Υπάρχουν σημαντικές διαφορές μεταξύ των πράξεων ευγένειας και των πράξεων “people pleasing”. Μπορεί να είναι δύσκολο να τις διακρίνουμε, επειδή συχνά μπορεί να φαίνονται και να δείχνουν παρόμοιες μεταξύ τους. Σκέψου αυτά τα δύο σημεία για να σε βοηθήσουν να προσδιορίσεις αν επιδίδεσαι σε πράξεις αυθεντικής ευγένειας ή σε πράξεις ικανοποίησης κι ευχαρίστησης των ανθρώπων.

Το people pleasing δίνει προτεραιότητα στις ανάγκες των άλλων εις βάρος των δικών σου, ενώ η ευγένεια απαιτεί να δίνεις ίση σημασία στις ανάγκες των άλλων και στις δικές σου.

Συμβουλή: Επικεντρώσου στην ικανοποίηση των δικών σου αναγκών προτού επικεντρωθείς στην ικανοποίηση των αναγκών των άλλων, προκειμένου να διορθώσεις τις συνήθειές σου να ικανοποιείς τους ανθρώπους.

Όπως πιθανώς θα γνωρίζεις, στα αεροπλάνα, οι οδηγίες ασφαλείας μας καθοδηγούν να βάζουμε τη μάσκα οξυγόνου μας πριν βοηθήσουμε τους άλλους. Ο λόγος είναι, ότι υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να χάσουμε και εμείς και το άτομο που βοηθάμε τις αισθήσεις μας, αν το βοηθήσουμε πρώτα. Εάν τοποθετήσουμε πρώτα τη μάσκα μας, θα μπορέσουμε να επαναφέρουμε το άλλο άτομο που είναι χωρίς οξυγόνο για μικρό χρονικό διάστημα. Ευγένεια είναι, όταν βάζουμε πρώτα τη μάσκα μας για να βοηθήσουμε στη συνέχεια τους άλλους.

Οι πράξεις καλοσύνης έχουν εγγενώς σχέση με τον άλλον- συγκεκριμένα, περιλαμβάνουν την ανάληψη και προώθηση του καλού του άλλου για χάρη του- ωστόσο, η αληθινή καλοσύνη απαιτεί την εξισορρόπηση των δικών σου αναγκών με τις ανάγκες των άλλων – όχι τη θυσία των δικών σου αναγκών για την ικανοποίηση των αναγκών των άλλων. Είναι δύσκολο να εκφράσεις αυθεντική καλοσύνη όταν δεν ικανοποιείς τις δικές σου ανάγκες, καθώς αυτή η αποφυγή, μπορεί να προκαλέσει θυμό, δυσαρέσκεια και χαμηλή αυτοεκτίμηση.

Στην πραγματικότητα, είναι σύνηθες να είσαι σε θέση να εκφράσεις καλοσύνη κι ευγένεια, όταν οι δικές σου ανάγκες ικανοποιούνται- μάλιστα, αν οι δικές σου ανάγκες δεν ικανοποιούνται, είναι απίθανο να είσαι σε θέση να ικανοποιήσεις πραγματικά τις ανάγκες των άλλων.

Αντίθετα, όταν δίνεις προτεραιότητα στις ανάγκες των άλλων πάνω από τις δικές σου, εμποδίζεις την ικανότητά σου να βοηθήσεις τους άλλους. Το να ικανοποιείς τους ανθρώπους (people pleasing) είναι ανάλογο με το να χάνεις τις αισθήσεις σου σε ένα αεροπλάνο και να μην μπορείς να βοηθήσεις τους άλλους επειδή δεν ικανοποίησες πρώτα τις δικές σου ανάγκες. Μπορεί να έχεις καλές προθέσεις, αλλά είναι αντιπαραγωγικό και δυνητικά επιβλαβές, τόσο για τον εαυτό σου όσο και για εκείνους που θέλεις να βοηθήσεις. Εν ολίγοις, πρέπει να είστε ευγενικ@ με τον εαυτό σου για να ασκήσεις γνήσια ευγένεια προς τους άλλους.

Η ευγένεια είναι συχνά μια αντανάκλαση της αξίας που βλέπουμε στον εαυτό μας. Όταν εκφράζεις αυθεντική καλοσύνη, τείνεις να πιστεύεις ότι είσαι ευγενικός άνθρωπος και ότι έχεις εγγενή αξία ως άτομο. Ωστόσο, το people pleasing συχνά πηγάζει από την πεποίθηση ότι η αξία σου βασίζεται εξ ολοκλήρου στην ικανότητά σου να βοηθάς τους άλλους.

Όπως ανέφερε η πρώην people-pleaser Patrícia Williams, “Αυτή είναι η ρίζα της συμπεριφοράς people-pleasing: η πεποίθηση ότι οι ανάγκες και τα συναισθήματά σου δεν έχουν σημασία. Πιστεύοντας ότι ο αυθεντικός σου εαυτός δεν θα μπορούσε ποτέ να αγαπηθεί και να γίνει αποδεκτός”. Η αυτοεκτίμησή σου δεν πρέπει ποτέ να βασίζεται αποκλειστικά στη συνεισφορά σου στους άλλους. Οι people-pleasers είναι τα παροιμιώδη “χαλάκια της πόρτας”: αντί να ασχοληθούν υγιώς με τις ανάγκες των άλλων, επιτρέπουν στους άλλους να πατήσουν πάνω από τις δικές τους ανάγκες, επειδή δεν πιστεύουν ότι και οι δικές τους ανάγκες αξίζουν προσοχή.