Ώρα για λίγη μουσική. Ναι αλλά τι να ακούσεις; Πηγαίνεις στην αγαπημένη σου playlist. Αυτή τα έχει όλα και θα κάνει τα μαγικά της. Χαζεύεις τα κομμάτια που έχεις προσθέσει. Έχεις προσέξει πόσα από αυτά είναι αποτέλεσμα συνεργασιών μεταξύ καλλιτεχνών; Μάλλον αρκετά. Όλα δείχνουν ότι οι συνεργασίες καλλιτεχνών είναι παντού και δεν αποτελούν απλώς μια φευγαλέα τάση, αλλά ήρθαν για να μείνουν.
Στην πραγματικότητα, οι συνεργασίες κυριαρχούν στα charts. Τέσσερα από τα 10 κορυφαία τραγούδια του τρέχοντος UK Singles Chart είναι συνεργασίες και, σύμφωνα με την Official Charts Company, σχεδόν τα μισά από τα 100 κορυφαία τραγούδια από το 2020 και μετά περιλαμβάνουν περισσότερους από έναν καλλιτέχνη. Πρόκειται για έναν αριθμό υπερδιπλάσιο από αυτόν των συνεργασιών που παρατηρήθηκαν στα charts στα τέλη της δεκαετίας του 2000, σηματοδοτώντας μια σταθερή άνοδο στη δημοφιλία των συνεργασιών τα τελευταία 30 χρόνια.
Η εξέλιξη των συνεργασιών
Φυσικά, τα ντουέτα και οι συνεργασίες δεν είναι καινούριο φαινόμενο. Όταν η pop-punk band «Fall Out Boy» μεσουρανούσε, συνεργάστηκε με μεγάλα ονόματα της βιομηχανίας, όπως η Taylor Swift, η Demi Lovato και ο Jay-Z. Μιλώντας στο BBC Newsbeat, ο frontman του συγκροτήματος, Patrick Stump εξηγεί ότι η διαδικασία πίσω από αυτές τις συνεργασίες είναι συνήθως απλή και συχνά καταλήγει στο ότι η μία πλευρά απλώς προσεγγίζει την άλλη.
«Οι άνθρωποι απλά ρωτούν. Είτε εμείς τους το ζητάμε, είτε αυτοί μας το ζητούν», λέει. Για τον Stump, μια τέτοια συνεργασία δεν είναι απλώς μια επιχειρηματική κίνηση: Συχνά πρόκειται για την αξιοποίηση ευκαιριών που φαίνονται σωστές.
Αυθεντικότητα ή μάρκετινγκ;
Κάθε συνεργασία είναι διαφορετική: Κάποια κομμάτια ηχογραφούνται παρουσία όλων των συμμετεχόντων καλλιτεχνών και άλλα «συναρμολογούνται» εξ αποστάσεως. Ποιο είναι το στοιχείο – κλειδί για μια επιτυχημένη έκβαση; Σύμφωνα με τον Stump, η αυθεντικότητα.
«Δεν θέλω ποτέ να το κάνω για λόγους μάρκετινγκ», λέει, αναλογιζόμενος τις μέρες που τα CDs είχαν σε περίοπτη θέση το όνομα ενός φιλοξενούμενου καλλιτέχνη για να αυξήσουν τις πωλήσεις. Ο Stump προτιμά τις οργανικές συνεργασίες. Θυμάται την εποχή που ο Brendon Urie των «Panic! at the Disco» εμφανίστηκε στο τραγούδι «20 Dollar Nose Bleed» των Fall Out Boy το 2008, απλά επειδή έκανε παρέα με το συγκρότημα εκείνη την ημέρα.
«Τότε είναι που η συνεργασία αφήνει μια πραγματικά καλή αίσθηση», λέει ο Stump. «Κάνει την όλη εμπειρία πιο φυσιολογική και είναι φυσικά καλύτερο από το «πες στον μάνατζέρ σου να τηλεφωνήσει στον δικό μου».
Γιατί οι συνεργασίες είναι τόσο δημοφιλείς;
Αρκετοί παράγοντες έχουν συμβάλει στην έξαρση των καλλιτεχνικών συνεργασιών. Πρώτον, η ψηφιακή εποχή έχει κάνει τη σύνδεση και τη συνεργασία με άλλους καλλιτέχνες ευκολότερη από ποτέ. Με την άνοδο των πλατφορμών streaming και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, οι καλλιτέχνες μπορούν να προσεγγίσουν νέα ακροατήρια, αναμειγνύοντας βάσεις θαυμαστών και είδη με τρόπους που κάποτε ήταν αδιανόητοι.
Οι συνεργασίες επιτρέπουν επίσης στους καλλιτέχνες να πειραματιστούν με διαφορετικούς ήχους και στυλ χωρίς να δεσμευτούν πλήρως σε μια νέα κατεύθυνση στην προσωπική καλλιτεχνική πορεία τους. Είναι μια ευκαιρία να διατηρούν τα πράγματα φρέσκα και συναρπαστικά, τόσο για τους ίδιους, όσο και για τους θαυμαστές τους.
Πέρα, όμως, από τα επιχειρηματικά και δημιουργικά κίνητρα, οι πιο επιτυχημένες συνεργασίες συχνά προέρχονται από γνήσιες συνδέσεις μεταξύ των καλλιτεχνών.
Στο σημερινό μουσικό τοπίο, οι συνεργασίες δεν έχουν να κάνουν μόνο με τις θέσεις στα charts ή την επέκταση της εμβέλειας – έχουν να κάνουν με τη σύνθεση μιας δημιουργίας ξεχωριστής, που κανένας από τους δύο καλλιτέχνες δεν θα μπορούσε να επιτύχει μόνος του. Κι όσο οι καλλιτέχνες συνεχίζουν να αναζητούν αυθεντικές συνδέσεις και το κοινό να τις υποδέχεται με θέρμη, οι καλλιτεχνικές συνεργασίες είναι μια τάση που δεν πρόκειται να εξαφανιστεί σύντομα.