Διαχρονικά, το να μοιράζεσαι -ό,τι κι αν σημαίνει αυτό- έχει αποκτήσει μια θετική χροιά. Δηλώνει οικειότητα και εμπιστοσύνη. Σε ορισμένες περιπτώσεις, μάλιστα, θεωρείται και επιβεβλημένο. Δεν είναι λίγα τα ζευγάρια που μοιράζονται κοινό ταμείο ή έχουν ελεύθερη πρόσβαση ο ένας στα προσωπικά δεδομένα του άλλου.
Πού είναι, όμως, τα όρια ανάμεσα στην από κοινού χρήση και στον σεβασμό των ατομικών ορίων;
Αυτό το ερώτημα φάνηκε ότι ήθελε να διαλευκάνει νέα αμερικανική δημοσκόπηση, η οποία αποκάλυψε ενδιαφέρουσες αλήθειες σχετικά με το πόσο μας αρέσει τελικά να μοιραζόμαστε. Τα αποτελέσματα ίσως προκαλέσουν έκπληξη: Οι συμμετέχοντες κατέστησαν σαφές ότι η από κοινού χρήση δεν είναι πάντα τόσο επιθυμητή όσο πιστευόταν έως τώρα.
Η έρευνα αποκάλυψε μια σειρά από πράγματα τα οποία οι άνθρωποι δυσκολεύονται να μοιραστούν, ακόμη και με τα πιο αγαπημένα τους πρόσωπα. Ειδικότερα, μόλις το 26% νιώθει καλά με τη κοινή χρήση προσωπικών πληροφοριών, όπως κωδικών πρόσβασης και μηνυμάτων. Ακόμη, το 1/3 των συμμετεχόντων έδειξε απρόθυμο να μοιραστεί το λογαριασμό στο εστιατόριο, πιστεύοντας ότι είναι δικαιότερο να πληρώνει ο καθένας ό,τι παρήγγειλε.
Το φαγητό στο επίκεντρο
Ιδιαίτερη θέση ανάμεσα στα πράγματα εκείνα που οι άνθρωποι είναι απρόθυμοι να μοιραστούν έδειξε να κατέχει το φαγητό. Οι άνθρωποι ήταν αρκετά διατεθειμένοι να μοιραστούν πράγματα όπως ρούχα (50%) και χρήματα (57%), όμως δεν ίσχυε το ίδιο και για το φαγητό. Δύο στους τρεις ερωτηθέντες δήλωσαν ξεκάθαρα ότι το πιάτο τους είναι μόνο δικό τους και δεν θέλουν να το μοιράζονται. Το 1/5 των συμμετεχόντων εκμυστηρεύτηκε, ακόμη, ότι θα πρέπει να γνωρίζει κάποιον τουλάχιστον 6 μήνες πριν αισθανθεί άνετα να μοιραστεί φαγητό μαζί του.
Πολλοί, ωστόσο, δεν παραδέχονται αυτή τους την απροθυμία, αφού 7 στους 10 είπαν ότι αφήνουν τους άλλους να πάρουν από το φαγητό τους, επειδή δεν ξέρουν πώς να πουν «όχι».
«Το φαγητό φέρνει τους ανθρώπους κοντά, μοιράζονται μια κοινή εμπειρία, κατά την οποία ανακαλύπτουν νέους ορίζοντες. Για να μοιραστούν την εμπειρία, δεν είναι απαραίτητο να μοιραστούν και το φαγητό», δήλωσε σχετικά με αυτό το εύρημα ο Διευθύνων Σύμβουλος της Fogo de Chão, Barry McGowan στο New York Post.
Φυσικά, οι συμμετέχοντες αναγνώρισαν ότι το να μοιράζεσαι έχει και κάποια πλεονεκτήματα. Για παράδειγμα, μπορείς να πάρεις να δοκιμάσεις μια νέα γεύση, χωρίς να δεσμευτείς με ένα πιάτο που δεν ξέρεις αν θα σου αρέσει. Οι άνθρωποι απολαμβάνουν το πλεονέκτημα ότι μπορούν να δοκιμάσουν διαφορετικά πράγματα (35%) και δεν χρειάζεται να δεσμευτούν σε ένα (19%).
«Η γενναιοδωρία βρίσκεται στο επίκεντρο της φιλοξενίας. Το να μοιράζεσαι την εμπειρία ενός γεύματος, συγκεκριμένα κάτι που δεν έχεις δοκιμάσει ποτέ στο παρελθόν, είναι ένας πολύ καλός τρόπος να δεσμευτείς και να δημιουργήσεις σχέσεις και αναμνήσεις με φίλους, νέους και παλιούς», κατέληξε ο McGowan.