Μία από τις παραστάσεις που κέρδισε φέτος την προσοχή και την αποδοχή των θεατών και πρόκειται να συνεχιστεί και την επόμενη θεατρική περίοδο είναι η Φιλουμένα του Εντουάρντο ντε Φιλίππο που παρουσιάζεται στην Κεντρική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου. Το γνωστό έργο του Ιταλού συγγραφέα αφορά στην προσπάθεια της Φιλουμένα να απεμπλακεί από την φτωχική καταγωγή της που της καθόρισε την ύπαρξη και να διεκδικήσει τους ανθρώπους που αγαπά και την ζωή που της αξίζει. Η ελπίδα της προσωποποιείται στον Ντομένικό Σοριάνο με τον οποίο διατηρεί πολύχρονη σχέση χωρίς όμως, να έχει την επιθυμητή για εκείνη εξέλιξη. Όταν ο Ντομένικο ετοιμάζεται να παντρευτεί με μία πολύ νεότερή του γυναίκα, η Φιλουμένα προσποιείται την ετοιμοθάνατη και τον καταφέρνει να την παντρευτεί. Η αποκάλυψη της απάτης της αποδεικνύεται καθοριστική για τις εξελίξεις του έργου, που τελειώνει με σημαντικές ανατροπές σε καταστάσεις και χαρακτήρες. Το έργο του Εντουάρντο ντε Φιλίππο παρουσιάζει την αγωνιώδη προσπάθεια του ανθρώπου να εξελιχθεί, να αισθανθεί, να πλησιάσει την ομορφιά. Μέσα από την λεπτή ισορροπία του κωμικού και του συναισθηματικά φορτισμένου στοιχείου, ο συγγραφέας μας οδηγεί στην εντυπωσιακή συνειδητοποίηση πως τόσο η ευτυχία, η ανακούφιση και η ελπίδα, όσο και η οδύνη, η αγωνία και η απογοήτευση προέρχονται από τους ανθρώπους γύρω μας, είτε αποτελούν επιλογή μας είτε όχι.
Η διασκευή του έργου από την Ελένη Ράντου αξιοποίησε την ουσία του κειμένου, ενσωματώνοντας ενδιαφέροντα στοιχεία από την αντίστοιχη κινηματογραφική μεταφορά (Γάμος αλά Ιταλικά του Βιτόριο ντα Σίκα) και από γραπτές μαρτυρίες για τον συγγραφέα και την εποχή του. Η σκηνοθεσία του Σταμάτη Φασουλή προσπάθησε να μεταφέρει επί σκηνής την αισθητική μιας άλλης χώρας και εποχής, χωρίς να πραγματοποιεί μια ιδιαίτερα πρωτότυπη πρόταση, καταφεύγοντας σε τυπικές αναφορές και δίνοντας μεγαλύτερο βάρος στην ερμηνευτική προσέγγιση των ηθοποιών. Τα κλασσικά σκηνικά επιμελήθηκε ο Μανόλης Παντελιδάκης, τα ωραία κοστούμια η Ντένυ Βαχλιώτη, τους σύμφωνους με την σκηνοθετική προσέγγιση φωτισμούς ο Σάκης Μπιρμπίλης, ενώ την απολαυστική μουσική συνέθεσε η Nalyssa Green.
Τον ρόλο της Φιλουμένα ανέλαβε η Ελένη Ράντου που κατέφυγε σε αναμενόμενες ερμηνευτικές τεχνικές αποδίδοντας τις βασικές γραμμές του χαρακτήρα. Κλασσικές γραμμές ακολούθησαν και η Βίλμα Τσακίρη με την Ντίνα Αβαγιανού. Τον Ντομένικο Σοριάνο υποδύθηκε με υποδειγματική άνεση ο Άλκις Κούρκουλος. Συναισθηματική υπήρξε η προσέγγιση του ρόλου του Αφρέντο από τον Μελέτη Γεωργιάδη. Κεφάτες και ευχάριστες κάθε φορά που βρίσκονταν στην σκηνή ήταν η Μαρία Διακοπαναγιώτου και η Μαρία Κωνσταντάκη. Ο Θύμιος Κούκιος στον ρόλο του Πατέρα Ιερώνυμου και ο Γιάννης Στόλας στον ρόλο του δικηγόρου ανακάλυψαν και απέδωσαν την κωμική διάσταση των χαρακτήρων. Ενδιαφέρον είχε ο Θοδωρής Φραντζέσκος στον ρόλο του καλλιεργημένου Ουμπέρτο, ενώ Ο Νικόλας Αγγελής ως Ρικάρντο και ο Νικόλας Μακρής ως Μικέλε χειρίστηκαν με φυσικότητα και γοητεία του ρόλους τους, σε μια παράσταση που ξεκινάει από κλασσικές και αναγνωρίσιμες φόρμες, απευθυνόμενη σε ένα μεγάλο εύρος θεατών, για να αναδείξει νέους ηθοποιούς με ταλέντο που υπόσχονται ένα θεατρικά ενδιαφέρον μέλλον.
Εθνικό Θέατρο – Κεντρική Σκηνή
Αγίου Κωνσταντίνου 22-24, Κέντρο, τηλ. 2105288170
Μέχρι 24/05/2015
Παραστάσεις: Σάββατο 5.30 μ.μ. και 8.30, Τετάρτη – Παρασκευή 8.30 μ.μ. και Κυριακή 7.30 μ.μ.
Εισιτήρια: € 20, 18, 10, Πέμπτη € 13.