ενθουσιασμό¨, επειδή το είδες και σου άρεσε εκείνη τη στιγμή ή αν προσπαθείς να καλύψεις ένα ψυχολογικό κενό; Δώσε στον εαυτό σου το χρόνο να σκεφτεί αν σου είναι απαραίτητο ή αν μπορείς να ζήσεις και χωρίς αυτό. Η ερώτηση που συνδυάζεται και ταιριάζει μετά αν τελικά επιλέξεις ότι θέλεις να το αγοράσεις, είναι αν μπορείς να το συνδυάσεις με άλλα κομμάτια της γκαρνταρόμπας σου και αν κάνεις συχνή χρήση.

Πολλά ρούχα έχουν καταλήξει στην ντουλάπα ή σε μία καρέκλα, τα χρησιμοποίησες μία φορά ή και καθόλου. Αν πρόκειται για κάτι το οποίο δεν σε αντιπροσωπεύει καλύτερα να μην το αγοράσεις αμέσως. Σκέψου με τι θα μπορούσες να το συνδυάσεις από τα κομμάτια που έχεις ήδη στη συλλογή σου με περισσότερους από έναν τρόπο. Προσπάθησε εκείνη τη στιγμή θα χτίσεις τρία outfits στο μυαλό σου. Αν δεν τα καταφέρεις, είναι ¨σημάδι¨ πως δεν είναι για εσένα. 

Αν δεν βρισκόταν σε έκπτωση θα το αγόραζα; 

Ξέρουμε πολύ καλά ότι είναι πολύ δύσκολο να αντισταθείς σε μία καλή προσφορά. Αν κάποιο προϊόν περιμένεις και ανυπομονείς να μπει σε έκπτωση τότε σημαίνει ότι το θες πολύ. Αν από την άλλη αγοράζεις κάτι μόνο και μόνο επειδή βρίσκεται σε έκπτωση, θα σου προτείναμε να μην το κάνεις, δεν θα έχει κάποιο νόημα, άλλο ένα προϊόν που θα καταλήξει αχρησιμοποίητο. 

Μου ταιριάζει; Αναδεικνύει το στιλ μου, την προσωπικότητα μου και ό,τι αντιπροσωπεύω;  

Τα ρούχα που επιλέγεις, όσο κι αν πολλοί αποφεύγουν να το παραδεχθούν, αποκαλύπτουν πολλά για το χαρακτήρα σου. Δεν είναι απλώς ένα ύφασμα που θα επιλέξεις να ¨ρίξεις¨ επάνω σου, είναι πολλά περισσότερα. Είναι κι αυτά ένα μέσο για να εκφράσεις τι πιστεύεις, τι νιώθεις, πως είσαι τη στιγμή που φοράς κάτι, αντικατοπτρίζουν τη διάθεση σου. Μέσω αυτών προσπαθείς να επικοινωνήσεις ένα μήνυμα στους γύρω σου. Είναι η επικοινωνία σου χωρίς να χρησιμοποιείς λόγια. 

Μήπως το αγοράζω, επειδή είναι τάση; 

Αυτή η ερώτηση συνδέεται άμεσα με την παραπάνω. Οι τάσεις (που προβάλλονται από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης κυρίως) επηρεάζουν σε σημαντικό βαθμό και καθοδηγούν τις παρορμητικές αγορές. Ο τρόπος που σου προωθούν τις τάσεις σου δημιουργούν μία αίσθηση έλλειψης που πρέπει να καλύψεις με τρόπο που σε κάνουν να πιστεύεις πως αν δεν προχωρήσεις σε αγορά θα έχεις χάσει κάτι πραγματικά αναγκαίο. Σε όλο αυτό συμβάλουν και οι influencers που σε πείθουν, ακόμα και αν δεν σχετίζεται με τις ανάγκες σου, να το αγοράσεις γιατί «για να το χρησιμοποιούν κι αυτοί τότε μάλλον θα είναι πραγματικά καλό».  

Περνάμε στο κομμάτι της συσχέτισης με την παραπάνω ερώτηση. Με το να ακολουθείς πιστά και με ¨κλειστά μάτια¨ τις τάσεις, χωρίς να φιλτράρεις αν σου ταιριάζει σε όλα τα επίπεδα, χάνεις ένα κομμάτι της ταυτότητάς σου. Αν θες να είσαι μέσα στη μόδα, προσάρμοσέ το στο στιλ σου χωρίς να χαλάς πολλά χρήματα σε άσκοπες αγορές. Μην ξεχνάς ότι αγοράζοντας χωρίς μέτρο προϊόντα που απλά είναι μία τάση για τη φετινή σεζόν, χάνεις κι ένα κομμάτι της αυτοπεποίθησής σου.

Αν τα ρούχα δεν είναι εσύ και δεν νιώθεις άνετα μέσα σ’ αυτά, βγάζεις προς τα έξω μία αμηχανία και επηρεάζει τη διάθεσή σου. Προσπάθησε να βάζεις την κριτική σου ικανότητα σε δράση και να επιλέγεις ρούχα που θα είσαι εσύ. 

Είναι ποιοτικό και βιώσιμο; 

Ένα θέμα που απασχολεί πολύ το χώρο της μόδας τα τελευταία χρόνια κυρίως. Ήρθε η ώρα να απασχολήσει κι εσένα αν δεν σε απασχολεί ήδη φυσικά. Εκτός από (τα κυρίως και βασικά) τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος και την ηθική μόδα και τις συνθήκες εργασίας, μιλώντας απλά για τον αντίκτυπο στη ντουλάπα σου, επιλέγοντας ποιοτικά ρούχα χτίζεις μία συλλογή με διάρκεια ζωής. Αντέχουν περισσότερο στην πάροδο του χρόνου και δεν είναι συχνή η αντικατάστασή τους. Αυτό σε βοηθά να μειώσεις τις σπατάλες και την υπερκατανάλωση, αφού η συνεχής σου ανάγκη για αγορές μειώνεται.