Μέρα με τη μέρα όλο και πυκνώνουν και φουντώνουν οι δηλώσεις και οι θέσεις σχετικά με τη σπουδαιότητα της ψυχολογίας στην προσωπική και την επαγγελματική μας ζωή. Ακόμη και στον επιχειρηματικό κόσμο. Στο μάρκετινγκ ακόμα περισσότερο.
Ψυχολογία καταναλωτή, ψυχολογία των χρωμάτων, ψυχολογία στην αγοραστική απόφαση και την τιμή. Ναι, και στην τιμή!Θα έχετε σίγουρα παρατηρήσει πως συχνά, κυρίως στο retail, αλλά και στο e-commerce, οι τιμές πώλησης των προϊόντων είναι της μορφής Χ,99 €. Για παράδειγμα ένα βιβλίο ή μια μπλούζα που τιμολογείται με 19,99€ συνδέεται περισσότερο με τον αριθμό 19 παρά με το 20, που έχει προκύψει από στρογγυλοποίηση, καθώς έχουμε μάθει να διαβάζουμε από αριστερά προς τα δεξιά. Κατ’ επέκταση θεωρείται πως πρόκειται για αγορά κάτω των 20€ παρόλο που η απόλυτη διαφορά είναι 0,01€, με πραγματικό οικονομικό όφελος μηδαμινό. Η εξήγηση κρύβεται στο γεγονός πως οι καταναλωτές έχουν την τάση να αντιλαμβάνονται τις περιττές-μονές τιμές ως φθηνότερες σε σχέση με τις ζυγές. Πρόκειται για την τακτική της ψυχολογικής τιμολόγησης ή αλλιώς charm pricing.
Άλλο στοιχείο εφαρμογής της συγκεκριμένης τακτικής είναι το μέγεθος της γραμματοσειράς που χρησιμοποιείται για την αποτύπωση της τιμής, κυρίως στην περίοδο των εκπτώσεων. Με σκοπό την προσέλκυση του καταναλωτή οι εκπτωτικές τιμές συνήθως τυπώνονται με μεγάλη, bold γραμματοσειρά, σε αντίθεση με έρευνα που διεξήχθη στο Πανεπιστήμιο του Κοννέκτικουτ, η οποία υποστηρίζει πως μια μικρή και πιο διακριτική γραμματοσειρά σημαίνει για τον καταναλωτή υψηλότερη ποιότητα. Στο πλαίσιο αυτό, έχει καθιερωθεί και η τιμολόγηση κύρους, κατά την οποία όσο υψηλότερη είναι η τιμή ενός προϊόντος, τόσο μεγαλύτερη είναι η αντιλαμβανόμενη ποιότητά του.