Η Muschicraft είναι μία μπύρα, με ετικέτα που απεικονίζει ένα αιδοίο και που σύμφωνα με τη δημιουργό της, Σόφι Τσανέτ, παραβιάζει διάφορους μισογυνιστικούς νόμους σε χώρες όπως η Ρωσία, η Ινδία, η Ιταλία και οι Ηνωμένες Πολιτείες.

Ο γερμανικός νεολογισμός “muschicraft” (στα αγγλικά “vaginal power”) ήρθε στο μυαλό της Σόφι, μιας 30χρονη καλλιτέχνιδας και κοινωνικής λειτουργού από τη Βιέννη, πριν από πέντε χρόνια ενώ ποδηλατούσε κατά μήκος του Δούναβη με μια φίλη της. “Μου είπε ότι οι προϊστάμενοί της δεν της είχαν αναθέσει ένα σημαντικό project επειδή είναι γυναίκα. Ήταν πολύ θυμωμένη και εγώ σκέφτηκα πως τα σχέδια της να αντισταθεί σ αυτό προφανώς προκύπτουν από την ακατάπαυστη γυναικεία δύναμή της.” Η νέα λέξη οδήγησε στη δημιουργία μερικών αυτοκόλλητων που η συγγραφέας κόλλησε σε διάφορα σημεία στην αυστριακή πρωτεύουσα, αλλά εκεί σταμάτησε.

Έναν χρόνο αργότερα, η αγάπη της για την μπύρα την οδήγησε να ερευνήσει ξανά το θέμα. “Γρήγορα συνειδητοποίησα ότι η αγορά αυτή κυριαρχείται από άνδρες,” θυμάται η Τσανέτ. “Όλα γύρω από αυτό το ποτό είναι αρσενικά και ετεροφυλοφιλικά: οι διευθυντές είναι άνδρες, οι άνθρωποι που την παρασκευάζουν είναι άνδρες και πάνω απ’ όλα, η διαφήμιση σχεδόν αποκλειστικά στοχεύει σε άνδρες. Αναρωτήθηκα πώς, στον 21ο αιώνα, κανένα brand μπύρας δεν απευθύνεται και σε για γυναίκες, τρανς ή queer άτομα”.

Έτσι γεννήθηκε η Muschicraft, μια pale ale που παράγεται με τοπικά συστατικά, με νότες πεπονιού και γκρέιπφρουτ και περιεκτικότητα αλκοόλ 5,2%. Σκοπός της είναι να σπάσει τα κλισέ, όπως ότι οι γυναίκες δεν πίνουν μπύρα ή ότι οι άνδρες φαίνονται πιο αρσενικοί όταν το κάνουν. Ένα μέρος των κερδών της πηγαίνει σε φεμινιστικά έργα, όπως η Αυτόνομη Αυστριακή Ένωση Γυναικών ή το Women for Women.

Τον Νοέμβριο του 2023, η γερμανική διαφημιστική εταιρεία HeimatTBWA επικοινώνησε με την Τσανέτ για να προτείνει μια ιδέα που προχωρά ένα βήμα παραπέρα: “Η πιο παράνομη μπύρα,” μια νέα ετικέτα που θα διανεμηθεί από τη μικρή ζυθοποιία Vagabund στο Βερολίνο. “Ήταν τέλεια, γιατί η αποστολή μας ήταν να δείξουμε ότι η έμφυλη ανισότητα εξακολουθεί να υπάρχει,” λέει η Τσανέτ.

Για τη δημιουργία της, παραβιάστηκαν νόμοι από 50 χώρες που, μεταξύ άλλων, απαγορεύουν στις γυναίκες να παράγουν αλκοόλ, να εργάζονται τη νύχτα, να καθαρίζουν μηχανήματα, να σηκώνουν βαρέλια ή να οδηγούν φορτηγά. Ποιος είναι ο πιο παράλογος κανόνας που έχει παραβιάσει; “Όλοι είναι γελοίοι, αλλά αν έπρεπε να διαλέξω, θα ήταν ένας από το Γουαϊόμινγκ στις Ηνωμένες Πολιτείες. Αν και είναι απίθανο να εφαρμοστεί, μια γυναίκα δεν επιτρέπεται να είναι σε απόσταση πέντε ποδιών από ένα μπαρ” αποκαλύπτει. “Αυτός είναι ιδιαίτερα γελοίος νόμος.”

Μία ετικέτα που απεικονίζει ένα αιδοίο δεν θα έπρεπε να σοκάρει κανέναν, αλλά το κάνει. “Πολλοί άνθρωποι το βρίσκουν προσβλητικό, παρόλο που η διαφήμιση άλλων εταιρειών είναι εντελώς σεξιστική,” παραπονιέται η Τσανέτ.

Το λογότυπο στοχεύει στην απομάκρυνση του ταμπού που περιβάλλει το αιδοίο και στην απομάκρυνση της συσχέτισής της με την πορνογραφία. “Άλλωστε, είναι ένα φυσικό μέρος του σώματος και δεν υπάρχει λόγος να νιώθουμε ντροπή γι’ αυτό,” καταλήγει. “Για να αλλάξει αυτή η σχέση, χρειαζόταν μια ισχυρή και ενοχλητική δήλωση. Μερικές φορές, χρειάζεται ακόμα να προκαλέσεις για να προσελκύσεις προσοχή σε συγκεκριμένα ζητήματα. Και είχα την αίσθηση ότι βάζοντας ένα αιδοίο στην ετικέτα, πολλοί θα τρελαινόταν και θα δυσκολεύονταν να το διαχειριστούν.”