Μία συμβουλή που μας δίνουν από τότε που ήμασταν μικροί είναι να κάνουμε λίστες, ώστε να μην ξεχνιόμαστε όταν έχουμε πολλά να κάνουμε. Η σχετικά παλιά ιδέα της λίστας έχει πάρει διάφορες μορφές όσο περνάει ο καιρός. Υπάρχουν οι λίστες με τις προτεραιότητες ή αυτές με τα deadlines. Είναι λίστες που βάζεις όσα έχεις να τελειώσεις πρώτα και σε άλλες όλα τα εύκολα για να σε κρατήσουν γεμάτη ενέργεια και όρεξη να συνεχίσεις.
Πολλοί από εμάς κάνουμε μία λίστα απλά για να έχουμε την ικανοποίηση να σβήνουμε το κάθε τι που τελειώνουμε. Κάνουμε λίστες για κάθε μέρα, για κάθε εβδομάδα ή για κάθε χρόνο. Για εμάς, για τις οικογένειές μας ή για τις ομάδες μας. Και πάει λέγοντας.
Ίσως όλο αυτό όμως να έχει αρχίσει να γίνεται κουραστικό.
Τι μπορούμε να κάνουμε γι’ αυτό;
Ουσιαστικά, ο λόγος που κάνουμε μία λίστα είναι για να τονώσουμε την παραγωγικότητά μας. Δημιουργώντας μία ξεκάθαρη λίστα με υποχρεώσεις και σβήνοντας την κάθε μία αφού ολοκληρωθεί. Η αλήθεια όμως είναι ότι υπάρχει μεγάλη διαφορά μεταξύ του “είμαι παραγωγική” και του “είμαι πολύ απασχολημένη”. Αν λοιπόν κάνεις λίστες που σε κρατούν απασχολημένη ενώ δεν είσαι καθόλου παραγωγική, τότε ίσως και κάτι να μην πηγαίνει καλά.
Για να δούμε ποιες είναι οι διαφορές:
Δουλεύεις πολλές ώρες
Είναι κοινή λογική. Ο εγκέφαλός μας δεν είναι σχεδιασμένος για να δουλεύει συνεχόμενα για 8 ώρες. Κουραζόμαστε, εξαντλούμαστε και στο τέλος χάνουμε την παραγωγικότητά μας. Αν λοιπόν δουλεύεις για ώρες, τότε έχεις πέσει στην παγίδα του “απασχολημένη”.
Δεν κάνεις διαλείμματα
Πόσες φορές έχεις πάει για ύπνο χωρίς να έχεις κάποιο πρόβλημα στο μυαλό σου; Και φυσικά όταν ξυπνήσεις να έχεις βρει την λύση; Το να αφήνουμε το μυαλό μας να ξεκουραστεί βοηθά στο να λύνουμε πιο εύκολα περίπλοκες καταστάσεις. Αν νιώθεις ότι δεν καταφέρνεις να βρεις τη λύση, κάνε ένα διάλειμμα. Έτσι καταλαβαίνεις τη διαφορά μεταξύ παραγωγικού και απασχολημένου.
Κάνεις τα πάντα μόνη σου
Δεν είμαστε σχεδιασμένοι να δουλεύουμε μόνοι μας. Αν θέλεις να κρατήσεις μέσα σε λογικά όρια την παραγωγικότητά σου, τότε θα πρέπει να αφήσεις κάποιον να σε βοηθήσει. Να θυμάσαι, η παραγωγικότητα έρχεται μαζί με την ομαδικότητα.
Πώς μπορούμε να το αντιμετωπίσουμε;
Το πιο σημαντικό από όλα είναι να μάθουμε να βάζουμε προτεραιότητες. Με το βάλεις σε κατηγορίες το “που ξοδεύεις το χρόνο και την ενέργειά σου” και το “τι πραγματικά κάνεις”.
Πώς να αφήσεις στην άκρη τις λίστες;
Πριν γράψεις το οτιδήποτε θα πρέπει να ρωτήσεις τον εαυτό σου: “Είναι τα σωστά πράγματα που πρέπει να κάνω; Έχει αξία αυτό που πρόκειται να κάνω; Μου παίρνει περισσότερο χρόνο να κάνω την λίστα ή τελειώσω τις υποχρεώσεις μου;”
Φυσικά και οι καθημερινές υποχρεώσεις όπως οι δουλειές του σπιτιού, οι λογαριασμοί και τα σκουπίδια είναι πάντα σε μία λίστα. Αυτά όμως που πρέπει να ξεκινήσεις να βάζεις στην άκρη είναι θέματα δουλειάς, hobby και προσωπικών στόχων.
Για να τα καταφέρεις μπορείς να ρωτάς στον εαυτό σου τα παρακάτω:
- Τι μου αρέσει πραγματικά να κάνω;
- Είμαι σχεδιασμένη να κάνω κάτι τέτοιο; Ή κάποιος μου το επιβάλει;
- Μπορώ να το υποστηρίξω οικονομικά;
Σε αυτές τις 3 ερωτήσεις είναι που πρέπει να στηρίξεις και τη λίστα που θα κάνεις.
Πηγή: Darling Magazine Μετάφραση: Εύα Τόλιου