Πότε είναι η σωστή στιγμή να προσλάβεις κάποιον; Θα κάνεις τη σωστή επιλογή ή βιάζεσαι να πάρεις την απόφαση; Να σε ενθουσιάσει ένα βιογραφικό ή μία ενδιαφέρουσα συζήτηση στη συνάντηση; Όλες αυτές οι ερωτήσεις που μπορεί να σε κατακλύζουν ως εργοδότη ή ως κάποιον που είναι υπεύθυνος για μία πρόσληψη, είναι λογικές. Παρόλα αυτά αν μία επιχείρηση έχει άμεση ανάγκη από συνεργάτη, κάπως πρέπει να δράσεις. Τι είναι όμως προτιμότερο; Να μην προσλάβεις κανέναν προσωρινά ή να προσλάβεις απλά κάποιον που θα κάνει έστω τα μισά από αυτά που χρειάζονται; Ένα “bad hire” μπορεί να σου κοστίσει μακροπρόθεσμα περισσότερο από την έλλειψη του. Υπάρχουν κάποια κριτήρια τα οποία οφείλεις να έχεις κατά νου πριν προσλάβεις απλά κάποιον για μία θέση:

Αξιοπιστία

Πολλοί συγχέουν την έννοια της ευελιξίας με την αξιοπιστία. Το να είναι κανείς παρών τις ώρες που έχετε κανονίσει δεν έχει καμία σχέση με το πόσο αξιόπιστος είσαι. Αν ακυρώνεις δουλειές τελευταία στιγμή, αν χάνεις τις προθεσμίες σου, δεν δείχνεις άξιος εμπιστοσύνης. Στο κομμάτι της συνέντευξης οφείλεις να θέσεις κάποιες ερωτήσεις που θα το διαλευκάνουν. Για παράδειγμα, μπορείς να ζητήσεις να σου περιγράψουν πώς διαχειρίστηκαν μία κατάσταση με μη αναμενόμενα γεγονότα. Μπορείς να καταλάβεις περισσότερα για το χαρακτήρα κάποιου πιθανού συνεργάτη σου από αυτό, παρά με το αν τον βολεύει το σπαστό ή συνεχές ωράριο.

Μερική ως λίγη εκπαίδευση για τη δουλειά

Αν ανήκεις σε μία κατηγορία που χρήζει άμεσης δράσης, καλύτερο θα ήταν να βρεις κάποιον που δεν θέλει χρονοβόρο training. Ο όρος job readiness αναφέρεται στο πόσο έτοιμος είναι κανείς για ένα πόστο. Σκέψου λοιπόν και αυτό ως παράγοντα πριν προσλάβεις απλά κάποιον. Σκέψου επίσης πόσο χρόνο ή ενέργεια μπορεί να σπαταλήσει από τους συναδέλφους που θα το αναλάβουν. Ή πόσο πίσω μπορεί αν πάει κάποια άλλη δουλειά χάρη σε κάποιον που τελικά δεν έχει την όρεξη να μάθει. Φρόντισε επιπλέον, να δεις αν αυτός λες να προσλάβεις έχει αυτή τη διάθεση. Αν το mindset του ανήκει στους ανθρώπους που πιστεύουν ότι με την προσπάθεια όλα μπορούν να γίνουν καλύτερα, τότε ίσως είναι μία καλή περίπτωση να τον προσλάβεις.

Θετική στάση

Τα συναισθήματα είναι μεταδοτικά. Παίζει σπουδαίο ρόλο το ποιους έχεις καθημερινά στη δουλειά. Είναι η ομάδα σου και το κλίμα είναι σημαντικό. Ένας και μόνο υπάλληλος αρκεί για να χαλάσει το mood όλων. Ο ναρκισσισμός, η απαισιοδοξία, η αλαζονεία είναι μερικά δείγματα που αποτελούν red flags για κάποιον που πας να προσλάβεις. Προσπάθησε μέσα από το interview να εντοπίσεις στοιχεία του χαρακτήρα του και αν αυτά ταιριάζουν στην ιδιοσυγκρασία σου και των συνεργατών σου. Όταν θες να προσλάβεις συνεργάτη, θα προσλάβεις άνθρωπο, όχι μηχανή. Έχει σημασία να κάνει τη δουλειά του αλλά και να έχει ένα ανάλογο mood.

Καλή επικοινωνία

Τελευταίος και καλύτερος παράγοντας. Στη συνέντευξη, φρόντισε να διαπιστώσεις αν υπάρχουν τέτοιες ενδείξεις. Από τη σαφήνεια και την ορθότητα των απαντήσεων του υποψηφίου, μπορείς να καταλάβεις αν θα υπάρχει συνεννόηση. Η επικοινωνία είναι ιδιαίτερα σημαντική, ειδικά να μιλάμε και για κάποιο remote περιβάλλον όπου δεν υπάρχει η άμεση, δια ζώσης επαφή. Αν για παράδειγμα, ο υποψήφιος δεν είναι φαν των email, πώς θα του εμπιστευτείς κάποια γραμματειακή δουλειά; Μην αγνοήσεις τις ενδείξεις που θα σου δώσει, αποτελούν το κλειδί για την τελική σου απόφαση. Με λίγα λόγια, καλύτερα να μην προσλάβεις κάποιον προσωρινά, αν δεν βρίσκεις αυτό που έχεις πραγματικά ανάγκη στην εταιρία σου. ΑΝ πάλι, θες να ελαφρύνεις λίγο το πρόγραμμα των ήδη υπαρχόντων συνεργατών σου, προσέλαβε κάποιον για ένα άλλο πόστο. Αν αναζητάς βοηθό μάγειρα λόγου χάρη και δεν βρίσκεις, μπορείς να προσλάβεις άτομο για καθαριότητα στην κουζίνα ή μεταφορέα. Αυτό θα εξυπηρετήσει την ομάδα σου και θα πάρει λίγο από το βάρος των επιμέρους υποχρεώσεων που έχουν μέχρι να καλυφθεί το αναγκαίο πόστο. Σε κάθε περίπτωση, να είσαι ειλικρινής και να εξηγήσεις πως είναι προτιμότερο να προσλάβεις κάποιον που θα ταιριάζει με το κλίμα παρά κάποιον που απλά θα υπάρχει εκεί.