Τα second hand ρούχα, όχι μόνο έχουν ενσωματώσει ένα νέο επιχειρηματικό μοντέλο που χαρακτηρίζεται από ποιοτικά ρούχα σε προσιτές τιμές, αλλά παράλληλα προάγουν τη βιωσιμότητα και αμβλύνουν τις επιζήμιες περιβαλλοντικές επιπτώσεις της βιομηχανίας στον πλανήτη.
Το Overstyle.gr, το second hand κατάστημα με τα πολυτελή είδη ένδυσης, υπόδησης, αλλά και με εκπληκτικά αξεσουάρ, είναι το σημείο τομής της αισθητικής και της ηθικής μόδας. Το Ovestyle.gr, το μαγαζί που δίνει μια νέα ζωή στα πολυτελή ρούχα, έχει κατακτήσει ήδη το ελληνικό καταναλωτικό κοινό, ενώ συμβάλλει άμεσα στον επαναπροσδιορισμό των αξιών αυτής της τεράστιας βιομηχανίας.
Εμείς, συζητήσαμε μαζί με την ομάδα του Overstyle την τάση στα second hand ρούχα, την αξία αυτής της φιλοσοφίας και διάφορα σχετικά θέματα που εγείρονται στον χώρο της μόδας.
Ποιες είναι οι ομοιότητες κι οι διαφορές μεταξύ της βιώσιμης μόδας και των second hand ρούχων;
Λέγοντας βιώσιμη μόδα, εννοούμε τη νέα τάση για γενικό περιορισμό αγοράς ειδών ρουχισμού, και όταν αυτά αγοράζονται να προέρχονται από υλικά που είναι φιλικά προς το περιβάλλον και να ανακυκλώνονται πολλές φορές. Η μόδα του second hand από την άλλη πλευρά, περιορίζει την παραγωγή νέων ειδών ρουχισμού μιας και τα ιδιά ανακυκλώνονται και μακραίνει ο χρόνος ζωής τους.
Οι διάφορες της βιώσιμης και της second hand μόδας είναι οι εξής: τα είδη που συγκαταλέγονται σε αυτά της βιώσιμης μόδας είναι αυτά που παράγονται από νέες ύλες φιλικές προς το περιβάλλον, ενώ αυτά της second hand μόδας έχουν ήδη παραχθεί από υλικά πολλές φόρες μη ανακυκλώσιμα. Άλλη μια βασική διαφορά, είναι ότι τα είδη της βιώσιμης μόδας είναι συνήθως πιο ακριβά γιατί οι βιομηχανίες δεν έχουν προσαρμοστεί στη μαζική παραγωγή τους, ενώ τα second hand πωλούνται στο ένα τρίτο της αρχικής τους τιμής.
Οι ομοιότητες όμως είναι βασικές γιατί και στις δυο περιπτώσεις αναστέλλεται ή καθυστερεί η χρήση υλικών που βλάπτει τον πλανήτη. Έτσι, είτε επιλέξουμε ένδυση από τη βιώσιμη μόδα είτε από pre-owned είδη, το αποτέλεσμα που προκύπτει είναι ο περιορισμός της αλόγιστης χρήσης βλαβερών για το περιβάλλον υλικών.
Πως γίνεται η επιλογή των ρούχων που αποφασίζετε να τους δώσετε μια νέα ζωή;
Η επιλογή των ειδών ρουχισμού από μας είναι μια απαιτητική, επίμονη και χρονοβόρα διαδικασία. Σε πρώτη φάση η προμηθεύτρια έρχεται σε επαφή μαζί μας στέλνοντας φωτογραφίες με τα είδη που έχει προς πώληση. Αφού γίνει μια επιλογή με βάση την εμπορικότητα και την κατάσταση των ειδών, και αφού φτάσουν σε μας τα επιλεγμένα, ειδική ομάδα αναλαμβάνει τον εξονυχιστικό έλεγχο κυρίως για αυθεντικότητα, καθώς και ελαττώματα, φθορές ή αλλά προβλήματα. Αφού ολοκληρωθεί αυτή η διαδικασία, τα είδη φωτογραφίζονται, γίνεται η περιγραφή τους όσο το δυνατόν πιο αναλυτικά με όλα τα απαραίτητα στοιχεία και έπειτα ακολουθεί ο καθαρισμός τους .
Στη συνέχεια αποθηκεύονται στους αντίστοιχους χώρους της επιχείρησης μας, περιμένοντας τη γυναικά που θα τους δώσει «δεύτερη ζωή».
View this post on Instagram
Ποια είναι η διαφορά μεταξύ του second hand και του thrift;
Η thrift fashion είναι η μόδα που ασχολείται με την πώληση ειδών που κυρίως είναι vintage, είτε μεταχειρισμένα είτε καινούργια. Ο ενδιαφερόμενος επισκέπτεται χώρους που υπάρχουν σε μεγάλες συνήθως ποσότητες ρούχα, παπούτσια, τσάντες, αξεσουάρ, και ψάχνοντας βρίσκει το κατάλληλο γι’ αυτόν είδος.
Η second hand μόδα, ενώ σαν αποτέλεσμα έχει τη μείωση παραγωγής ειδών ρουχισμού, προσφέρει μια πιο εκλεπτυσμένη υπηρεσία στον υποψήφιο πελάτη. Τα είδη είναι συνήθως προσεκτικά επιλεγμένα, σε πολύ καλή κατάσταση, έχουν περάσει από καθαρισμό και δίνονται λεπτομερή στοιχεία για το μέγεθος, τις διαστασεις ή το υλικό τους.
Το αποτέλεσμα και στις δυο περιπτώσεις είναι το ίδιο: η προστασία του πλανήτη και η εξασφάλιση ειδών σε οικονομικές τιμές. Η επιλογή ανήκει στον καταναλωτή.
Πιστεύετε ότι οι καταναλωτές επηρεάζονται από τις «τάσεις», οι οποίες έχουν εντάξει δυναμικά τη φιλοσοφία του second hand ή είναι απολύτως συνειδητοποιημένοι για τις επιζήμιες συνέπειες της μόδας στο περιβάλλον;
Οι καταναλωτές επηρεάζονται από τις τάσεις αφού διαβάζουν, βλέπουν και ακούν όλο και περισσοτέρους να υιοθετούν επιλογές second hand ειδών. Σε δεύτερη μοίρα, (καλώς ή κακώς) ικανοποιούνται στην ιδέα ότι όχι μόνο αυτή η φιλοσοφία κάνει καλό στην τσέπη τους, αλλά και στο περιβάλλον. Η περίπτωση WIN WIN.
View this post on Instagram
Σύμφωνα με πολλές μελέτες, στο τέλος της δεκαετίας η μόδα του second hand θα έχει ξεπεράσει κατά πολύ τη φιλοσοφία του fast fashion. Εσείς, συμφωνείτε;
Πώς θα μπορούσαμε να διαφωνήσουμε; Έχουμε στήσει το OVERSTYLE με τόση αγάπη και ενθουσιασμό, με τόση πιστή στην ιδέα του vintage και του upcycling που αν δεν πιστεύαμε σ’ αυτό θα είχαμε αποτύχει από την αρχή.
Η fast fashion είναι μια τάση των μεγάλων εταιρειών παγκοσμίως προκειμένου να κινητοποιήσουν ακόμα περισσότερο το αγοραστικό κοινό και αυτό πιστεύουμε θα γυρίσει boomerang, γιατί οι καταναλωτές θα στραφούν στο τέλος σε πιο οικονομικές λύσεις όπως τα second hand είδη για να αποκτήσουν αυτά που επιθυμούν.
Θεωρείτε ότι στην Ελλάδα αυτή η ηθική πλευρά της μόδας βρίσκεται σε καλό στάδιο; Τι ελλείψεις παρουσιάζει;
Στην Ελλάδα η ιδέα του second hand βρίσκεται ακόμα σε πρώιμο στάδιο. Αρχικά, η Ελληνίδα γενικά είναι δύσπιστη ως προς αυτό που πρόκειται να αγοράσει και δεύτερον δεν είναι εξοικειωμένη με την ιδέα ότι θα αγοράσει κάτι που δεν είναι εντελώς καινούργιο. Ίσως σε αυτό φέρουν ευθύνη και όσα ακούγονται κατά καιρούς για απάτες ως προς τις τσάντες απομίμηση ή για είδη που δεν φτάνουν ποτέ στον αγοραστή ή για ψευδείς πληροφορίες ως προς την κατάσταση των second hand ειδών.
Δική μας ευθύνη είναι να αναστρέψουμε αυτή τη δυσπιστία με υπομονή και χτίσιμο εμπιστοσύνης.
Μας δίνει ιδιαίτερη χαρά το γεγονός ότι οι πελάτισσές μας επιστρέφουν και αγοράζουν ξανά από εμάς!
View this post on Instagram
Οι νεότερες ηλικίες έχουν «αγκαλιάσει» περισσότερο την ιδέα του second hand σε σχέση με τις μεγαλύτερες ηλικίες;
Η αποδοχή της ιδέας του second hand από τη νέα γενιά και η έμπρακτη απόδειξη του ποσό έχουν αγκαλιάσει την ιδέα είτε να πουλάνε προσωπικά είδη είτε να αγοράζουν αντίστοιχα, είναι αυτό που έχει κάνει εντύπωση στις προηγούμενες γενιές και βλέπουν αρχικά το θέμα με σκεπτικισμό και έπειτα αγκαλιάζουν με ενθουσιασμό τη φιλοσοφία. Είναι από τις περιπτώσεις που οι παλαιότεροι μαθαίνουν από τις νεότερες γενιές.
Τα social media έχουν επηρεάσει θετικά/αρνητικά αυτή τη φιλοσοφία;
Η συνεισφορά των social media στην επικοινωνία της φιλοσοφίας των second hand e-shops και stores έχει υπάρξει καθοριστική. Αφενός, μεταφέρουν την ανησυχία της παγκόσμιας κοινότητας ως προς την κλιματική αλλαγή και τους τρόπους να αναστραφεί, αφετέρου ενισχύουν και την τάση του «τίποτα να μην πηγαίνει χαμένο», η οποία κερδίζει όλο και περισσότερο έδαφος ιδιαίτερα στη νέα γενιά.