«Μην πας να το δεις, σώσε τον εαυτό σου», μου είπε ένα βράδυ σε μια τυχαία συνάντηση ένας φίλος που μόλις είχε βγει από την κινηματογραφική αίθουσα όπου έπαιζε το «Joker: Folie à Deux». Η ατάκα αυτή ήρθε σαν έκπληξη. Όλοι ξέρουμε ότι φανατικοί, αλλά και λιγότερο λάτρεις της ιστορίας του Arthur Fleck περίμεναν με παροιμιώδη ανυπομονησία το σίκουελ της ταινίας «Joker» του 2019.
Η προηγούμενη ταινία έσπασε κάθε ρεκόρ, κατορθώνοντας να αναδειχθεί στη μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία με ένδειξη ακαταλληλότητας. Παράλληλα, ξεχώρισε στα κινηματογραφικά βραβεία της χρονιάς του, αποσπώντας τον Χρυσό Λέοντα στο Φεστιβάλ της Βενετίας και διασφαλίζοντας 11 υποψηφιότητες για Όσκαρ, από τις οποίες χάρισε τελικά το πολυπόθητο αγαλματίδιο στον πρωταγωνιστή της, Joaquin Phoenix για την ερμηνεία του στον Α’ ανδρικό ρόλο.
Η ανακοίνωση της νέας ταινίας, λοιπόν, προκάλεσε φρενίτιδα στους θεατές του «Joker», που είχαν ήδη αγαπήσει τον Joaquin Phoenix μέσα από τον ρόλο του ως Arthur Fleck/ Joker και ανυπομονούσαν να δουν στο πλευρό του ως Harley Quinn την πολυτάλαντη Lady Gaga, η οποία έχει ήδη δοκιμαστεί υποκριτικά, πρωταγωνιστώντας σε δύο επιτυχημένες ταινίες («A Star is born», «The House of Gucci») και αποδεικνύοντας ότι είναι υπέροχη σε ό,τι κι αν κάνει. Επιπλέον, την υπογραφή του στη σκηνοθεσία έβαλε και πάλι ο Todd Phillips, ο δημιουργός που κρύβεται πίσω από την επιτυχία του 2019.
Έτσι, οι παραγωγοί της νέας ταινίας διασφάλισαν μερικά πολύ δυνατά χαρτιά για να διασφαλίσουν την επιτυχία του σίκουελ της ιστορίας. Ίσως αυτό είναι που τους έδωσε λανθασμένα την εντύπωση ότι αυτή η επιτυχία θα έρθει αρκετά εύκολα.
Η πρώτη γεύση από την παρουσίαση της ταινίας έδειξε πράγματι ότι το «Joker: Folie à Deux» θα ακολουθήσει την επιτυχημένη πορεία της προκατόχου της. Η πρεμιέρα της στο Φεστιβάλ της Βενετίας καταχειροκροτήθηκε για 12 ολόκληρα λεπτά, δείχνοντας ότι και αυτή τη φορά όλα θα πάνε καλά. Σύντομα, όμως, το project άρχισε να μοιάζει με πύργο από τραπουλόχαρτα, καταρρέοντας σταδιακά υπό το βάρος αρνητικών σχολίων, που ολοένα και πλήθαιναν.
Γρήγορα έγινε φανερό ότι το «Joker: Folie à Deux» δεν θα είχε τελικά καμία σχέση με την προηγούμενη ταινία: Μέσα στην πρώτη εβδομάδα προβολής του συγκέντρωσε 39 εκατ. δολάρια, ποσό που η πρώτη ταινία είχε συγκεντρώσει μόλις στις τρεις πρώτες ημέρες. Για την ακρίβεια, πρόκειται για την πρώτη κινηματογραφική μεταφορά κόμικ με τόσο χαμηλές εισπράξεις, δεδομένου μάλιστα και του ότι το κόστος παραγωγής της νέας ταινίας είναι τριπλάσιο σε σχέση με την προηγούμενη. Όπως έγινε γνωστό, μόνο η αμοιβή που προσφέρθηκε στον Phoenix για να επιστρέψει στον ρόλο που του εξασφάλισε το χρυσό αγαλματίδιο της Ακαδημίας ανήλθε στα 20 εκατομμύρια δολάρια, ενώ η αμοιβή της Lady Gaga άγγιξε τα 12 εκατομμύρια δολάρια. Το τελικό κόστος της ταινίας ανήλθε στα 190 εκατομμύρια δολάρια, συν 100 εκατομμύρια δολάρια που διατέθηκαν για την προώθηση και διανομή της. Σύμφωνα με το Variety, με αυτόν τον ρυθμό, η ταινία δύσκολα θα φτάσει τα 450 εκατομμύρια δολάρια που απαιτούνται για να βγάλει τα έξοδά της στις αίθουσες.
Μάλιστα, όπως έγινε γνωστό τις τελευταίες ημέρες, η Warner Bros. Αποφάσισε να επισπεύσει την ψηφιακή κυκλοφορία του σίκουελ, προγραμματίζοντάς την για τις 29 Οκτωβρίου, ελπίζοντας έτσι να καλύψει μέρος των εκτιμώμενων απωλειών ύψους 200 εκατομμυρίων δολαρίων.
Τι είναι, όμως, αυτό που απογοήτευσε τους θεατές;
Σύμφωνα με το The Hollywood Reporter, το «Joker: Folie à Deux» είναι η πρώτη χολιγουντιανή ταινία στην ιστορία του CinemaScore που βασίζεται σε χαρακτήρες κόμικς και βαθμολογείται με «D» από το κοινό της πρώτης ημέρας.
Οι περισσότεροι από όσους έβγαιναν από τις κινηματογραφικές αίθουσες όπου παίζει η ταινία έμοιαζαν μπερδεμένοι, αδυνατώντας να κατανοήσουν τι είναι αυτό που είχαν δει. Φαντάσου να ξεκινάς να δεις μια ταινία δραματική, ψυχολογική, με στοιχεία θρίλερ και να καταλήγεις να βλέπεις μιούζικαλ. Η ταινία έχει πράγματι πολύ περισσότερη μουσική και τραγούδι απ’ όση θα μπορούσε ποτέ να φανταστεί κανείς για μια τέτοια κινηματογραφική ιστορία. Οι πρωταγωνιστές τραγουδούν και χορεύουν σε διάφορες ανύποπτες στιγμές, κάτι που άφησε έκπληκτους τους θεατές, αφού καθ’ όλη τη διάρκεια της περιόδου προώθησης της ταινίας δεν είχε αναφερθεί ποτέ κάτι τέτοιο. Ακόμη και η ίδια η Lady Gaga διαφώνησε με τον χαρακτηρισμό, σπεύδοντας να διευκρινίσει ότι «δεν είναι μιούζικαλ, από πολλές απόψεις. Ο τρόπος που χρησιμοποιείται η μουσική είναι για να δώσει στους χαρακτήρες τη δυνατότητα να εκφράσουν αυτό που θέλουν, όταν οι διάλογοι δεν αρκούν». Αδιαμφισβήτητα, όμως, αυτό είναι κάτι που θα έπρεπε να έχει καταστεί σαφές στους σινεφίλ, μιας και η ιστορία έδειξε ότι οι θεατές δεν αρέσκονται σε τέτοιου είδους εκπλήξεις.
Ένα ακόμη λάθος, σύμφωνα με τους αναλυτές, ήταν η επιλογή η πρεμιέρα της ταινίας να γίνει στο Φεστιβάλ της Βενετίας, όπου αναγκάστηκε να «αναμετρηθεί» με κινηματογραφικά φαβορί απ’ όλη την Ευρώπη. Το άρθρο του Variety υποστηρίζει ότι αν η εταιρεία παραγωγής είχε ακολουθήσει μια πιο στρατηγική καμπάνια προώθησης, προβάλλοντας την ταινία σε influencers και πιστούς θαυμαστές της, για παράδειγμα, ενδεχομένως θα είχε ελέγξει καλύτερα την απήχησή της, τουλάχιστον κατά την πρώτη εβδομάδα προβολής.
Μένει να δούμε αν η μεταφορά της ταινίας στις ψηφιακές πλατφόρμες θα έχει την ίδια τύχη ή αν θα καταφέρει να δώσει πίσω στον Joker το χαμένο του χαμόγελο.