Δεν είναι όλοι οι άνθρωποι το ίδιο επικοινωνιακοί. Για κάποιους, η επικοινωνία με τους άλλους, ακόμη και αγνώστους είναι πηγαία και αυθόρμητη, τους βγαίνει αβίαστα. Για κάποιους άλλους, αυτό το κεφάλαιο είναι αρκετά πιο απαιτητικό.
Ορισμένοι αγχώνονται κι άλλοι χρειάζεται να αισθανθούν οικειότητα, για να μπορέσουν να επικοινωνήσουν ουσιαστικά. Δεν προσφέρουν, όμως, όλα τα περιβάλλοντα το πλαίσιο για ανάπτυξη οικειότητας και, παρ’ όλα αυτά, η επικοινωνία παραμένει απαραίτητη. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το εργασιακό περιβάλλον.
Περνάμε τόσες πολλές ώρες από τη ζωή μας εκεί καθημερινά, που είναι αδύνατο να μη δημιουργήσουμε σχέσεις, να μην μάθουμε να επικοινωνούμε με όσους μοιράζονται την ίδια εργασιακή πραγματικότητα με εμάς.
«Στον περίπλοκο χορό των κοινωνικών αλληλεπιδράσεων, η ικανότητα να συμμετέχεις σε ουσιαστικές κουβέντες μπορεί να αλλάξει το παιχνίδι», λέει στο Stylist ο Matt Abrahams, λέκτορας στο Stanford Graduate School of Business, συγγραφέας του «Think Faster, Talk Smarter: How to Speak Successfully When You’re Put on the Spot and Speaking Up Without Freaking Out», και οικοδεσπότης του «Think Fast, Talk Smart: The Podcast». «Είτε συμμετέχεις σε μια εκδήλωση ή απλά ξεκινάς μια συζήτηση με έναν συνάδελφο, η εξοικείωση με την επικοινωνία στο εργασιακό πλαίσιο μπορεί να ανοίξει πόρτες και να δημιουργήσει συνδέσεις».
Ο Abrahams λέει ότι υπάρχουν πέντε απλοί κανόνες για την αποτελεσματική επικοινωνία στη δουλειά:Στρέψε την προσοχή στο άλλο άτομο
«Ξέρεις αυτό το άτομο που δεν μπορεί να σταματήσει να μιλάει για τον εαυτό του; Μη γίνεις αυτό το άτομο. Το κλειδί για μια επιτυχημένη συζήτηση είναι να στρέψεις την κουβέντα προς την άλλη πλευρά. Στους ανθρώπους αρέσει να μοιράζονται τις ιστορίες τους, γι’ αυτό άφησέ τους να το κάνουν. Κάνε ερωτήσεις, άκου και δείξε γνήσιο ενδιαφέρον. Αυτά είναι αρκετά για να σε μετατρέψουν στο άτομο με το οποίο όλοι θέλουν να μιλήσουν». Παράλληλα, αυτό θα σε βοηθήσει να καταπολεμήσεις το όποιο άγχος απορρέει από την επικοινωνία αυτή.
Δημιούργησε περιεχόμενο
Εάν σε αγχώνουν οι κοινωνικές συναναστροφές στη δουλειά, πιθανότατα σκέφτεσαι από πριν τις ατάκες που θα χρησιμοποιήσεις. Ο ειδικός προτείνει να σκεφτείς κάποια θέματα και επιμεληθείς προκαταβολικά τη δομή της συνομιλίας.
«Η αγαπημένη μου φόρμουλα είναι το What, So What, Now What», συνιστά ο Abrahams. «Ξεκίνα με ένα σημείο ή επιχείρημα (Τι), πρόσθεσε σημασία σε αυτό (Λοιπόν τι) και πρότεινε μια πορεία δράσης ή ζήτα τη γνώμη του άλλου (Τώρα τι). Η τεχνική αυτή θα σε βοηθήσει να κρατήσεις τη συζήτηση ρέουσα και ελκυστική. Δημιούργησε, λοιπόν, περιεχόμενο και δεν θα χάσεις ποτέ τα λόγια σου».
Απόφυγε την παγίδα του «τι κάνεις;»
«Ας είμαστε ειλικρινείς: Όλοι σιχαίνονται αυτό το το τυπικό «πώς είσαι;» και δεν πρόκειται να οδηγήσει σε κανένα αποτέλεσμα ουσιαστικής επικοινωνίας», λέει ο Abrahams. «Όταν ξεκινάς μια συζήτηση, φρόντισε να παραλείψεις τα κλισέ. Σχολίασε το περιβάλλον, μοιράσου μια σκέψη ή μια παρατήρηση και ρώτα την άποψη του συνομιλητή σου για ένα σχετικό θέμα. Γίνε το άτομο που ελέγχει τη συνομιλία και προσθέτει μια μικρή σπίθα σε αυτή. Το αποτέλεσμα θα είναι πολύ πιο ενδιαφέρον»
Ολοκλήρωσε τη συζήτηση όταν το κρίνεις απαραίτητο
Κανείς δεν θέλει να «κολλήσει» σε μια συνομιλία δίχως τέλος. Εάν νιώθεις ότι έχεις ολοκληρώσει το σκοπό της επικοινωνίας με ένα άτομο και θέλεις να τερματίσεις τη συζήτηση, προτίμησε την ευθεία οδό.
«Φύγε όμορφα. Μπορείς να εκφράσεις την ευγνωμοσύνη σου για τη συνομιλία και να εξηγήσεις ότι πρέπει να επιστρέψεις στις υποχρεώσεις σου. Πες και μια καλή κουβέντα φεύγοντας. Έτσι, θα χαρίσεις τροφή για σκέψη, αλλά και μια θετική εντύπωση, που -πίστεψέ με- θα διαρκέσει», εξηγεί ο Abrahams.Αγκάλιασε την ατέλεια
«Ένα κοινό μυστικό: Κανείς δεν είναι τέλειος, ειδικά στις συζητήσεις», λέει ο Abrahams. «Αγκάλιασε τις ατέλειες, τόσο τις δικές σου, όσο και του συνομιλητή σου και θα νιώσεις το βάρος να σηκώνεται από τους ώμους σου. Μια συζήτηση έχει αμφίδρομο χαρακτήρα, δεν έχει σημασία μόνο τι λες, αλλά και ο τρόπος που κάνεις τους άλλους να νιώθουν. Αν κάνεις γκάφα και πεις κάτι παράξενο, επίλεξε να διασκεδάσεις με τη γκάφα σου, αντί να αισθανθείς άσχημα. Αυτή η επικοινωνία έχει στόχο να δημιουργήσει συνδέσεις, όχι να παρουσιάσει έναν αψεγάδιαστο μονόλογο. Να είσαι ο εαυτός σου και δεν θα χάσεις», καταλήγει ο Abrahams.