Αν ταξιδεύεις συχνά, τότε πιθανότατα έχεις βρεθεί κάποια στιγμή αντιμέτωπ@ με μια ακύρωση πτήσης.
Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία, πρόκειται για ένα αρκετά συχνό φαινόμενο: Το 1%-3% των πτήσεων που διεξήχθησαν από τον Ιανουάριο έως τον Ιούλιο 2023 δεν απογειώθηκαν ποτέ.
Διάφοροι λόγοι μπορεί να οδηγήσουν στην ακύρωση μιας πτήσης, πέρα από την κακοκαιρία ή κάποια δυσλειτουργία του αεροδρομίου αναχώρησης. Η πρώτη κίνηση των περισσότερων επιβατών μετά από μια ακύρωση είναι να αναζητήσουν εισιτήριο στην κοντινότερη χρονικά πτήση.
«Αυτό μοιάζει λίγο με το Hunger Games. Είναι πραγματική πρόκληση να βρεις εισιτήριο μετά από μια ακύρωση και ειδικά σε περιόδους διακοπών», σχολιάζει η Summer Hull, διευθύντρια περιεχομένου στο The Points Guy.
Μπορείς να προλάβεις τους συνεπιβάτες σου, κατακτώντας το πολυπόθητο εισιτήριο; Οι travel experts του Housekeeping Family δίνουν πολύτιμα rebooking hacks, ώστε να φτάσεις στον προορισμό σου το συντομότερο δυνατό:
Πάρε τα μέτρα σου πριν την πτήση
Υπάρχουν πράγματα που μπορείς να κάνεις προκαταβολικά, για να εξασφαλίσεις ότι έχεις μια θέση στο αεροπλάνο που θα σε πάει στον προορισμό σου, ακόμη κι αν χρειάζεται να γίνει επανακράτηση μετά από ακύρωση. Μια καλή ιδέα είναι να εγκαταστήσεις στο κινητό σου την εφαρμογή της αεροπορικής, ώστε να διασφαλίσεις ότι ενημερώνεσαι σε πραγματικό χρόνο για τυχόν εξελίξεις αναφορικά με την πτήση σου.
Απαλλαγές λόγω καιρικών συνθηκών: Τι πρέπει να γνωρίζεις
Η κακοκαιρία είναι ο πιο συνηθισμένος λόγος ακύρωσης πτήσεων. Όταν προβλέπεται σημαντική κακοκαιρία, πολλές αεροπορικές εταιρείες εκδίδουν απαλλαγές μια ή δύο ημέρες νωρίτερα. «Οι απαλλαγές λόγω καιρού είναι σαν ένα χρυσό εισιτήριο. Σου επιτρέπει, ουσιαστικά, να επιλέξεις μια άλλη πτήση, πριν ή μετά από αυτή που έχεις κλείσει, χωρίς επιπλέον χρέωση, εντός ενός συγκεκριμένου χρονικού πλαισίου, ώστε να αποφύγεις τυχόν επερχόμενες ακυρώσεις», λέει η Katy Nastro, travel expert στο Going.com.
Οι πρώτες κινήσεις μετά από μια ακύρωση
Εάν έχεις κάνει κράτηση απευθείας μέσω του ιστότοπου της αεροπορικής εταιρείας:
- Εάν βρίσκεσαι στο αεροδρόμιο, κατευθύνσου προς την πύλη ή ένα περίπτερο εξυπηρέτησης πελατών. Επικοινώνησε, ταυτόχρονα, με την αεροπορική εταιρεία, είτε μέσω της εφαρμογής, είτε μέσω του τηλεφωνικού αριθμού εξυπηρέτησης πελατών. Αξιοποίησε, γενικώς, όλες σου τις δυνατότητες, καθώς έτσι αυξάνεις τις πιθανότητες να αποκαταστήσεις το ταξίδι σου το συντομότερο δυνατό, προτείνει η Hull.
- Αν βρίσκεσαι στο σπίτι ή στο δρόμο, κάλεσε τον αριθμό εξυπηρέτησης πελατών ή ξεκίνα μια επαφή μέσω της εφαρμογής. «Μπορεί να υπάρχουν επιλογές επανακράτησης μέσω της εφαρμογής. Αν σας εξυπηρετεί κάποια από αυτές, κάνεις κράτηση και είσαι έτοιμ@». λέει η Nastro. «Βοηθάει, επίσης, να έχεις ήδη υπόψη σου μια εναλλακτική πτήση που σε εξυπηρετεί όταν καλέσεις το κέντρο εξυπηρέτησης, ώστε να κατευθύνεις τον υπάλληλο της εταιρείας να σε βοηθήσει με πιο συγκεκριμένες πληροφορίες», προσθέτει.
Αν έχεις κάνει κράτηση μέσω ταξιδιωτικού πράκτορα ή ιστοσελίδας κρατήσεων, θα πρέπει να απευθυνθείς στο σημείο αγοράς για την επανακράτηση, εκτός εάν το ταξίδι σου έχει ήδη ξεκινήσει και ακυρωθεί η πτήση ανταπόκρισης. Σε κάθε περίπτωση προσπάθησε να επικοινωνήσεις ταυτόχρονα με τον ταξιδιωτικό πράκτορα, αλλά και με την αεροπορική εταιρεία. Ορισμένες εταιρείες είναι πρόθυμες να βοηθήσουν με την επανακράτηση, ακόμη κι αν το αρχικό εισιτήριο δεν έχει κλειστεί απευθείας σε αυτές.
Μπορείς να κλείσεις θέση σε άλλη αεροπορική εταιρεία αν η πτήση σου ακυρωθεί;
Αυτό εξαρτάται τόσο από τις πολιτικές κάθε εταιρείας, όσο και από τον λόγο της ακύρωσης. Εάν η ακύρωση θεωρείται ελεγχόμενη -μηχανικό πρόβλημα ή πλήρωμα που υπερέβη τις μέγιστες ώρες συνεχόμενης υπηρεσίας- υπάρχουν εταιρείες που θα σας κάνουν κράτηση σε μια συνεργαζόμενη αεροπορική εταιρεία, εάν δεν μπορούν να σας μεταφέρουν οι ίδιες σε εύλογο χρονικό διάστημα, σύμφωνα με την Hull.
Εάν, όμως, η πτήση σου ακυρώθηκε για λόγο που δεν ελέγχεται από την αεροπορική εταιρεία -όπως η κακοκαιρία και η εναέρια κυκλοφορία- τότε οι αεροπορικές εταιρείες δεν είναι υποχρεωμένες να σου κάνουν κράτηση σε άλλη εταιρεία, αν και «δεν βλάπτει να το ζητήσεις ευγενικά», προτείνει η Hull.
Τι ισχύει για την επιστροφή χρημάτων;
Ανεξάρτητα από την αεροπορική εταιρεία με την οποία πετάς ή τον λόγο της ακύρωσης της πτήσης, δικαιούσαι πλήρη επιστροφή χρημάτων. Εάν η συναλλαγή για το εισιτήριό σου έχει γίνει με αεροπορικά μίλια, θα πρέπει να επιστραφούν στο λογαριασμό σου. Εάν πλήρωσες με πιστωτική κάρτα, ενδέχεται να σου προσφερθεί πίστωση ή κουπόνι πτήσης της αεροπορικής εταιρείας αντί για επιστροφή χρημάτων.
Οι αεροπορικές εταιρείες είναι νομικά υποχρεωμένες να σου επιστρέφουν τα χρήματά σου με την αρχική μορφή πληρωμής, υποστηρίζει η Hull. Δικαιούσαι, επίσης, επιστροφή τυχόν επιπλέον εξόδων που έχεις προπληρώσει, όπως έξοδα αποσκευών, επιλογής θέσης ή επιπλέον υπηρεσιών (όπως το Wi-Fi εν ώρα πτήσης).
Θα καλύψει η αεροπορική τα γεύματα και τη διαμονή σου, αν η επανακράτηση είναι για την επόμενη ημέρα;
Αυτό εξαρτάται και πάλι από την εταιρεία και τον λόγο της ακύρωσης. Εάν η ακύρωση οφείλεται σε πρόβλημα που αφορά στον έλεγχο της αεροπορικής, οι περισσότεροι μεγάλοι αερομεταφορείς θα προσφέρουν δωρεάν διαμονή και θα χορηγήσουν κουπόνια γεύματος ή άλλου είδους αποζημίωση για φαγητό.
Ωστόσο, εάν η πτήση ακυρώθηκε για λόγους που δεν εμπίπτουν στον έλεγχο της αεροπορικής, τότε δεν είναι υποχρεωμένη να κάνει τίποτα περισσότερο από το να σου εξασφαλίσει θέση σε μια άλλη πτήση ή να σου κάνει επιστροφή χρημάτων.
Αν έχεις πληρώσει ταξιδιωτική ασφάλιση, ενδέχεται να καλύπτει τέτοιες περιπτώσεις, επομένως μπορείς να υποβάλλεις αίτηση στην εταιρεία για να σου επιστραφεί τουλάχιστον ένα μέρος του ποσού για τα πρόσθετα έξοδα που έχεις κάνει για ξενοδοχεία και γεύματα, αλλά και το μη επιστρεπτέο κόστος για τυχόν δραστηριότητες που έχασες, όπως μια συναυλία.
Πώς θα αποφύγεις ακυρώσεις ή καθυστερήσεις στο μέλλον
Σύμφωνα με την Nastro, είναι καλύτερο να προτιμάς πτήσεις που διεξάγονται νωρίς μέσα στην ημέρα, καθώς οι βραδινές πτήσεις είναι πιο πιθανό να ακυρωθούν.
Τα ποσοστά ακύρωσης ανά εταιρεία ποικίλλουν σε μεγάλο βαθμό. Συμβουλέψου τα διαθέσιμα στοιχεία, ώστε να ξέρεις ποιες εταιρείες έχουν τις πιο συχνές ακυρώσεις και να κάνεις τις ανάλογες επιλογές, εφόσον βέβαια συμφωνούν και με το budget σου.