Από τότε που ο Έλον Μασκ ανέλαβε το τιμόνι του Twitter στις 27 Οκτωβρίου, ανακοίνωσε μερικά από τα σχέδια που επιφυλάσσει για την εφαρμογή.
Τέτοια σχέδια περιλαμβάνουν ένα μοντέλο συνδρομής που ονομάζεται Twitter Blue και θα κοστίζει 8 δολάρια το μήνα, παρέχοντας στα μέλη επαληθευμένους λογαριασμούς, τη δυνατότητα να ανεβάζουν βίντεο διάρκειας έως 42 λεπτά και μια εμπειρία χωρίς διαφημίσεις. Ορισμένα εργαλεία εποπτείας βρίσκονται επίσης στο ραντάρ του Μασκ για πιθανές τροποποιήσεις.
Μετά την είδηση αυτών των αλλαγών, πολλοί χρήστες δυσαρεστήθηκαν, με αποτέλεσμα να στρέφονται σε άλλους ιστοτόπους κοινωνικής δικτύωσης.
Ιδιαίτερη απήχηση γνωρίζει το Mastodon, μια άγνωστη μέχρι πρότινος πλατφόρμα, που διπλασίασε το μέγεθος των χρηστών της την εβδομάδα μετά την επίσημη απόκτηση του Twitter από τον Μασκ, σύμφωνα με το BBC. Τεχνικά, η πλατφόρμα μοιάζει αρκετά με το Twitter, δίνοντας τη δυνατότητα αναρτήσεων έως και 500 χαρακτήρες, που ονομάζονται toots κι όχι tweets. Οι χρήστες μπορούν να κάνουν like, να απαντήσουν και να αναδημοσιεύσουν τις αναρτήσεις.
Η βασική διαφορά του Mastodon είναι διοικητική
Αυτή η πλατφόρμα δεν ανήκει σε ένα άτομο ή μία εταιρεία και χρησιμοποιεί διακομιστές για να βοηθήσει στη διαφοροποίηση του περιεχομένου και στη δημιουργία διαδικτυακών κοινοτήτων.
«Πατέρας» του Mastodon είναι ο Γερμανός προγραμματιστής λογισμικού Eugen Rochko, που έφτιαξε την πλατφόρμα το 2016, με αφορμή τη δυσαρέσκειά του για το μοντέλο λειτουργίας του Twitter. Αυτός είναι και ο λόγος που η Mastodon ακολούθησε μια εντελώς διαφορετική διαδρομή, με το σκεπτικό ότι «η άμεση παγκόσμια επικοινωνία είναι πολύ σημαντική για να ανήκει σε μία εταιρεία».
Η πλατφόρμα χρησιμοποιεί πολλούς διακομιστές και κάθε διακομιστής ανήκει και λειτουργεί από ανεξάρτητες οντότητες, πολλές από τις οποίες είναι δωρεάν, αν και ορισμένοι ιδιοκτήτες διακομιστών ζητούν δωρεές για να υποστηρίξουν την απλήρωτη εργασία τους.
Καθένας από τους 4.000 διακομιστές του Mastodon φιλοξενεί τη δική του διαδικτυακή κοινότητα, με πολλά και διαφορετικά αντικείμενα ενδιαφέροντος, για να διαλέξεις ό,τι σου ταιριάζει. Οι διακομιστές λειτουργούν ως σημείο εκκίνησης για να βρεις άλλους χρήστες και μπορείς να ακολουθήσεις άτομα από διαφορετικούς διακομιστές.
Ο διακομιστής που επιλέγεις θα γίνει μέρος του ονόματος χρήστη σου, επομένως, για να σε βρουν άτομα από άλλο διακομιστή, θα πρέπει να γνωρίζουν το πλήρες όνομα του λογαριασμού σου.
Πώς να δημιουργήσεις έναν λογαριασμό Mastodon
Πηγαίνοντας στην ηλεκτρονική διεύθυνση της Mastodon ή κατεβάζοντας την εφαρμογή στο κινητό σου, μπορείς να δημιουργήσεις έναν λογαριασμό. Κάνοντας κλικ στο κουμπί “Δημιουργία λογαριασμού”, θα σου ζητηθεί να επιλέξεις διακομιστή και να φιλτράρεις τις προτιμήσεις σου από τις διαθέσιμες επιλογές. Επίλεξε σε ποια περιοχή ανήκεις και η πλατφόρμα θα σε κατευθύνει σε μια λεπτομερή λίστα διακομιστών, με σύντομες περιγραφές και μια προεπισκόπηση του περιεχομένου.
Ορισμένοι διακομιστές έχουν ένα κουμπί “Δημιουργία λογαριασμού” κάτω από την περιγραφή, ενώ άλλοι γράφουν “Αίτηση για λογαριασμό”, που σημαίνει ότι υπάρχουν ορισμένα κριτήρια για να σε αποδεχτούν σε αυτούς τους διακομιστές, όπως διαφορετικοί κανόνες εποπτείας, με τους οποίους θα πρέπει να συμφωνήσεις.
Μόλις επιλέξεις διακομιστή, μπορείς να δημιουργήσεις λογαριασμό, συμπληρώνοντας ένα εμφανιζόμενο όνομα χρήστη, διεύθυνση email και κωδικό πρόσβασης. Ο λογαριασμός σου μπορεί να ανήκει μόνο σε έναν διακομιστή, αλλά μπορείς να αλληλεπιδράς με περιεχόμενο και από άλλους.
Είναι ασφαλές;
Το Mastodon δεν διαθέτει ακόμη συγκεκριμένα εργαλεία εποπτείας, όμως κάθε διαχειριστής μπορεί να αποκλείσει άτομα ή δημοσιεύσεις. Εναλλακτικά, οι χρήστες μπορούν να υποβάλουν προβληματικές αναρτήσεις στον κάτοχο του διακομιστή για να τις αντιμετωπίσει.
Είναι το Mastodon καλύτερο από το Twitter;
Εδώ, οι χρήστες είναι διχασμένοι. Κάποιοι απ’ όσους δοκίμασαν το Mastodon έχουν ήδη αποφασίσει ότι είναι καλύτερο από το Twitter, αποκαλώντας το «πιο τολμηρό», ενώ άλλοι είναι ακόμη επιφυλακτικοί με τη νέα πλατφόρμα, επισημαίνοντας ότι είναι πολύ σύνθετη στην αρχή και παραμένουν πιστοί σε αυτό που γνωρίζουν καλά.
Κάνε μια δοκιμή και διάλεξε την πλατφόρμα που σου ταιριάζει καλύτερα!