Είναι το instagram η πασαρέλα της νέας γενιάς μοντέλων; Αρκούν τα κοινωνικά δίκτυα να τις εκτοξεύσουν στη κορυφή, θα τις κρατήσουν όμως; Πόση υπερέκθεση αντέχουν; Για πόσο ακόμα θα θέλουν οι οίκοι στις καμπάνιες τους μοντέλα που ανήκουν στη σόουμπιζ;
Η αξία των κοριτσιών της μόδας σήμερα μετριέται από τον αριθμό των ακόλουθων στο instagram σε αντίθεση με τη δυναμική των κοριτσιών των 90s που κρινόταν απο τις καμπάνιες και το μέγεθος των οίκων και των brands που τις επέλεγαν.
Η θρυλική παρέα των Naomi Campell, Claudia Schiffer, Elle MacPherson και Cindy Crawford με το password 60-90-60 ξεκλείδωνε χρυσά συμβόλαια με τους καλύτερους, κάτι που σήμερα το κάνει μια άλλη παρέα εκείνη των Gigi Hadid, Kendall Jenner, Bella Hadid και Joan Smalls με τους κωδικούς τους στα social media, μοιράζοντας στιγμές από την καθημερινότητα τους παίζοντας στα δάκτυλα την επικοινωνιακή τους στρατηγική.
Η δεκαετία που μόνο μέσα από την δουλειά των παπαράτσι είχες πρόσβαση στις ζωές των μοντέλων πέρασε ανεπιστρεπτί από την εποχή που η Cara Delevingne άρχισε να μοιράζεται τις αστείες της γκριμάτσες στους λογαριασμούς της κάνοντας την αλλαγή και δημιουργώντας μια νέα τάση στους κανόνες του μάρκετινγκ. Λίγο καιρό μετά η αμερικάνικη Vogue διάλεξε τον τίτλο The Kendall Effect για να σχολιάσει την επιρροή της Jenner την ίδια εποχή που το περιοδικό Time εντάσσει την Karlie Kloss στη λίστα με τους πιο ισχυρούς influencers στον κόσμο. Η Kendall -τη στιγμή που γράφεται το άρθρο- με 66εκ. followers στο Instagram επενδύει στο κανάλι της στο Youtube δοκιμάζοντας κραγιόν και σκιές με τη φίλη της Joan Smalls πριν βγουν. Η Hadid με 23εκ ακόλουθους έκλεισε αποκλειστικό συμβόλαιο με την Donatella Versace ώστε να εμφανιστεί στο show του οίκου την άνοιξη που πέρασε.
Μια σημαντική διαφορά ανάμεσα στις παρέες των δύο δεκαετιών είναι ότι τα νεότερα κορίτσια δεν εμφανίστηκαν από το πουθενά αλλά φρόντισαν από πριν οι οικογένειες τους για τις διασυνδέσεις στο χώρο της σοόουμπιζ. Η Kendall έκανε τα πρώτα της βήματα σε ηλικία 12 χρόνων μέσα από το οικογενειακό ριάλιτι Keeping Up With Kardashians και δύο χρόνια μετά έκλεισε το πρώτο της συμβόλαιο με την Forever 21. Από την άλλη η μητέρα της Gigi, το μοντέλο Yolanda Foster, συμμετείχε στο ριάλιτι The Real Housewives of Beverly Hills και η Gigi σε ηλικία 3 ετών πόζαρε για τη παιδική συλλογή της Guess. Tα δύο κορίτσια δεν περίμεναν για τη μεγάλη ανακάλυψη, δεν προσπάθησαν για τα φώτα της δημοσιότητας και έτσι σε κανέναν δε έκανε εντύπωση η εμφάνιση τους πέρυσι στο catwalk της Victoria Secret με έξι εκατομμύρια τηλεθεατές να παρακολουθούν το σόου. Η φήμη των κοριτσιών της μόδας είχε δουλευτεί πριν καν εκείνες το επιδιώξουν και εξαργυρώνεται σήμερα.
Στον αντίποδα της κυριαρχίας των social media και των οικογενειακών διασυνδέσεων στέκεται ως παράδειγμα η Karlie Kloss με τον λογαριασμό της στο instagram να αριθμεί τα 5,5εκ ακόλουθους και εκείνη αν και μια απο τις περιζήτητες και πιο ακριβοπληρωμένες να διατηρεί χαμηλό προφίλ, χρηματοδοτεί υποτροφίες με το πρόγραμμα Code with Karlie για κορίτσια που θέλουν να σπουδάσουν πληροφορική, διαθέτει τα κέρδη από τα vegan μπισκότα της για την καταπολέμηση της πείνας και να ενισχύει τα δημόσια σχολεία της Νέας Υόρκης μέσα από τη συνεργασία της με τα γυαλιά Warby Parker.
Μαζί με τις δράσεις της Karlie παρατηρούμε και τις ασταμάτητες συνεργασίες με μεγάλα brands ενός μοντέλου που δεν εκθέτει την προσωπική του ζωή, έχει μόνο 140χιλ followers και δεν τραβάει την προσοχή για τους εκτός modelling λόγους, της 20χρονης Binx Walton. Η Binx μεγάλωσε στο Τενεσί και πήρε το όνομά της από τον χαρακτήρα του Star Wars. Ξεκίνησε στα 16 της με το catwalk στη φθινοπωρινή συλλογή του Marc Jacobs και περπάτησε σε 37 shows την άνοιξη του 2016 μεταξύ αυτών Chanel και Balmain. Αυτό το διάστημα συνεργάζεται με την Superga σχεδιάζοντας μαζί τους κάποια μοντέλα.
Ο κόσμος της μόδας θα αρχίσει να αναρωτιέται σύντομα για πόσο ακόμα θα μιλάμε για το ”βαθύ*” μοντελινγκ;
* όρος στη αργκό που ορίζει το γκρουπ που βρίσκεται το παρασκήνιο μιας ευρύτερης ομάδας και κινεί τα νήματα. Παραδείγματα: βαθύ πασοκ, βαθύ τουίτερ.