Το Σαββατοκύριακο που μας πέρασε, το τελευταίο της φετινής άνοιξης, ήταν γεμάτο από βόλτες και είχε ήδη μυρωδιά από καλοκαίρι. Είχε επίσης, και πολλή φωτογραφία! Παρακινημένη από το φωτογραφικό μικρόβιο που πρόσφατα έχει ξεκινήσει να με τρώει , αναζητώ πώς και πώς χρόνο να βολτάρω και να φωτογραφίζω ό,τι μου αρέσει και μου τραβάει την περιέργεια και να τρέχω σε εκθέσεις για να παίρνω ιδέες και να μαθαίνω.
Έτσι, πέρασα μια βόλτα κι από την Τεχνόπολη, όπου, παράλληλα με το ‘Athens Jazz Festival’ και το ‘The Meet Market’, παρουσιαζόταν στις ‘Δεξαμενές Καθαρισμού’ η έκθεση ‘Desire’ της φωτογραφικής ομάδας METAPolis 25-29/05. (Ναι ,γινόταν πανικός! Αν προς στιγμήν αναρωτήθηκες..).
H METAPolis λοιπόν, ιδρύθηκε το 2009 και, με τον Εισαγωγικό και Προχωρημένο Κύκλο μαθημάτων που προσφέρει αναζητά τη δική της μετεξέλιξη της πόλης. Τα δύο επίπεδα των Κύκλων αποτελούνται από ανθρώπους και καλλιτέχνες που αγαπούν τη φωτογραφία και τη δημιουργία και πειραματίζονται μέσα από ένα ταξίδι ανάμεσα στα διαφορετικά «κλικ» που παγιδεύουν στιγμές· αναμνήσεις (παρελθόν), ψευδαισθήσεις (παρόν), όνειρα (μέλλον), σε παράλληλους χρόνους.
Η Έκθεση λοιπόν ήταν χωρισμένη σε τρία επίπεδα-ενότητες. Στο ισόγειο μπορούσες να παρατηρήσεις έργα από τις δύο πρώτες ενότητες, τα οποία ήταν εμπνευσμένα από την πόλη και τις αντιθέσεις της, με επιθυμίες που αποτυπώνονται σε βλέμματα και κινήσεις, αλλά και με ‘φωτογραφικές εμμονές’ όπου η φθορά και η εγκατάλειψη μεταβάλλονται κάθε στιγμή σε κάτι νέο. Στον κάτω όροφο παρουσιάζονταν τα ‘Αυτοπορτραίτα’ των μελών που ξεκίνησαν πριν από μερικά χρόνια. Αυτά τα έργα είναι οι φωτογραφίες που πέρα από την έννοια του “εγωκεντρικού selfie“, αποτυπώνουν επιθυμίες, ευχές, όνειρα και εφιάλτες. Εικόνες που ταυτόχρονα παρουσιάζουν το αληθές και το ψευδές, το αυθόρμητο και το προσχεδιασμένο.
Προσωπικά, η έκθεση μου φάνηκε πολύ ιδιαίτερη. Αφενός το θέμα της πόλης από τα μάτια των νεότερων, και αφετέρου τα ‘Αυτοπορτραίτα’ των παλιότερων που σε έβαζαν στο δικό τους κόσμο, με έκαναν να σκεφτώ πόσο διαφορετικά, και ταυτόχρονα με πόσα κοινά (βλ. αίσθηση αδιέξοδου, αδράνειας, απόγνωσης), βλέπει και βιώνει ο καθένας τη σύγχρονη καθημερινότητα. Μου έκαναν επίσης εντύπωση τα επιπλέον αισθητικά στοιχεία που προσέδιδε στην κάθε φωτογραφία το υλικό εκτύπωσης που είχε χρησιμοποιηθεί (πχ metal print).
Στο τέλος, μίλησα με τον Μάκη Τσουπάκη, μέλος της φωτογραφικής ομάδας και του ζήτησα να μου πει λίγα περισσότερα σχετικά με τη φωτογραφία.
Ο Μάκης εργάζεται στον χώρο των πωλήσεων, αλλά η φωτογραφία είναι ο μεγάλος του έρωτας. Ξεκίνησε να ασχολείται ερασιτεχνικά από μόνος του πολλά χρόνια πριν, ενώ παρακολουθεί μαθήματα στη METAPolis τα τελευταία 3 χρόνια. Αγαπημένα του θέματα είναι το street και τα πορτραίτα, και ταυτόχρονα, εδώ και ένα χρόνο ασχολείται με το γυμνό. Στην έκθεση συμμετείχε με το ‘Αυτοπορτραίτο’ ‘Ασφυξία’.
Όπως μου είπε, ‘Το μαγευτικό στον κόσμο της φωτογραφίας είναι ότι με ένα κλικ αποτυπώνεις μια στιγμή την οποία, είτε την πέτυχες τυχαία και θες να την παγώσεις για πάντα, είτε την σκηνοθέτησες εκφράζοντας την ψυχολογική σου κατάσταση. Είναι αυτή η στιγμή, η οποία για κάποιο λόγο σου τράβηξε την προσοχή, σε εντυπωσίασε και έφερε στην επιφάνεια συναισθήματα (χαρά, πόνο, λύπη, οργή κλπ). Τα συναισθήματα όμως είναι εκεί και τις φορές που παρατηρείς μια φωτογραφία, και διαφέρουν ανάλογα με τα ερεθίσματα και τη διάθεσή σου. Ο καθένας λοιπόν, μπορεί να διαβάσει μια φωτογραφία όπως θέλει και όλες οι απόψεις είναι σωστές! Γι’ αυτά και άλλα πολλά η φωτογραφία δεν σε αφήνει ποτέ να βαρεθείς’. Σε όσους ξεκινάμε τώρα την ενασχόληση με τη φωτογραφία ο Μάκης μας ενθαρρύνει χωρίς δεύτερη σκέψη και μας προετοιμάζει πως θα ενθουσιαστούμε όταν αρχίζουμε να ανακαλύπτουμε οπτικές και συνθέσεις που ούτε καν είχαμε φανταστεί..!
Για περισσότερες πληροφορίες:
Γιάννης Γιαννακόπουλος, Κώστας Κουρτίδης
METAPolis | Φωτογραφία – Τέχνη – Πολιτισμός Στοά Καΐρη 6, Μοναστηράκι, Αθήνα 105 51
210 3253550, 6945856877
[email protected] (και για περισσότερο φωτογραφικό υλικό)
| Like: @Metapolis Photography Seminars | Follow: @metapolis ph |Instagram: @metapolis_photography |