‘Μπορείς να έχεις το οτιδήποτε θελήσεις στη ζωή αν ντυθείς για αυτό’ είχε πει η Edith Head, costume designer με οκτώ Oscars στο σπίτι της και αυτή η φράση δεν μας κάνει καθόλου εντύπωση. ‘
Η μόδα είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τις εικόνες. Αυτές που δημιουργεί με τέχνη χάρη σε ταλαντούχους ανθρώπους και μας κάνουν να ονειρευόμαστε. Αυτές που δημιουργεί διαιωνίζοντας πρότυπα που λίγα έχουν να κάνουν με το πραγματικό γυναικείο σώμα. Και τέλος αυτές που δημιουργούμε εμείς οι ίδιες οι γυναίκες μέσω της μόδας όταν διαλέγουμε τι θα φορέσουμε και τι εικόνα του εαυτού μας θα δώσουμε πρώτα πρώτα σε εμάς και μετά σε όλον τον υπόλοιπο κόσμο.
Γιατί τα ρούχα μας και κατ’ επέκταση η εικόνα μας έχει άμεση αλληλεπίδραση με τη διάθεση μας
Αυτό όμως μπορεί να είναι και καλό μας λέει η Αμερικανίδα ψυχολόγος μόδας Dawnn Karen. Αρκεί να το γυρίσεις προς το όφελος σου και να ενδώσεις στην τάση του dopamine dressing. Η συγγραφέας του βιβλίου «Dress Your Best Life: Harness the Power of Clothes to Transform Your Life» υποστηρίζει πως το dopamine dressing είναι η προσέγγιση κατά την οποία ντύνεσαι με στόχο τη βελτιστοποίηση της διάθεσης σου.
Όπως έχει πει και η ίδια στη Vogue Αυστραλίας η διαδικασία είναι η προσπάθεια ευθυγράμμισης της εσωτερικής διάθεσης που είναι η στάση μας με την εξωτερική που είναι το ντύσιμο μας. Ουσιαστικά υποστηρίζει πως ένα χαρούμενο ρούχο μπορεί να μας κάνει κι εμάς ευδιάθετους.
Κι αν αυτός ο συνειρμός φαντάζει εκ πρώτης όψεως λίγο απλοϊκός η επιστημονική κοινότητα αποδέχεται την ψυχολογία των χρωμάτων ως υπαρκτή. Τα χρώματα μας επηρεάζουν υποσυνείδητα και η συγκεκριμένη πρακτική εφαρμόζεται στον τομέα του marketing εδώ και χρόνια αλλά και στον χώρο της διακόσμησης.
Όχι μόνο τα χρώματα επηρεάζουν τα συναισθήματα μας αλλά και η αντίληψη που έχουμε για το τι εκπροσωπεί το καθένα επιδρά στις συνήθειες μας και στο πως νιώθουμε.
Τα παραπάνω αποδεικνύονται συχνά στην καθημερινή ζωή ακόμα κι αν δεν το παρατηρούμε πάντα και ο χώρος της μόδας δεν είναι ξένος σε αυτήν την πρακτική. Χτίζοντας την προσωπικότητα ενός brand δίνεται μεγάλο βάρος στα χρώματα που θα συνδεθούν με το όνομα αυτού καθώς το χρώμα και το logo πρέπει να ταιριάζει με όσα πρεσβεύουν τα προϊόντα έτσι ώστε να μπορεί να τα ταυτίζει και ο καταναλωτής.
Εν ολίγοις μόνο τυχαία δεν είναι η επιλογή του ροζ για μια μάρκα όπως η Victoria Secret ή οι κόκκινες και πορτοκαλί αποχρώσεις σε αλυσίδες fast food μιας και θεωρούνται διεγερτικές και βοηθούν στο να ανοίγει η όρεξη.
Η Dawnn Karen πηγαίνει όλα τα παραπέρα ένα βήμα παραπέρα μιας και σύμφωνα με την ίδια δεν χρειάζεται κάποιος να αποδέχεται τις κλασικές ερμηνείες των χρωμάτων. Αν για παράδειγμα η ιδέα του να φορέσεις κίτρινο που θεωρητικά επιφέρει αισιοδοξία, χαρά και ζεστασιά μεταξύ άλλων δεν σε ενθουσιάζει, αυτό δεν είναι πρόβλημα.
Στην προσπάθεια να δημιουργήσουμε θετικά συναισθήματα από τα έξω προς τα μέσα αυτήν τη φορά, σημαντικότερο ρόλο παίζει η υπόσταση και ερμηνεία που εμείς οι ίδιοι έχουν δώσει σε κάθε χρώμα. Οι θετικές εμπειρίες, η θετική συναισθηματική υπόσταση που ο καθένας μας έχει προσδώσει σε ένα ρούχο ή ένα χρώμα είναι αυτό που θα μας κάνει να νιώσουμε πιο χαρούμενοι όταν το φορέσουμε.
Είναι η ακριβώς παραπάνω θέση που δίνει χώρο και ελευθερία στο στιλ και στο γούστο του καθένα μας να δημιουργήσει τα προσωπικά του dopamine rush ανοίγοντας τη ντουλάπα του.
Σε μια εποχή που η ψυχολογία μας και η ψυχική υγεία έχει τεσταριστεί όσο ποτέ άλλοτε κάθε προσπάθεια είναι ευπρόσδεκτη ειδικά αν απαιτεί από εμάς απλώς να φορέσουμε το αγαπημένο μας μπλουζάκι.