Η Μαρία Χατζηστεφανή είναι επιχειρηµατίας µε έδρα το Λονδίνο. Ξεκίνησε την καριέρα της ως συνεργάτης σε περιοδικό µόδας και στη συνέχεια µετεγκαταστάθηκε στη Νέα Υόρκη όπου έλαβε το MBA της από το Columbia Business School. Το 1991 ίδρυσε τον καινοτόµο όµιλο Rodial µε προϊόντα περιποίησης δέρµατος που στόχευαν σε συγκεκριµένα δερµατικά προβλήµατα και είχαν ιδιαίτερα, ευφάνταστα ονόµατα, όπως Snake Serum και Dragon’s Blood. Η Μαρία πλέον διευθύνει δύο µάρκες – τη Rodial και τη NIP+FAB. Τα προϊόντα της πωλούνται σε 20.000 καταστήµατα σε 35 χώρες διεθνώς.

Η βιομηχανία της ομορφιάς είναι απαιτητική και συχνά ανταγωνιστική. Πώς διαμορφώσατε τη δική σας ταυτότητα μέσα σε αυτό το τοπίο; 

Τα εμπόδια εισόδου στη βιομηχανία ομορφιάς είναι πολύ λιγότερα από ό,τι όταν ξεκίνησα τη Rodial. Πλέον ο καθένας μπορεί να πάει σε ένα εργοστάσιο, να βάλει το όνομά του σε μια υπάρχουσα φόρμουλα και να δημιουργήσει ένα brand. Η βιομηχανία ομορφιάς σήμερα είναι κορεσμένη και, για να είμαι ειλικρινής, δεν θα ξεκινούσα μια επιχείρηση ομορφιάς το 2025. Αυτό που μας κάνει να ξεχωρίζουμε από τον ανταγωνισμό είναι η 25 χρόνων κληρονομιά μας, τα επαναστατικά και μοναδικά προϊόντα μας (dragon’s blood, bee venom) τα οποία έχουν αποδείξει την αξία τους και έχουν αντέξει στον χρόνο, και η αναγνώριση του brand μας που έχει εδραιωθεί σε παγκόσμιο επίπεδο όλο αυτό το διάστημα. 

Το ταξίδι σας στο επιχειρείν είχε προκλήσεις και εμπόδια. Ποια ήταν η πιο δύσκολη στιγμή σας και πώς τη διαχειριστήκατε; 

Πριν από μερικά χρόνια, ήμουν στα όρια της χρεοκοπίας και πήρα το ρίσκο να παραγάγω μια νέα σειρά που απαιτούσε τεράστιο κεφάλαιο. Μιας και  η επιχείρηση ήταν αυτοχρηματοδοτούμενη, όταν αυτή η σειρά δεν πήγε καλά, αποκτήσαμε πολλά χρέη. Δούλεψα πολύ σκληρά και μου πήρε έναν χρόνο για να το αντιστρέψω. Γράφω γι αυτό στο τελευταίο μου βιβλίο που μόλις κυκλοφόρησε από τις Εκδόσεις Κλειδάριθμος «Πώς να ζήσεις μία καλύτερη ζωή». Το μάθημα που πήρα είναι ότι πρέπει πάντα να εμπιστεύομαι το ένστικτό μου. Παρ’ ό,τι αρχικά ήμουν πεπεισμένη ότι αυτή ήταν μια καλή ιδέα, βαθιά μέσα μου ήξερα ότι δεν ήταν σωστή για εμάς. 

Υπάρχει μια νοοτροπία που πιστεύετε ότι κρατά τις γυναίκες πίσω στον επιχειρηματικό κόσμο; 

Ζω και εργάζομαι στο Ηνωμένο Βασίλειο της Αγγλίας, όπου πολλές γυναίκες έχουν ξεκινήσει και αναπτύξει με επιτυχία τις επιχειρήσεις τους. Αυτό που αποτελεί εμπόδιο για τις γυναίκες που θέλουν να είναι επαγγελματικά επιτυχημένες είναι ότι δεν είναι πάντα έτοιμες να κάνουν τις απαραίτητες θυσίες. Η επιτυχία απαιτεί πολλές θυσίες, τόσο σε επαγγελματικό όσο και προσωπικό επίπεδο. 

Έχετε ζήσει και δουλέψει σε διαφορετικά περιβάλλοντα. Υπάρχει κάτι που πιστεύετε ότι κάνει τις Ελληνίδες να ξεχωρίζουν στον επιχειρηματικό κόσμο; 

Έχω γνωρίσει πολλές επιχειρηματίες στο «Dragon’s Den» και πιστεύω ότι η νεότερη γενιά είναι πολύ φιλόδοξη και κατανοεί τι χρειάζεται για να πετύχει. Ελπίζω να δω πολλές ιστορίες επιτυχίας από Ελληνίδες επιχειρηματίες στο κοντινό μέλλον. 

Αν μπορούσατε να δώσετε μία συμβουλή σε μια γυναίκα που ξεκινά σήμερα την επιχειρηματική της διαδρομή, ποια θα ήταν; 

Να είστε πολύ ειλικρινείς σχετικά με τα δυνατά και αδύνατα σημεία σας, προσωπικά και επαγγελματικά. Στη συνέχεια, συνεργαστείτε με ανθρώπους ή προσλάβετε άτομα που έχουν δεξιότητες που συμπληρώνουν τις δικές σας. Όταν ξεκίνησα, προσέλαβα κάποιους ταλαντούχους ελεύθερους επαγγελματίες, που ήταν πιο εύκολο να πληρώσω, ενώ παράλληλα διέθεταν τις δεξιότητες που μου έλειπαν. 

Αν η επιτυχία σας μπορούσε να συνοψιστεί σε μία φράση, ποια θα ήταν αυτή; 

Η επιτυχία δεν είναι οριστική, η αποτυχία δεν είναι μοιραία. Ως επιχειρηματίας, αντιμετωπίζω προκλήσεις κάθε μέρα στη Rodial. Όχι τις ίδιες με αυτές που αντιμετώπισα όταν ξεκίνησα, αλλά ποτέ δεν είναι εύκολο. Για να είσαι επιχειρηματίας, χρειάζεται να είσαι σκληρόπετσος για να διαχειριστείς τις αποτυχίες (που όλοι βιώνουμε), να μάθεις από αυτές και να προχωρήσεις.