Η ενασχόληση με τη μόδα και τις τάσεις που φέρει μας ενθουσιάζει και μας επιτρέπει να γινόμαστε ολοένα και πιο δημιουργικοί. Με την ταχύτητα που έρχονται και φεύγουν όμως πλέον τα trends, αυτό έχει πάψει να ισχύει κι αντί να αποτελεί έναν τρόπο έκφρασης του χαρακτήρα μας, η γρήγορη εναλλαγή έχει φτάσει να μας αγχώνει.

Με ένα βίντεο προβληματισμού που ανέβασε η γνωστή δημιουργός του TikTok Ari (@grrlbossbabe), θίγει το ζήτημα της υπερκατανάλωσης και της υπερβολικής ταχύτητας ανακύκλωσης των τάσεων ανά δεκαετίες στα ρούχα. Συγκεκριμένα, αναφέρει «Το βρίσκει κανείς άλλος ανησυχητικό ότι οι τάσεις του 2010 έχουν ήδη αναζωπυρωθεί; Αλλάζουμε trends κάθε λίγες εβδομάδες, πώς να συμβαδίσει κανείς με αυτό;”.

@grrlbossbabe Imagine if everyone just developed their own personal style instead of shopping for the next aesthetic #coquette #twee #parisiangirl #microtrends ♬ be my boi by modern pearl – Nyah

Πριν από μερικά χρόνια έρχονταν ξανά στη μόδα τάσεις σε ρούχα και μακιγιάζ από δεκαετίες πίσω. Παντελόνια καμπάνα από τα ‘70s, βάτες από τα ‘80s, hairstyles και σκιές από τα ‘90s. Δεν είναι όμως ανησυχητικό το ότι ήδη ανακυκλώνονται trends από την προηγούμενη κιόλας δεκαετία;

Ο προβληματισμός της Ari είναι βάσιμος. Οι οίκοι μόδας που υπαγόρευαν την πορεία των τάσεων εδώ και χρόνια, συνήθιζαν να κυκλοφορούν νέες συλλογές δύο φορές το χρόνο. Μία συλλογή σχεδιαζόταν για το χειμώνα και μία για το καλοκαίρι. Τώρα όμως υπάρχουν pre-fall συλλογές, προτάσεις resort, σειρές από συνεργασίες και άλλες τόσες που για όσους αγαπούν τη μόδα, είναι δυσβάσταχτες. Οι μεγάλες μάρκες έχουν κι αυτές αρχίσει να προβληματίζονται. Όταν ο Alessandro Michele αποκάλυψε ότι η Gucci «θα εγκαταλείψει τη φθαρμένη τελετουργία των εποχιακών σόου και των παραστάσεων», έκανε παράλληλα γνωστό στα social media ότι θα παρουσιάζονται μόνο δύο σειρές το χρόνο και δεν θα ονομάζονται «cruise, pre-fall, άνοιξη-καλοκαίρι και φθινόπωρο-χειμώνας», καθώς πιστεύει ότι είναι ξεπερασμένες λέξεις.
 
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
 

Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη Gucci Official (@gucci)

Η Bottega Veneta ακολούθησε το παράδειγμα, εγκαταλείποντας το μοντέλο επίδειξης show πέρα από το πρόγραμμα σε τοποθεσίες εκτός των μεγάλων εβδομάδων μόδας (παραδοσιακά εμφανιζόταν στην Εβδομάδα Μόδας του Μιλάνου). Η εταιρεία αποκάλυψε τη συλλογή της για την άνοιξη/καλοκαίρι 2022 σε ένα θέατρο στο Ντιτρόιτ τον περασμένο Οκτώβριο.

Η πίεση είναι σίγουρα οικονομική. Όμως δεν μπορούμε να παραλείψουμε το σημαντικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα που αφήνουν οι ρυθμοί της fast fashion μόδας και η ταχύτητα των εναλλασόμενων trends. Μία τέτοια συνεχή πίεση νιώθουν όμως και ψυχολογικά όλοι οι καταναλωτές που καλούνται να συμβαδίσουν.

Όπως αναφέρει η Ari, “Η προσπάθεια να συμβαδίζει το στυλ μου με ό,τι είναι hot έχει αρνητικό αντίκτυπο στην ψυχική μου υγεία. Έχω πέσει σε κατάθλιψη και έχω «στραγγίσει» με το να σκέφτομαι τις τάσεις που είναι εκτός. Έχω σίγουρα πέσει θύμα πολλών μικρο-τάσεων στο παρελθόν και ένιωσα πίεση να ντυθώ και να μοιάζω με αυτό που είναι σήμερα δημοφιλές, αλλά έχω συνειδητοποιήσει τη σημασία του προσωπικού στυλ με τα χρόνια».

Το μήνυμα που προσπαθεί να περάσει η Τiktoker είναι προφανές. Οι άνθρωποι έχουν χάσει την έννοια του προσωπικού στυλ και αντ’ αυτού εστιάζουν στο ποια αισθητική είναι τώρα στη μόδα, ενώ θα έπρεπε να σκέφτονται τι τους ταιριάζει ή τι τους αρέσει και τους εκφράζει με το εκάστοτε outfit που επιλέγουν.

Η καλλιέργεια του στυλ είναι το κλειδί για την αποφυγή της πίεσης των τάσεων της fast fashion αγοράς. Μάθε τι σ’ αρέσει, τι δεν σε ενθουσιάζει. τι σου ταιριάζει, τι δεν σου φέρνει χαρά και δουλέψτε με αυτά.