Στη λογοτεχνία του τρόμου αυτό που αγαπώ ιδιαίτερα είναι η ένταση των συναισθημάτων που καταφέρνουν οι συγγραφείς του είδους να δημιουργούν στους αναγνώστες τους. Είναι πραγματικά ένα δύσκολο επίτευγμα αν λάβει κανείς υπόψιν του ότι το μόνο διαθέσιμο όπλο που έχουν είναι ο γραπτός λόγος. Χωρίς την σαρωτική δύναμη της εικόνας και την εκρηκτική ατμόσφαιρα που μπορεί να δημιουργήσει ο ήχος, μερικοί από τους κορυφαίους συγγραφείς αυτής της κατηγορίας καταφέρνουν να παγώνουν το αίμα με τις περιγραφές τους και να στοιχειώνουν τον ύπνο μας.
Θα δούμε μερικά από τα διαμάντια της λογοτεχνίας του τρόμου που η συγγραφή τους έχει σημαντική χρονική απόσταση και οι δημιουργοί τους κατάγονται από διαφορετικές χώρες και έχουν διακριτές διαφοροποιήσεις μεταξύ τους ως προς την κουλτούρα και το στυλ γραφής. Κοινός τόπος είναι ότι όλοι τους καταφέρνουν με τον έναν ή με τον άλλο τρόπο να μας λούσουν με κρύο ιδρώτα:
Το άγρυπνο μάτι, Joseph Sheridan Le Fanu, Εκδόσεις Άγρα
“Ότι κι αν τυχόν υπέθετε για τα απόκοσμα βήματα που τον ακολουθούσαν, όσον αφορά τις επιστολές που είχε λάβει δεν μπορούσε να υπάρξει η παραμικρή ψευδαίσθηση και το γεγονός ότι αυτές εμφανίζονταν ευθύς μετά τους μυστηριώδεις ήχους που τον στοίχειωναν αποτελούσε, αν μή τι άλλο, αλλόκοτη σύμπτωση.”
Ο Joseph Sheridan Le Fanu είναι σύμφωνα με αρκετούς κριτικούς λογοτεχνίας ο πιο σημαντικός συγγραφέας αγγλικών ιστοριών με φαντάσματα. Ο κεντρικός του ήρωας αποφασίζει να εισχωρήσει στην υψηλή κοινωνία και αποφασίζει να παντρευτεί μια νεαρή κυρία που προέρχεται από αυτήν. Ο συγκεκριμένος γάμος θα του προσφέρει το εισητήριο μιας κοινωνικά αποδεκτής κανονικότητας. Ένα βράδυ όμως αρχίζει να ακούει απόκοσμα βήματα να τον ακολουθούν και μυστηριώδεις ήχοι να τον στοιχειώνουν από έναν άγνωστο διώκτη που φαίνεται αποφασισμένος να τον κυνηγήσει ανελέητα για κάποιο λάθος που συνέβη στο παρελθόν και έμεινε εκεί κρυμμένο ως επτασφράγιστο μυστικό.
Το άγρυπνο μάτι που είναι μια από τις πιο αντιπροσωπευτικές ιστορίες του συγγραφέα καταφέρνει να συνδυάσει τον ποιητικό λόγο και τον λυρισμό της Βικτωριανής εποχής με τον τρόμο. Ένας συνδυασμός που το καθιστά μια ιδανική επιλογή για τις μεταμεσονύκτιες αναγνώσεις σας.
Η Γκουέντι και το κουτί, Stephen King-Richard Chizmar, Εκδόσεις Κλειδάριθμος
“…o κάτοχος του κουτιού πάντα θέλει κάτι. Είναι φυσιολογικό. Η επιθυμία για γνώση και δράση είναι το βασικό χαρακτηριστικό του ανθρώπινου είδους. Εξερεύνηση, Γκουέντι! Αρρώστια και θεραπεία μαζί!“
Ο Stephen King από τη μία, είναι χωρίς καμμία αμφιβολία ένας από τους κορυφαίους συγγραφείς της λογοτεχνίας του τρόμου. Στις μικρές φόρμες διαπρέπει γι’ αυτό και δεν είναι λίγα τα διηγήματά του που έχουν μεταφερθεί στη μεγάλη οθόνη. Ο Richard Chizmar από την άλλη, έχει βραβευτεί για τις ιστορίες του και διαθέτει μια εξαιρετική ικανότητα στα διηγήματα που κινούνται στις παρυφές του φανταστικού και στην καρδιά του τρόμου. Μαζί αυτοί οι δύο συγγραφείς, δημιούργησαν μια έξοχη νουβέλα που σίγουρα θα μείνει αλησμόνητη στους αναγνώστες.
Όταν ένας άγνωστος άντρας θα χαρίσει στην δωδεκάχρονη Γκουέντι Πίτερσον ένα μαγικό κουτί με οκτώ χρωματιστά κουμπιά, η πόρτα στον κόσμο της ενηλικίωσης θα ανοίξει πρόωρα και θα την συνοδεύσει για τα επόμενα χρόνια της ζωής της. Αν και οι δύο συγγραφείς διαθέτουν διαφορετικό συγγραφικό στυλ συνδυάζοντας την ευρηματικότητα αλλά και την αφηγηματική τους δεινότητα, καταφέρνουν μαζί να προσφέρουν στον αναγνώστη ένα απολαυστικό συγγραφικό διαμάντι.
Έπρεπε να είχες φύγει, Daniel Kehlmann, Εκδόσεις Καστανιώτης
“Είμαι καθισμένος στο μακρύ τραπέζι, έξω σκοτεινιάζει, το είδωλο του δωματίου καθρεφτίζεται ολοκάθαρα στο τζάμι: ψυγείο, φούρνος, τραπεζάκι, η πόρτα του διαδρόμου, η επίπεδη τηλεόραση, ο χαμηλός γκριζοπράσινος καναπές, η λάμπα πάνω από το τραπέζι και και το τραπέζι, η καρέκλα μπροστά… Βλέπω ένα άδειο ποτήρι δίπλα στην άδεια σακούλα – εδώ στο δωμάτιο, εκεί στο τζάμι. Τον εαυτό μου, όμως, δεν τον βλέπω. Στο δωμάτιο δεν καθρεφτίζεται κανείς.”
Μέσα σε έξι μόνο μέρες διαδραματίζεται η νουβέλα του Daniel Kehlmann. Ένα σύντομο χρονικό διάστημα, επαρκές όμως για να κλιμακώσει ο συγγραφέας με έναν πολύ μεθοδικό τρόπο το απόλυτο σκηνικό του τρόμου. Μια οικογένεια αποφασίζει να περάσει μερικές μέρες σε ένα απομονωμένο αλλά μοντέρνο εξοχικό σπίτι που βρίσκεται στο βουνό. Κάτι όμως πολύ παράξενο συμβαίνει σε αυτό το χώρο και γίνεται σταδιακά αντιληπτό από τις πρώτες κιόλας ώρες της παρουσίας τους εκεί.
Ο συγγραφέας, αξιοποιεί δύο βασικούς άξονες για να επιτύχει το ιδανικό αποτέλεσμα: τον περιβάλλοντα χώρο μέσα στον οποίο διαδραματίζεται η ιστορία του και την ανθρώπινη ψυχολογία που συχνά στήνει παράξενα παιχνίδια στο μυαλό. Ο κόσμος των φαντασμάτων που δημιουργεί ο Kehlmann μοιάζει με ένα βάλτο που μεθοδικά σε τραβάει προς τα κάτω και πριν ακόμα καταλάβεις τι συμβαίνει σε παγιδεύει με την απόκοσμη έλξη του.