Στη διάρκεια της ανθρώπινης ιστορίας, ο κόσμος επηρεάστηκε απο καλλιτέχνες, φιλόσοφους, επιστήμονες, πνευματικούς ηγέτες κτλ. Οι πιο φημισμένοι απο αυτούς αποτέλεσαν ηγετικές φιγούρες και παρουσίασαν νέους τρόπους σκέψης. Η επιρροή τους βοήθησε στην ανάπτυξη του πολιτισμού σε αυτό που είναι σήμερα. Σήμερα, ένα νέο κύμα influencers έχει έρθει στο προσκήνιο. Ποιο είναι το μέσο που χρησιμοποιούν για να κάνουν γνωστές τις ιδέες τους; Τα social media.
Ρίξε μια ματιά στο Instagram και παρατήρησε πόσα likes και comments έχουν όσοι ακολουθείς. Βλέπεις υψηλά νούμερα; Οκ, πήγαινε τώρα στις σελίδες τους και δες πόσους followers έχουν. Είναι περισσότεροι απο 10 χιλιάδες; Αν απάντησες ναι, τότε αυτά τα άτομα είναι οι λεγόμενοι ‘influencers’. Αυτοί μπορεί να είναι bloggers, fashionistas, beauty gurus, καλλιτέχνες – η λίστα είναι μακριά. Αυτό που τους συνδέει όλους είναι πως διαθέτουν κάτι που κάνει τους ανθρώπους να τους θαυμάζουν. Ωστόσο, όσο εργάστηκα στον κόσμο του digital marketing, παρατήρησα πως υπάρχουν κάποια σημεία που πρέπει να προσέξουμε όσον αφορά το ποιοι και πώς μας επηρεάζουν.
Ομοίως με τους ‘πρώτους’ influencers, οι σημερινοί έχουν ένα βασικό κοινό όπου παρουσιάζουν τις ιδέες τους. Η διαφορά τους όμως είναι η εξής: σήμερα είναι ακόμη πιο γρήγορο και εύκολο να τις διαδώσεις, είτε αυτές είναι καλές είτε όχι.
Τα τελευταία χρόνια, πολλά brands – λόγω της ανάπτυξης του Instagram, των Podcasts και του Υoutube – έχουν στραφεί στους influencers για τη διαφήμιση τους. Αντί να πληρώσουν για ένα διαφημιστικό, επιλέγουν να προσεγγίσουν influencers και να τους πληρώσουν για να χρησιμοποιήσουν τα προϊόντα τους, να γράψουν για αυτά στα blogs τους, να πάνε σε πάρτι και να λειτουργήσουν ως πρεσβευτές του brand.
Μόλις οι influencers άρχισαν να εκμεταλλεύονται τη σχέση influencer – follower, πολλοί άρχισαν να ενδιαφέρονται όλο και λιγότερο για την προώθηση των ιδεών τους και απλά έβλεπαν αυτή τη σχέση ως τρόπο για να βγάλουν λεφτά. Ο όρος ‘influencer’ έχει χάσει τη σημασία του και πολλοί έχουν στραφεί στο να χρησιμοποιούν τίτλους όπως ‘trendsetter’ και ‘blogger’ με στόχο να προσελκύσουν την προσοχή του κοινού στην ειδικότητα τους.
Στη σημερινή πλημμυρισμένη αγορά, η πραγματική ‘επιρροή’ έχει χαθεί. Όχι μόνο επειδή πλέον οι followers μπορούν να αγορασθούν αλλά επίσης, επειδή υπάρχει ένας ολοένα αυξανόμενος αριθμός influencers που δεν είναι πια πιστοί στο προσωπικό τους brand. Το μυστικό είναι να ξεχωρίζεις αυτούς που χειραγωγούν τα social media απο εκείνους που δεν το κάνουν. Η υγιής ‘επιρροή’ μπορεί να αλλάξει επιλογές και συμπεριφορές – όχι όμως να επιβάλλει αλλαγές και απόψεις. Κάτι τέτοιο δεν θα ήταν τίμιο και αυθεντικό. Μερικές φορές, οι λεγόμενοι ‘influencers’ χρησιμοποιούν το κοινό που έχουν (ή έχουν πληρώσει για να αποκτήσουν) για να υπογράψουν δουλειές με εταιρείες, χωρίς να τους ενδιαφέρει η ποιότητα των προϊόντων που προωθούν στους followers τους. Το κάνουν απλά για τα χρήματα.
Με την πάροδο των χρόνων, οι άνθρωποι χρησιμοποίησαν την επιρροή τους για να χειραγωγήσουν άλλους και να κατακτήσουν τους δικούς τους σκοπούς. Το ίδιο μπορεί να γίνει και σήμερα με τα social media. Όμως, ο πραγματικός influencer δεν είναι αυτός που χειραγωγεί το κοινό του για δικό του όφελος.
Οι αληθινοί influencers είναι κοντά στους followers, αναγνώστες και subscribers τους. Δε διστάζουν να εκφράσουν την άποψη τους πάνω σε ένα θέμα, να εναντιωθούν αν χρειαστεί – ακόμη και για κάτι που δεν τους αφορά άμεσα. Αυτοί οι άνθρωποι κέρδισαν την εμπιστοσύνη των άλλων και τη διατήρησαν όσο τα νούμερα των followers αυξάνονταν. Ήρθε η ώρα να κάνουμε ένα ξεκαθάρισμα στα social media και να ακολουθήσουμε άτομα που μας εμπνέουν αληθινά – με καλή και αγνή πρόθεση.
Images via Anastasia Casey of The Identité Collective