Η ιδέα της αποτοξίνωσης συνδέεται άμεσα με την κουλτούρα της δίαιτας και δυστυχώς δεν υπάρχει τρόπος να το αποφύγουμε. Νηστεία, αυστηρές δίαιτες, η πεποίθηση ότι το σώμα μας χρειάζεται αποτοξίνωση ή καθαρισμό μέσω της τροφής ή της στέρησής της, λες και δεν υπάρχουν όργανα αποκλειστικά για αυτήν τη δουλειά.

Όλα αυτά τροφοδοτούν μια εμμονική σχέση και τοξική -λέξη κλειδί- με το φαγητό και το ποτό, η οποία εκδηλώνεται σε μικρές, αλλά συχνές, εσωτερικευμένες συμπεριφορές. Χαρακτηριστικό των Millennials είναι η νοοτροπία του “όλα ή τίποτα”, η δαιμονοποίηση του αλκοόλ και οτιδήποτε δεν θεωρείται “καθαρό” ή υγιεινό. Δεκαπέντε χρόνια και βάλε, πίσω, όποι@ δεν ήταν αρκετά αδύνατ@ στιγματιζόταν από περιοδικά ως “χοντρός” ή “παχύς”, για να μην αναφέρω άλλους χαρακτηρισμούς.

Από πότε η Gen Z αποφεύγει το detox;

Ευτυχώς τα πράγματα γύρω από την εμμονική σχέση με το φαγητό και τις ακραίες δίαιτες φαίνεται να αλλάζουν. Η Gen Z δεν ικανοποιείται και φυσικά δεν υιοθετεί αυτές τις ακραίες προσεγγίσεις και αναζητά πιο ευέλικτες λύσεις, έχοντας δει τις ανθυγιεινές συνήθειες των μεγαλύτερων αδερφών, θείων ή ξαδέλφων τους. Ακόμα και σε θέματα χρήσης ουσιών, υιοθετούν πιο ισορροπημένες στάσεις, όπως το “California sobriety” (χρήση κάνναβης αλλά αποχή από το αλκοόλ) ή το “boy sobriety” (παύση από dating apps), για να αποφύγουν αυτοκαταστροφικές ή εθιστικές συνήθειες.

Η ειδικός Brielle Saggese από την WGSN αναφέρει ότι η παλαιότερη κουλτούρα ευεξίας και οι δίαιτες δεν μας έκαναν να αποδεχτούμε τις κακές μας συνήθειες, αλλά προώθησαν μια εξιδανικευμένη και μη ρεαλιστική εικόνα για την υγιεινή ζωή – κάτι που μόνο λίγοι μπορούσαν να επιτύχουν.

Η ισορροπία είναι το κλειδί

Η Gen Z ωστόσο, φαίνεται να καταρρίπτει μεν τις ακραίες διατροφικές τάσεις αλλά από την άλλη τείνει να υιοθετεί άλλες συνήθειες που θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν και εθιστικές. Από τη μία πηγαίνει γυμναστήριο αλλά βγαίνει για φαγητό και ποτό κάθε Σαββατοκύριακο. Διαλογίζεται, αλλά ξενυχτάει μένοντας ώρες στα social media. Η ευεξία πλέον δεν σημαίνει μια τέλεια, αυστηρή ζωή γεμάτη στερήσεις, αλλά την αναζήτηση μιας ρεαλιστικής ισορροπίας, που να μπορεί να διατηρηθεί.

Ωστόσο, δεν είναι όλα ιδανικά. Η πανδημία έφερε ένα κύμα ηδονισμού, προωθώντας την επιστροφή στη ζωή μέσω του αλκοόλ, του φαγητού και των ουσιών. Παράλληλα, οι νέες γενιές χαρακτηρίζονται από ένα είδος μηδενισμού και δυσπιστίας για το μέλλον, εξαιτίας ανισοτήτων, περιβαλλοντικών κρίσεων και γεωπολιτικών συγκρούσεων.

Πώς ανταποκρίνονται τα wellness brands;

Η βιομηχανία της ευεξίας δυσκολεύεται να προσαρμοστεί. Οι παραδοσιακές μέθοδοι δεν εφαρμόζονται πια, καθώς οι νεότερες γενιές απορρίπτουν την ελιτίστικη κουλτούρα, τα μη ρεαλιστικά πρότυπα ομορφιάς και τις ακραίες διατροφικές τάσεις. Όπως αναφέρει η Saggese, οι καταναλωτές συνειδητοποιούν ότι η εμμονή με την ευεξία ήταν συχνά πιο ανθυγιεινή από τις προηγούμενες συνήθειές τους.

Μπορεί το oversharing στο internet να φέρει έναν πιο ειλικρινή διάλογο;

Η ντροπή γύρω από τις αδυναμίες και τις υπερβολές μειώνεται, ιδιαίτερα online. Υπάρχουν πολλοί που μοιράζονται τις εμπειρίες τους για τη νηφαλιότητα, τις ανασφάλειές τους ή ακόμα και τις υποτροπές τους. Αυτή η ειλικρίνεια οδηγεί σε ένα νέο, ρεαλιστικό πρότυπο ισορροπίας, που είναι εύκολο να κατανοηθεί και να υιοθετηθεί. Στο TikTok, για παράδειγμα, είναι πιθανό να βρεις κάποιον που προσπαθεί να κόψει το ηλεκτρονικό τσιγάρο ή να αποδεχτεί το σώμα του, εμπνέοντας και άλλα άτομα να κάνουν ακριβώς το ίδιο.