Επιλογές. Η λεξούλα που μας καθορίζει, μας ξεχωρίζει, μας διχάζει και ουκ ολίγες φορές μας κουράζει ανεξαρτήτως φύλλου, ηλικίας και κοινωνικού status. Πόσες φορές έχετε νιώσει ότι οι άπειρες επιλογές που καλείστε να κάνετε καθημερινά, ακόμα και οι πιο ασήμαντες αυτών, σας προβληματίζουν ίσως περισσότερο απ´ όσο αντέχετε;

Κουράστηκες να επιλέγεις;

Καφές ή τσάι; Αυτοκίνητο ή μετρό; Ένα παιδί ή δύο; Μη ανησυχείς και δεν είσαι μόνη. 

Στο συμπέρασμα πως το βάρος των πολλών και διαφορετικών επιλογών γονατίζει τους περισσότερους από εμάς φαίνεται να κατέληξε ο Αμερικάνος ψυχολόγος εν ονόματι Roy Baumeister ο οποίος μάλιστα, μετά από σχετική έρευνα, μας πληροφορεί για τα εξής. Ανεξάρτητα με τη βαρύτητα των εκάστοτε επιλογών μας, η ποσότητα αυτών που μας κατακλύζει καθημερινά είναι αυτή που κάνει το κακό. Το τμήμα του εγκεφάλου που είναι υπεύθυνο για τις επιλογές μας, κουράζεται ακριβώς όπως ένας μυς του σώματός μας! Έτσι, εσύ που σπατάλησες μία ώρα και ανάλογη φαιά ουσία, σήμερα το πρωί, για να αποφασίσεις ποιό ζευγάρι παπούτσια θα αγοράσεις, έχεις μεγάλες πιθανότητες το υπόλοιπο της μέρας να κάνεις αν όχι κακές επιλογές, τότε απεργία από αυτές! Να μη μπορείς δλδ να ανταποκριθείς στις σημαντικότερες του shopping αποφάσεις που μπορεί να σου προκύψουν.

Το “ντεπόζιτο” της ενέργειάς μας, δυστυχώς, αδειάζει γρήγορα όταν έρχεται η ώρα των επιλογών και η μόνη λύση φαίνεται να είναι ο  σ υ μ β ι β α σ μ ό ς. Ναι ναι. Δε μπορείς να αποφασίζεις ανά πάσα στιγμή το βέλτιστο για όλες τις επιλογές που ανοίγονται μπροστά σου και λυπάμαι που στο λέω. Θα πρέπει να προβείς και σε κάποιες “πρόχειρες” προκειμένου να διαφυλάξεις απόθεμα για τις πιο ουσιαστικές! Σε ενημερώνω, μάλιστα, ότι ακριβώς πάνω σ´ αυτή μας την “αδυναμία” στηρίζεται ένα μεγάλο κομμάτι του marketing της διαφήμισης! Αν η δουλειά σου, δε, έχει να κάνει με γρήγορες και σημαντικές αποφάσεις, τότε σε βλέπω να στρίβεις νόμισμα για το τί θα φας το μεσημέρι! Μη το γελάς καθόλου!

Σύμφωνα με τον κύριο Baumeister και την ομάδα του, οι πιο επιτυχημένοι άνθρωποι, αναπτύσσουν στρατηγικές οι οποίες τους επιτρέπουν να αποταμιεύουν ενέργεια για τις περισσότερο σημαντικές επιλογές τους. Μία από αυτές είναι να ακολουθούν ένα συγκεκριμένο πρόγραμμα κάθε μέρα με ότι αυτό περιλαμβάνει όπως ίδια ώρα πρωινής έγερσης, γυμναστικής και τρόπου μετακίνησης στη δουλειά. Ακόμη, η θεσμοθέτηση κάποιων ” κανόνων”, όπως π.χ συγκεκριμένα ρούχα που φορούν την κάθε ημέρα της εβδομάδας, φαίνεται να είναι εξίσου αποτελεσματική. Φαν αυτής της μεθόδου είναι ακόμη και ο Barack Obama ο οποίος για να μας πείσει για τα αποτελέσματά της- δεν εξηγείται αλλιώς- δήλωσε πως φοράει μόνο γκρι και μπλε κοστούμια καθώς δεν έχει την πολυτέλεια να ασχολείται με τέτοιες λεπτομέρειες!

Deadlines

Άλλος ένας εναλλακτικός τρόπος που θα μας βοηθήσει να ” σωθούμε ” από το βάρος των πολλών επιλογών ακούει στον γνωστό όρο deadlines,  τα οποία θα πρέπει να βάζουμε στον εαυτό μας σχετικά με το χρόνο που αφιερώνουμε στην κάθε μία από αυτές. Ε, δε θα κάνεις δέκα ώρες να διαλέξεις κραγιόν, έχεις να δεις και σε ποιο σχολείο θα γράψεις το παιδί. Κάτι τέτοιο ας πούμε. Τέλος, πολύ σημαντική είναι η επιλογή για το αν είσαι σε φάση να κάνεις κάποια επιλογή. Μάλιστα. Στην ψηφιακή εποχή που κάθε πληροφορία καταλήγει σε ´μας πολύ γρήγορα, είναι λογικό με την ίδια ταχύτητα να μας ζητείται να απαντήσουμε πίσω. Ωστόσο, αυτό δεν είναι πάντα απαραίτητο! Εμείς θα πρέπει να βάλουμε τα όρια στο πότε και σε ποιο mail θα απαντήσουμε, ακόμα και στο εάν θα σηκώσουμε ένα τηλεφώνημα από τη δουλειά ή όχι. Στο κάτω-κάτω μπορεί εκείνη την ώρα να διαλέγουμε ποια ταινία θα δούμε αγκαλιά με τα πατατάκια! Αισθηματική ή περιπέτεια; Γαλλική ή Αμερικάνικη; Οσκαρική ή κουλτουριάρικη;