Ένας από τους πιο διάσημους και πρωτοπόρους, για την εποχή του, φωτογράφος μόδας θεωρείτε επάξια ο Richard Avedon. Γεννημένος το 1923, από γονείς που εργάζονταν στο χώρο της ενδυμασίας και που τον στήριξαν και τον ενθάρρυναν να αγαπήσει την τέχνη και την μόδα. Η αγάπη του Avedon για την φωτογραφία ξεκίνησε μόλις στην ηλικία των 12, όταν έγινε μέλος της φωτογραφικής κοινότητας των νέων Εβραίων.
Στα 23 του ξεκίνησε να σπουδάζει φωτογραφία στο New School for Social Research, πλάι στον επίσης γνωστό φωτογράφο μόδας Alexey Brotovich ο οποίος ήταν και ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Harper’s Bazaar. Εκείνη τη χρονιά κιόλας άρχισε να δουλεύει σε ένα εμπορικό πολυκατάστημα τραβώντας διαφημιστικές φωτογραφίες. Αμέσως ο Alexey Brotovich και η Lillian Bassman (επίσης φωτογράφος) προώθησαν την δουλειά του νεαρού τότε φωτογράφου, στο Harper’s Bazaar. Δύο χρόνια αργότερα οι φωτογραφίες του δημοσιεύτηκαν στο περιοδικό, και τότε ήταν η χρονιά που ο Avedon έστησε το δικό του στούντιο και φωτογράφιζε για το περιοδικό Vogue και Life. Σύντομα έγινε κύριος φωτογράφος του Harper’s Bazaar και κράτησε τη θέση αυτή για 20 χρόνια. Για δύο δεκαετίες το περιοδικό ήταν αξιοπρόσεκτο για την εφευρετικότητα και την πρωτοτυπία του.
Αυτό που γοήτευε τον Avedon και που έκανε πράξη, ήταν πως φωτογράφιζε τα μοντέλα γεμάτα συναισθήματα, εν κινήσει και σε εξωτερικούς χώρους, κάτι επαναστατικό για την περίοδο εκείνη όπου οι φωτογραφίσεις ήταν σε στούντιο και τα μοντέλα ήταν ψυχρά και στατικά. Τα μοντέλα του πλέον είχαν χαρακτήρα και πνεύμα συνεργασίας. Από τις πιο σημαντικές φωτογραφίσεις που έκανε ήταν για το άρωμα Chanel N°5 καθώς επίσης για την καμπάνια του Gianni Versace για την άνοιξη/καλοκαίρι 1980.
Ένα από τα μεγάλα ενδιαφέροντα του Avedon ήταν η απαθανάτιση της προσωπικότητας και των συναισθημάτων μέσα από τον φωτογραφικό του φακό. Αυτό το κατάφερε μέσα από φωτογραφίσεις πορτρέτων σε απλό και minimal στυλ.
Ένα από τα μοντέλα του υπήρξε το style icon της εποχής Audrey Hepburn, σε κάθε φωτογράφηση το αποτέλεσμα ήταν γοητευτικό, σοφιστικέ και αντικατόπτριζε αισιοδοξία και αποφασιστικότητα.
Από το φημισμένο του στούντιο πέρασαν διασημότητες όπως η Marilyn Monroe, ο Arnold Schwarzenegger, η Bjork, το μοντέλο Veruschka, η Elizabeth Taylor, η Charlize Theron και πολλοί ακόμα.
Η αγάπη του για την μόδα και η μοναδική δημιουργικότητα του ήταν τα βασικά στοιχεία για να φωτογραφίζει πραγματικά υπέροχα editorial που ήταν πολύ «μπροστά» για εκείνη την περίοδο.
Ο Avedon άφησε ιστορία το 1955 όταν αντί για στούντιο χρησιμοποίησε ένα τσίρκο για μια φωτογράφηση editorial με ένα από τα πιο γνωστά μοντέλα της εποχής, τη Dovima, να ποζάρει ανάμεσα σε ελέφαντες φορώντας ένα φόρεμα του οίκου Dior. Το αποτέλεσμα ήταν κάτι παραπάνω από εξαίσιο και η ανυπέρβλητη κομψότητα ήταν το κύριο χαρακτηριστικό της. Ήταν αναμφίβολα η επιτομή του σύγχρονου φωτογράφου μόδας.
Το 1992 ήταν ο πρώτος φωτογράφος στην ιστορία του «The New Yorker» και το 1995 ένα μεγάλος μέρος του περιοδικού αφιερώθηκε στην δουλειά του. Ήταν μία θυελλώδης σχέση ανάμεσα σε δύο χαρακτήρες τον Mr. & Mrs. Comfort, ένα σκελετό και το μοντέλο Nadja Auermann, και οι δύο φορούσαν ρούχα πασίγνωστων σχεδιαστών.
Οι φωτογραφήσεις του Richard Avedon ενέπνεαν ελευθερία, ενθουσιασμό και ενέργεια σε μια εποχή μετασχηματισμού. Δεν λειτουργούσε βάση του στυλ, ο φωτογραφικός του φακός και η καλλιτεχνική του ματιά έβρισκε τρόπο να δραματοποιεί το πνεύμα και να τραβάει την προσοχή. Δικαίως λοιπόν η New York Times έγραψε πως η μόδα του και τα πορτραίτα του βοήθησαν να καθοριστεί η εικόνα, το ύφος, η ομορφιά και ο πολιτισμός της Αμερικής για τον περασμένο μισό αιώνα.
Τιμήθηκε με το βραβείο Master of Photography από το International Center of Photography και συλλογές φωτογραφιών του μπορείτε να βρείτε στο Museum of Modern Art and Metropolitan Museum of Art στη Νέα Υόρκη, στο Smithsonian’s National Museum of American History στην Ουάσινγκτον, στο Amon Carter Museum στο Τέξας, και στο Centre Georges Pompidou στο Παρίσι, καθώς επίσης και πολλά ακόμα μουσεία παγκοσμίως. Επίσης η γκαλερί Gagosian της Αθήνας, από τον Μάιο έως τον Ιούλιο του περασμένου χρόνου, παρουσίασε φωτογραφίες του σπουδαίου φωτογράφου, σε συνέχεια της αναδρομικής του έκθεσης «Avedon: Women» που παρουσιάστηκε στην γκαλερί Gagosian του Μπέβερλι Χιλς στα τέλη του 2013.
Θα κλείσω με μία φράση που έλεγε ο ίδιος, «το να φωτογραφίζεις κάποιον σημαίνει να κοιτάς πίσω από τη γοητεία του προσώπου για να δημιουργήσεις μια νέα σχέση ανάμεσα στον φακό, δηλαδή εσένα και εκείνον που έχεις απέναντι σου. Να πετύχεις τη στιγμή».
Έτσι ο κορυφαίος φωτογράφος πρόσθεσε μια ψυχολογική διάσταση στα πορτρέτα του.