Η “πτώση των influencers”, είναι ένα ολοένα και πιο αισθητό φαινόμενο και σηματοδοτεί μια νέα εποχή στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Ο όρος αυτός περιγράφει τον κορεσμό των χρηστών από την υπερπληθώρα διαφημίσεων και συστάσεων προϊόντων από σημαντικούς influencers. Αυτοί οι δημιουργοί περιεχομένου, οι οποίοι συχνά έχουν εκατομμύρια ακολούθους, βομβαρδίζουν τις κοινότητές τους με χορηγούμενες αναρτήσεις για διάφορα brands.

Αυτός ο κορεσμός έχει οδηγήσει σε βαθιά απογοήτευση και αυξανόμενη δυσπιστία απέναντί τους. Ένα τέλειο παράδειγμα που καταδεικνύει αυτή την τάση είναι το “Mascara Gate”, στο οποίο εμπλέκεται η Mikayla Nogueira, μια influencer ομορφιάς που κατηγορείται ότι χρησιμοποίησε ψεύτικες βλεφαρίδες σε ένα χορηγούμενο βίντεο για μια μάσκαρα της L’Oréal. Το περιστατικό αυτό προκάλεσε ένα κύμα κριτικής και ενίσχυσε τον σκεπτικισμό των καταναλωτών απέναντι σε τέτοιο περιεχόμενο.

Πρόσφατα, η πλατφόρμα YPulse, που ειδικεύεται στη μελέτη της συμπεριφοράς των νέων καταναλωτών, ιδίως της Gen Z και των Millennials, δημοσίευσε μια σειρά δεδομένων που αποκωδικοποιούν αυτό το φαινόμενο. Είναι λοιπόν οι νέοι καταναλωτές πραγματικά κουρασμένοι από τους influencers;

Η απαξίωση προς τους mega-influencers δεν αποτελεί έκπληξη. Εδώ και καιρό στην κορυφή της κλίμακας επιρροής στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, προσωπικότητες όπως η Kylie Jenner, ο Cristiano Ronaldo και ο PewDiePie έχουν κυριαρχήσει σε πλατφόρμες όπως το Instagram, το YouTube και το TikTok, προσελκύοντας εκατομμύρια προβολές και δημιουργώντας τεράστια έσοδα μέσω των συνεργασιών τους.

https://www.tiktok.com/@refinery29au/video/7368762526064053522?embed_source=121374463%2C121433650%2C121404358%2C121351166%2C121331973%2C120811592%2C120810756%2C72248228%3Bnull%3Bembed_blank&refer=embed&referer_url=www.nssmag.com%2Fen%2Flifestyle%2F36764%2Fthe-decline-of-mega-influencers-among-gen-z&referer_video_id=7368762526064053522

Αυτός ο διαφημιστικός κορεσμός με τη μορφή τοποθετήσεων προϊόντων, unboxings, συστάσεων κ.ο.κ., έχει δημιουργήσει μια πραγματική αποστροφή προς το υπερβολικά εμπορικό και ανειλικρινές περιεχόμενο. Οι αριθμοί μιλούν από μόνοι τους: Η YPulse αποκάλυψε ότι το 61% των νέων ηλικίας 13 έως 39 ετών χάνουν την εμπιστοσύνη τους σε έναν influencer που δημοσιεύει πάρα πολλές διαφημίσεις. Μια βασική τάση που προκύπτει από αυτή τη δυσπιστία είναι η αυξανόμενη αξία που δίνεται στις συστάσεις από φίλους και ιδιωτικούς κύκλους. Πράγματι, το 78% των νεαρών καταναλωτών δίνει πλέον μεγαλύτερη σημασία στις προσωπικές γνώμες των συνομηλίκων τους από ό,τι στις χορηγούμενες συστάσεις.

Για τα εμπορικά σήματα, αυτή η “απαξίωση των influencers” αποτελεί μια σημαντική πρόκληση, διότι υπήρχε μια εποχή που η συνεργασία με mega influencers ήταν η στρατηγική επιλογής για τη μεγιστοποίηση της προβολής των προϊόντων. Σύμφωνα με την YPulse, το 65% παραδέχτηκε ότι προτιμά συστάσεις από δημιουργούς περιεχομένου με μικρότερο κοινό. Αυτό έγινε όλο και πιο εμφανές πρόσφατα μέσα από τις νέες στρατηγικές marketing ορισμένων εμπορικών σημάτων όπως η Glossier ή η Aerie, οι οποίες, για παράδειγμα, επιλέγουν να συνεργαστούν με micro-influencers και nano-influencers.

Αυτοί οι δημιουργοί, αν και έχουν λιγότερους ακόλουθους, διατηρούν στενότερες και πιο αυθεντικές σχέσεις με τις κοινότητές τους, επιτρέποντας στα brands να διατηρήσουν την εικόνα τους και να παραμείνουν αξιόπιστα. Η στροφή αυτή αντανακλά την αυξανόμενη επιθυμία για διαφάνεια και ειλικρίνεια. Ένα φαινόμενο που απεικονίζεται τέλεια από το κίνημα “de-influencing” στο TikTok, όπου οι δημιουργοί μοιράζονται ειλικρινείς κριτικές, ακόμη και για προϊόντα. Αυτές οι ειλικρινείς κριτικές γίνονται αντιληπτές ως πιο αξιόπιστες και λιγότερο προκατειλημμένες, ενθαρρύνοντας τους καταναλωτές να κάνουν πιο ενημερωμένες και μελετημένες επιλογές.

https://www.tiktok.com/@leahraquel12/video/7336361691812465966?embed_source=121374463%2C121433650%2C121404358%2C121351166%2C121331973%2C120811592%2C120810756%2C72248228%3Bnull%3Bembed_blank&refer=embed&referer_url=www.nssmag.com%2Fen%2Flifestyle%2F36764%2Fthe-decline-of-mega-influencers-among-gen-z&referer_video_id=7336361691812465966

Οι καιροί αλλάζουν και μαζί τους, ο τρόπος που αντιλαμβανόμαστε την επιρροή. Σύμφωνα με την YPulse, το 44% των ατόμων ηλικίας 13-39 ετών πιστεύει ότι οι influencers δεν έχουν πλέον τόση δύναμη όσο παλαιότερα, αναδεικνύοντας μια σημαντική μετάβαση στο τοπίο του influencer marketing. Η πτώση των influencers, ιδίως μεταξύ των νέων καταναλωτών, είναι ένα σαφές σημάδι ότι οι παραδοσιακές στρατηγικές δεν είναι πλέον τόσο αποτελεσματικές.

Για να παραμείνουν σχετικές, τα brands πρέπει να προσαρμοστούν δίνοντας έμφαση στην αυθεντικότητα και σφυρηλατώντας συνεργασίες με μικρότερους δημιουργούς, που έχουν σημαντική επιρροή σε συγκεκριμένα τμήματα κοινού-στόχου. Αυτή η αλλαγή είναι απαραίτητη για να ανταποκριθούν στις προσδοκίες μιας γενιάς που εκτιμά τη διαφάνεια και την ειλικρίνεια, εξασφαλίζοντας έτσι την εμπιστοσύνη και την αφοσίωσή τους μακροπρόθεσμα.