Τα graphic novels θεωρούνται πλέον “short prose fiction”. Γιατί αυτό ακριβώς είναι: μια πιο σύντομη λογοτεχνία. Ξεχάστε ότι προκαταλήψεις είχατε, ακόμη κι αν η Marvel και η DC είναι οι μόνες εκδόσεις που γνωρίζετε. Υπάρχει ένας ολόκληρος κόσμος εκεί έξω και είναι γεμάτος από λέξεις και σκίτσα που αποτελούν έργα τέχνης.
BREAKFAST AFTER NOON
“Ο Rob και η Louise παίρνουν ένα δάνειο για το κοινό τους σπίτι και αρχίζουν τις ετοιμασίες του γάμου. Ξαφνικά βρίσκουν τον κόσμο τους να κατεδαφίζεται όταν βρίσκονται και οι δύο χωρίς δουλειά.”
Πιο επίκαιρο από ποτέ, ο Andi Watson δημιούργησε πριν από δώδεκα χρόνια, ένα έργο που εκφράζει πολλούς ανθρώπους της κρίσης του σήμερα. Παρουσιάζει με ιδιαίτερη ακρίβεια την ψυχολογία του απολυμένου: πως ξυπνά το μεσημέρι χωρίς καμία υποχρέωση να ντυθεί ή να βγει από το σπίτι, πως σιγά-σιγά χάνει τον εαυτό του σε μία επαναλαμβανόμενη ρουτίνα του τίποτα. Στο σύγχρονο Λονδίνο και την εποχή της οικονομικής ύφεσης, οι κεντρικοί χαρακτήρες προσπαθούν να επαναπροσδιορίσουν την κατεύθυνση της ζωής τους και να ανακαλύψουν τις θυσίες μιας ζωής χωρίς χρήματα και πάνω από όλα χωρίς απασχόληση, χωρίς έμπνευση, χωρίς σκοπό. Ένα graphic novel απόλυτα ανθρώπινο και ρεαλιστικό. Το σχέδιο του παίζει αποκλειστικά με το μαύρο-άσπρο, είναι λιτό και απαλλαγμένο από εκκεντρικότητες. Διαβάζεται μέσα σε μία ώρα.
SHORTCOMINGS
“Ο πιο πεζός και ανασφαλής ήρωας που θα συναντήσεις. Οι μεγαλύτεροι φόβοι της ζωής που θα βρεις.”
Από πολλούς είχε χαρακτηριστεί ως “η απαισιόδοξη ματιά στην πιθανότητα να ξεφύγεις από τις κοινωνικές προκαταλήψεις στις οποίες μεγάλωσες”. Όπως και ο γραφίστας Adrian Tomine, ο πρωταγωνιστής της ιστορίας είναι Ασιάτης και ζει μόνιμα στην Αμερική. Είναι συνεχώς θυμωμένος επειδή ψάχνει το νόημα της ζωής του, χωρίς να το συνειδητοποιεί. Θυμίζει τους χίπστερ και μία γενιά που δεν ικανοποιείται με τίποτα, ούτε καν με αυτό που (νομίζει πως) θέλει. Είναι ρεαλιστικό και απαλλαγμένο από κάθε κλισέ. Το επίκεντρο του είναι τα “shortcomings”, όλες οι ελλείψεις και τα απωθημένα που κουβαλά ο άνθρωπος. Κινείται και αυτό στο ασπρόμαυρο φόντο με πολύ απλές και συμμετρικές γραμμές για σχέδιο.
BLANKETS
“Μία αυτοβιογραφία ενός καλλιτέχνη που αντί να γράψει ερωτικό γράμμα, σχεδίασε ένα βιβλίο σε 600 σελίδες.”
Αυτός ο τόμος σκίτσων είναι ένα έργο τέχνης, η κάθε σελίδα του θα έπρεπε να ανήκει σε μουσείο. Ο Graig Thompson έκανε αυτό που όλοι μας τρέμουμε, έφερε στο φως όλη του τη ζωή: τις πιο σκοτεινές πτυχές του χαρακτήρα του, την συντηρητική οικογένεια του και την εμμονή με την κοπέλα του. Και το έκανε δίνοντας στο έργο του μία άκρως συμπαθητική και μελαγχολική νότα. Το Blankets είναι τόσο προσωπικό που μερικές φορές νιώθεις πως διαβάζεις ημερολόγιο, αλλά το εντυπωσιακό του σχέδιο δεν σου αφήνει περιθώρια να το σκεφτείς. Είναι ένα δραματικό coming-of-age story που δεν θα μπορούσε να αποδοθεί καλύτερα στο χαρτί. Κυκλοφορεί στα ελληνικά από τις εκδόσεις ΚΨΜ, οι οποίοι έχουν μεταφράσει και το Blue is the Warmest Color, γνωστό από την ταινία “Adele”.
One thought on “GRAPHIC NOVELS”