Μπορείς να φυλάξεις την ανάμνηση ενός ταξιδιού. Αποσταγμένο σε λίγες σταγόνες, μπορείς να περικλείσεις σε ένα μικρό μπουκάλι, το άρωμα από τα χωράφια λεβάντας της νότιας Γαλλίας, τους βράχους της Ιρλανδίας, τους πολυσύχναστους δρόμους της Νέας Υόρκης ή τον βασιλικό της Λιγουρίας.

Περιστασιακά, μπορείς να αφαιρέσεις το καπάκι και να αφήσεις τον εαυτό σου να μεταφερθεί πίσω στην εποχή που ήσουν εκεί, βυθισμέν@ σε τοπία που κόβουν την ανάσα ή χαμέν@ στα στενά. Και αν, αντί για σουβενίρ αναμνήσεων που θα ξαναζήσεις μόλις επιστρέψεις στο σπίτι, έκανες αυτά τα αποστάγματα το κέντρο των ταξιδιών σου; Τι θα γινόταν αν ήταν η έντονη μυρωδιά του ιωδίου και των φυκιών στους αμμόλοφους της Φλάνδρας, το άρωμα των λεμονοδέντρων της Ισκίας ή η φιλόξενη μυρωδιά των γλυκών και αλμυρών κρεπών στα σοκάκια της Μονμάρτης, καθόριζαν αν θα έστριβες δεξιά ή αριστερά, σαν να ακολουθούσες αισθητηριακούς χάρτες που εντοπίζουν την κατανομή των οσμών σε μια πόλη;

Τότε η περιπλάνησή σου, η βίωση των τόπων και η αντίληψη του κόσμου γύρω σου, θα γινόταν μια εγγενώς συναισθηματική και ενστικτώδης εμπειρία που θα μιλούσε για παραδόσεις, ξεχασμένες ιστορίες, την καθημερινή ζωή και τη φύση.

Η ιδέα πίσω από τον οσφρητικό τουρισμό δεν περιορίζεται στην όραση, την ακρόαση, την αφή, τη γεύση, αλλά στη χρήση της πέμπτης αίσθησης, της όσφρησης, ως πυξίδας. Έτσι, μετά τον τουρισμό ύπνου, αυτός φαίνεται να είναι η νέα τάση.

Τι είναι ο οσφρητικός τουρισμός;

Όπως γίνεται εύκολα κατανοητό από την ονομασία, ο οσφρητικός τουρισμός σημαίνει ταξίδι και επίσκεψη σε έναν τόπο με οδηγό την αίσθηση της όσφρησης. Η μυρωδιά και το άρωμα βρίσκεται στο κέντρο των πάντων, καθορίζοντας την κατεύθυνση των διαδρομών, διαμορφώνοντας αυτό που θα γίνει μνήμη και επηρεάζοντας με ποιον, τι και πώς θα έρθουμε σε επαφή κατά τη διάρκεια της περιπλάνησής μας. Αυτή η προσέγγιση φαίνεται δυνητικά ικανή να κάνει τις διακοπές πολυαισθητηριακές στιγμές που καθοδηγούνται από ένα είδος συναισθηματικής γεωγραφίας, όπου η μυρωδιά της μέντας μπορεί να μας οδηγήσει στην επίσκεψη ενός συγκεκριμένου μνημείου ή η δυσωδία ψαριού μπορεί να μας κάνει να συναντήσουμε ένα άτομο αντί για ένα άλλο.

https://www.tiktok.com/@miss_evidence/video/7237697218700922130?embed_source=121374463%2C121433650%2C121404358%2C121351166%2C121331973%2C120811592%2C120810756%2C72248228%3Bnull%3Bembed_blank&refer=embed&referer_url=www.nssgclub.com%2Fen%2Flifestyle%2F36710%2Fscents-travel-olfactory-tourism&referer_video_id=7237697218700922130

Η δύναμη της όσφρησης

Όπως εξηγεί η Rachel Herz, νευροεπιστήμονας στο Πανεπιστήμιο Brown και ειδικός στην ψυχολογική επιστήμη της μυρωδιάς, η όσφρηση είναι η μόνη αίσθηση που συνδέεται άμεσα με τη μνήμη και τα κέντρα συναισθηματικής μάθησης του εγκεφάλου. Μεταξύ των πέντε αισθήσεων είναι η πιο ανεπτυγμένη, ικανή -ακόμη και σε ασυνείδητο επίπεδο- να προκαλεί αισθήσεις, αναμνήσεις, εικόνες, καταλύοντας έως και το 75% των καθημερινών μας διαθέσεων.

Το σύνολο των οσμών που υπάρχουν σε μια περιοχή ή το άρωμα ενός ατόμου, πυροδοτεί συναισθήματα σε εμάς, που δημιουργούν ευχάριστες ή δυσάρεστες αναμνήσεις, που μας γυρίζουν πίσω στο παρελθόν και επηρεάζουν τη διάθεσή μας. Αυτό συμβαίνει επειδή τα οσφρητικά ερεθίσματα έχουν άμεσο αντίκτυπο στο μεταιχμιακό σύστημα, όπου βρίσκεται η αμυγδαλή, υπεύθυνη για τα συναισθήματα, και ο ιππόκαμπος, υπεύθυνος για το σχηματισμό των αναμνήσεων.

Η μυρωδιά καθορίζει αόρατα τις στιγμές και τους τόπους στους οποίους ζούμε

Η Adriana Madzharov – ανώτερη λέκτορας marketing στο Πανεπιστήμιο του Bath – ανέλυσε πώς η μυρωδιά μπορεί να επηρεάσει τη συμπεριφορά των ανθρώπων, συμπεριλαμβανομένων των ταξιδιωτών. Ή, αντίθετα, μπορεί να χρησιμοποιηθεί από τον τουριστικό τομέα για να επηρεάσει τους ταξιδιώτες.

Μια ιδέα που έχει ήδη αναπτυχθεί από το αισθητηριακό marketing, το οποίο μελετά πώς και πού μπορεί να εξαπλωθεί μια συγκεκριμένη μυρωδιά στο περιβάλλον για να το κάνει πιο ελκυστικό. Για παράδειγμα, τα μπάνια και οι είσοδοι συχνά μυρίζουν λεμόνι, επειδή είναι συνηθισμένο στα προϊόντα υγιεινής, οπότε συνδέουμε αυτές τις νότες εσπεριδοειδών με την έννοια της καθαριότητας. Το άρωμα του καφέ κάνει τους ανθρώπους να αισθάνονται πιο ενεργητικοί και σε εγρήγορση, οπότε θα ήταν τέλειο να ψεκαστεί σε αίθουσες συνεδριάσεων ξενοδοχείων για να βελτιώσει τη γνωστική απόδοση των επαγγελματιών ταξιδιωτών. Η έρευνα της Madzharov έδειξε επίσης ότι τα αρώματα μπορούν να επηρεάσουν την αντίληψη των ανθρώπων για τον χώρο: τα ζεστά, όπως η κανέλα και η βανίλια, δίνουν την αίσθηση της φυσικής εγγύτητας, κάνοντας τους χώρους να φαίνονται πιο κατειλημμένοι ή γεμάτοι- ενώ τα φρέσκα, όπως η μέντα και ο ευκάλυπτος, έχουν το αντίθετο αποτέλεσμα.

Κάθε χώρα, ένα άρωμα: οι νέοι οσφρητικοί προορισμοί

Αν οι ταξιδιωτικές εταιρείες και τα ξενοδοχεία – όπως η Marriott, η Sheraton και η Hilton – χρησιμοποιούν εδώ και καιρό ακριβείς ή προσαρμοσμένες μυρωδιές ως εργαλείο branding, μια αναγνωρίσιμη λεπτομέρεια που οι πελάτες μπορούν να συνδέσουν αμέσως με την αξέχαστη εμπειρία τους, τώρα πολλά μουσεία κάνουν το ίδιο. Το Μουσείο της Ουλμ στη Γερμανία, μαζί με μια ομάδα του ερευνητικού προγράμματος της ΕΕ Odeuropa, επέλεξε ορισμένα έργα τέχνης που απεικονίζουν οσφρητικά στοιχεία, όπως ανθισμένους κήπους ή ένα πλούσια στρωμένο τραπέζι, για να τα αναδημιουργήσουν οι αρωματοποιοί της International Flavours and Fragrances.

@_emmejey95

#sentiero#limoni#sentierodeilimoni#costieraamalfitana#coast#costierasorrentina#minori#maiori#amalfi#sorrento#campania#italy#campaniadavivere @Costiera Amalfitana @costieraamalfitan

♬ original sound – Anime Thunder

Χάρη στο πρόγραμμα Follow Your Nose, οι επισκέπτες μπορούν να μυρίσουν τους πίνακες, έχοντας μια αισθητηριακή εμπειρία των απεικονιζόμενων που ξεπερνά την όραση. Το Μουσείο του Άμστερνταμ διοργανώνει το City Sniffers: A Smell Tour of Amsterdam’s Ecohistory, μια ξενάγηση που ολοκληρώνεται με έναν χάρτη scratch-and-sniff με διαφορετικές ιστορικές μυρωδιές για να βιώσεις την πόλη με διαφορετικό τρόπο, από τη δυσοσμία των καναλιών μέχρι το φιλόξενο άρωμα της βάφλας. Άλλα παραδείγματα; Το 2010, το Club Med δημιούργησε για τους πελάτες του ένα δωμάτιο όπου μπορούσαν να μυρίσουν τις μυρωδιές των προορισμών που προτείνονται στον κατάλογο, όπως βανίλια Μαδαγασκάρης ή ορχιδέες Ταϊλάνδης– ενώ οι Βερσαλλίες γιόρτασαν την 400ή επέτειο από τη γέννηση του αρχιτέκτονα κήπων Λουδοβίκου ΙΔ’ με τα εγκαίνια του Cour des senteurs, ενός χώρου αφιερωμένου στην κουλτούρα του αρώματος που αναπτύχθηκε με τον Thierry Wasser, τη μύτη του Guerlain, ο οποίος περιλαμβάνει ανθόκηπους και το Maison des parfums.