O Hubert de Givenchy και η Audrey Hepburn υπήρξαν επιστήθιοι φίλοι για πάνω από 40 χρόνια. H Hepburn είχε δηλώσει για εκείνον ‘μόνον στα ρούχα του νιώθω ο εαυτός μου, δεν είναι απλά ένας μόδιστρος, με τα ρούχα του χτίζει μια προσωπικότητα’.
Πώς ξεκίνησε όμως αυτή η δυνατή φιλία που χάρισε στον Γάλλο σχεδιαστή τη μούσα του και στην σταρ μερικά από τα πιο iconic look της; Αφορμή στάθηκε η ταινία του Billy Wilder ‘Sabrina’ που κυκλοφόρησε το 1954. Στη ταινία η Hepburn υποδύεται την κόρη του σοφέρ μίας πλούσιας οικογένειας στο Long Island της Νέας Υόρκης που γίνεται το μήλον της έριδος ανάμεσα στους δύο αδελφούς που ενσαρκώνουν ο Humphrey Bogart και ο William Holden, αφού την ερωτεύονται και οι δύο όταν επιστρέφει από το ταξίδι της στο Παρίσι.
Για την ταινία η Hepburn, που ήξερε τι την κολακεύει και είχε πάντα προσωπική ανάμιξη στο τί θα φορέσει, ήθελε ένα αληθινό Παριζιάνικο φόρεμα. Γι’ αυτό ταξίδεψε στο Παρίσι και επισκέφτηκε πρώτα τον οίκο του Cristobal Balenciaga. Ο Balenciaga ήταν δυστυχώς πολύ απασχολημένος με την προετοιμασία της νέας του κολεξιόν και παρέπεμψε την ηθοποιό στον νεαρό τότε Hubert de Givenchy που είχε δουλέψει για τον οίκο και είχε πρόσφατα ανοίξει το δικό του ατελιέ. Η χρονιά ήταν το 1953 και ο 26χρονος Givenchy που είχε ήδη εντυπωσιάσει με την πρώτη του κολεξιόν περίμενε με ανυπομονησία το ραντεβού του με την ‘Miss Hepburn’, τη μεγάλη τότε σταρ Katharine Hepburn της οποίας ήταν θαυμαστής.
Αντ’ αυτής στο ατελιέ εμφανίστηκε η εξαιρετικά μικρόσωμη και ασθενικά αδύνατη Audrey, άγνωστη μέχρι τότε στο σχεδιαστή αφού η ταινία που την έκανε διάσημη, το ‘Roman Holiday’, δεν είχε κυκλοφορήσει ακόμα στη Γαλλία. Ο Givenchy, κι αυτός απασχολημένος με την καινούρια του κολεξιόν, αρνήθηκε την πρόταση της να σχεδιάσει για εκείνη αλλά μετά την επιμονή της ηθοποιού κατέληξαν σε μία capsule wardrobe από τρία κομμάτια της συλλογής του που είχε ήδη τελειώσει. Το ίδιο βράδυ οι δυο τους βγήκαν για φαγητό στο Παρίσι and the rest is history. O Givenchy δήλωσε αργότερα ότι εκείνο το βράδυ εντυπωσιάστηκε από την ομορφιά, την προσωπικότητα και το ανάλαφρο πνεύμα της ηθοποιού με την οποία ήταν τυχερός τελικά να συνεργαστεί.
Τα τρία κομμάτια που διάλεξε η Hepburn ήταν ένα μάλλινο γκρι κοστούμι για τη σκηνή της επιστροφής της από το Παρίσι στο σταθμό των τρένων, ένα μαύρο μεταξωτό cocktail φόρεμα για μία νύχτα διασκέδασης στη Νέα Υόρκη και το διάσημο strapless evening gown από οργάντζα. Ο Givenchy μεταποίησε το μεταξωτό LBD φέρνοντας ψηλά το bateau neckline και κλείνοντας το με δύο φιόγκους στο ύψος των ώμων για να αφήνει ακάλυπτα τα χέρια και να κρύβει τις κλείδες σύμφωνα με τις επιθυμίες της ηθοποιού που θεωρούσε ότι το σώμα της ήταν εξαιρετικά αδύνατο. Το αποτέλεσμα ήταν ένα neckline style που έγινε διάσημο και εξαιτίας της ο σχεδιαστής του έδωσε το όνομα ‘décolleté Sabrina’.
To λευκό strapless φόρεμα με τα floral κεντήματα που σηματοδοτεί την μεταμόρφωση της ηρωίδας από άγαρμπο κορίτσι σε sophisticated γυναίκα έγινε ένα από τα πιο iconic κοστούμια του Hollywood και πουλήθηκε σε δημοπρασία τον Οκτώβριο του 2017 στην Καλιφόρνια για 217.600 δολάρια.
Ποιο είναι το πικάντικο στοιχείο πίσω από την ιστορία; Ο Givenchy δεν έλαβε ποτέ τα εύσημα για τα τρία πιο διάσημα κοστούμια που έδωσε στην ταινία, η οποία βραβεύτηκε με Όσκαρ για Best Costume Design σε ασπρόμαυρη ταινία. Το Όσκαρ παρέλαβε η Edith Head, η head costume designer στην Paramount Pictures που ήταν υπεύθυνη για τα υπόλοιπα κοστούμια της ταινίας και δεν άφησε ποτέ να διαρρεύσει η ανάμιξη του Givenchy, αντίθετα πήρε η ίδια τα credits για όλες τις δημιουργίες του Γάλλου σχεδιαστή. Μόνο μετά το θάνατο της Head ο Givenchy παραδέχτηκε ότι τα σχέδια για τα τρία κοστούμια ήταν δικά του ενώ η Hepburn ενοχλημένη δεν άφησε ποτέ να ξανασυμβεί το ίδιο λάθος. Απαιτούσε όχι μόνο να την ντύνει ο Givenchy στις ταινίες της αλλά και να φαίνεται ευδιάκριτα η συμμετοχή του στα opening credits όλων των ταινιών που ακολούθησαν , όπως το ‘Charade’, το ‘Funny Face’, το ‘How to steal a Million’ και φυσικά το ‘Breakfast At Tiffany’s’.
To 1959 η Hepburn παρέλαβε το Όσκαρ Πρώτου Γυναικείου Ρόλου για την ταινία της ‘Roman Holiday’ με ένα λευκό Givenchy evening gown. Το 1969 παντρεύτηκε τον δεύτερο σύζυγό της Andrea Dotti στην Ελβετία με ένα ροζ παλ Givenchy mini φόρεμα με μακριά μανίκια, λευκό καλσόν, λευκά ballet flats, λευκά γάντια και ασορτί headscarf.
Η Hepburn και ο Givenchy βάδισαν μαζί μέσα σε μια δημιουργική φιλία μέχρι το θάνατό της ηθοποιού το 1993 ενώ αργότερα ο Γάλλος μόδιστρος δήλωσε για τη φίλη και μούσα του ότι επρόκειτο για μία ‘enchantress’, μία μαγευτική ύπαρξη που όπως οι νεράιδες δεν θα εξαφανιστεί ποτέ.