Όλοι έχουμε μια ιδέα για το πώς μοιάζει μια «καλή» μέρα στη δουλειά. Θα μπορούσε να είναι μια μέρα με διαχειρίσιμες εργασίες, μια θετική αλληλεπίδραση με τον επικεφαλής σου, ένας καλός λόγος για κάτι που έκανες. Αντίθετα, μια «κακή» μέρα μπορεί να περιλαμβάνει μια συντριπτική λίστα εργασιών, δύσκολα διαχειρίσιμες συμπεριφορές από συναδέλφους και μια διαρκή αίσθηση ότι προσπαθείς να επιβιώσεις. Έτσι, ο χώρος εργασίας σου μετατρέπεται σταδιακά σε μια αρένα γεμάτη εκπλήξεις: Δεν ξέρεις ποτέ τι να περιμένεις και πότε.
Σε ορισμένες περιπτώσεις, το περιβάλλον μπορεί να είναι ακόμη και τοξικό, ενώ σε άλλες, να αισθάνεσαι απλώς ανασφάλεια. Οι στόχοι και οι προτεραιότητες που αλλάζουν, οι ασαφείς οδηγίες και οι μεταβαλλόμενες συμπεριφορές -κυρίως από τους ανωτέρους σου- σε κάνουν τελικά να αμφιβάλλεις ακόμη και για τον ίδιο σου τον εαυτό και την απόδοσή σου. Η συνεχής αβεβαιότητα σε κρατά σε μια διαρκή ανησυχία για το αν κάνεις πραγματικά καλή δουλειά.
Σύμφωνα με τη Sarah Hernon, ειδικό σταδιοδρομίας στο Right Management, ένας από τους πιο συνηθισμένους λόγους για τους οποίους οι εργαζόμενοι σκέφτονται να εγκαταλείψουν τη δουλειά τους είναι η αναντιστοιχία μεταξύ των προσωπικών αξιών τους και της κουλτούρας του χώρου εργασίας. Αυτή η ασυμφωνία συχνά προέρχεται από την κακή επικοινωνία και τα αντικρουόμενα μηνύματα. «Ζούμε σε έναν ασταθή κόσμο και αυτή η αβεβαιότητα διαχέεται στον χώρο εργασίας, κάνοντας τους ανθρώπους να αισθάνονται πιο ανασφαλείς», εξηγεί η Hernon στο Stylist.
Κι ενώ ορισμένοι ευδοκιμούν σε περιβάλλοντα υψηλής πίεσης και γρήγορου ρυθμού, άλλοι μπορεί να βρίσκουν αυτή την αστάθεια αγχωτική. «Αν αισθάνεσαι δυσφορία στον εργασιακό χώρο για μεγάλο χρονικό διάστημα και οι προσπάθειες να αντιμετωπιστεί το ζήτημα με ενσυναίσθηση δεν έχουν επιτύχει, αξίζει να αναρωτηθείς αν αυτό είναι το κατάλληλο περιβάλλον για σένα», συμβουλεύει η Hernon, διευκρινίζοντας ότι δεν πειράζει αν η απάντηση είναι αρνητική.
Να φύγεις ή να μείνεις; Ιδού η απορία
Η αποχώρηση από μια δουλειά δεν είναι πάντα η μόνη λύση για την αντιμετώπιση των προβλημάτων κακής επικοινωνίας. Πριν πάρεις μια τόσο οριστική απόφαση, καλό είναι να εξερευνήσεις πρώτα άλλες επιλογές.
Σύμφωνα με τη Hernon, το κλειδί είναι να αποστασιοποιηθείς από τα έντονα συναισθήματα που συχνά συνοδεύουν αυτές τις καταστάσεις. «Δείξε υπομονή και επαγγελματισμό. Μην παίρνεις τα πράγματα προσωπικά και προσπάθησε να καταλάβεις τι μπορεί να συμβαίνει στο παρασκήνιο». Σε πολλές περιπτώσεις, οι διευθυντές βρίσκονται υπό τεράστια πίεση και μια ασαφής επικοινωνία είναι συχνά απλώς το αποτέλεσμα αυτού του άγχους. Δείχνοντας κατανόηση και υπομονή, θα πάρεις τις απαντήσεις που θέλεις, αποφεύγοντας παράλληλα την περαιτέρω, άσκοπη απογοήτευση.
Ασχολήσου με ό,τι μπορείς να ελέγξεις
Η Hernon συμβουλεύει, επιπλέον, να επικεντρωθείς σε ό,τι μπορείς να ελέγξεις. «Δεν είσαι υπεύθυν@ για τη συμπεριφορά κανενός άλλου, πέρα από του εαυτού σου. Ασχολήσου, λοιπόν, με ό,τι είναι υπό τον έλεγχό σου και προσπάθησε να αποστασιοποιηθείς απ’ ό,τι δεν είναι». Αυτή η νοοτροπία θα σου επιτρέψει να διατηρήσεις τον επαγγελματισμό σου και να επικεντρωθείς στα καθήκοντά σου, χωρίς να κατακλύζεσαι από πράγματα που δεν μπορείς να ελέγξεις.
Όταν η πίεση είναι χαμηλότερη και αισθάνεσαι πιο άνετα, μπορείς να συζητήσεις τους προβληματισμούς σου με τους ανωτέρους σου. Άνοιξε μια σχετική συζήτηση με ψυχραιμία, διαφάνεια και ειλικρίνεια. Θέτοντας τα θέματά σου όταν η στιγμή είναι πιο κατάλληλη, δημιουργείς την ευκαιρία για εποικοδομητικό διάλογο, που μπορεί να οδηγήσει σε καλύτερη επικοινωνία και λιγότερα ανάμεικτα μηνύματα στο μέλλον.
Φυσικά, υπάρχει και το ενδεχόμενο οι καλές σου προθέσεις να μη συναντήσουν ανταπόκριση. Σε αυτή την περίπτωση, μπορείς να εξετάσεις την πιθανότητα να αλλάξεις δουλειά, διαλέγοντας ένα εργασιακό περιβάλλον που θα ευθυγραμμίζεται καλύτερα με τις αξίες σου. Σημασία έχει να αισθάνεσαι καλά σε έναν χώρο στον οποίο περνάς τόσες ώρες καθημερινά.