Δεν θα καταφέρεις ποτέ να καταλήξεις αν η Philomena Cunk είναι πολύ φυσιολογική ή πολύ περίεργη για να παρουσιάσει ένα αληθινό ντοκιμαντέρ. Ωστόσο, στο «Cunk on Earth», αναλαμβάνει να μας παρουσιάσει την ολότητα του ανθρώπινου πολιτισμού.
Ο Charlie Brooker, ο οποίος δημιούργησε τον χαρακτήρα, περιέγραψε τη Philomena Cunk ως «άλλοκοσμη», προσθέτοντας «είναι σαν να γέρνει περίπου 25 μοίρες ή κάτι τέτοιο». Στο “Cunk on Earth”, ένα ντοκιμαντέρ πέντε επεισοδίων που προβάλλεται αυτή την εποχή στο Netflix, ο Cunk καταπιάνεται με το τεράστιο έργο της εξερεύνησης του συνόλου του ανθρώπινου πολιτισμού. Το “Cunk on Earth” είναι γυρισμένο σαν ένα ντοκιμαντέρ του BBC, με εντυπωσιακές λήψεις της παρουσιάστριας να στέκεται ανάμεσα σε απέραντα τοπία και μπροστά από ιστορικά επιτεύγματα της ανθρωπότητας. Η πρόθυμη για μάθηση παρουσιάστρια, έχει στρέψει το βλέμμα της στο σύνολο του ανθρώπινου πολιτισμού, από την προϊστορική εποχή μέχρι σήμερα. Αμφισβητεί κάθε κατάλοιπο πολιτισμού, μιλά σε κορυφαίους ακαδημαϊκούς και περιπλανιέται κοιτάζοντας πράγματα, για τα οποία μπορεί να ενδιαφέρεται ή και όχι. Όλο αυτό το έχει αναλάβει η ηθοποιός Diane Morgan. Έχει αυτοπεποίθηση, είναι σίγουρη για τον εαυτό της, αμήχανα αναιδής και σχεδόν πάντα λάθος. Συγκρίνει μία καινοτομία που καθόρισε τον κόσμο με την κυκλοφορία του πρώτου παιχνιδιού Crash Bandicoot και όλα φαίνονται φυσιολογικά. Ο χαρακτήρας της Diane Morgan είναι τόσο καλογραμμένος που είναι εύκολο να ξεχάσουμε ότι δεν είναι αληθινή.Στο πρώτο επεισόδιο, η Cunk καταπιάνεται με την προέλευση και την πρώιμη ιστορία του ανθρώπου, ή του «ανθρώπινου ανθρώπου» όπως το θέτει. Αυτό της δίνει μια αφορμή για να μιλήσει με κορυφαίους κλασικιστές και ακαδημαϊκούς. Ξεκινά με την τέχνη των σπηλαίων και προχωρά δυναμικά, μέσα από τη γεωργία, τα μαθηματικά, τη γραφή, τις πυραμίδες, την αρχαία Ελλάδα, τη φιλοσοφία, την Κίνα και τη ρωμαϊκή αυτοκρατορία. Είναι ιδιαίτερα κυνική για τις επεκτατικές τάσεις της ΄΄αμερικανικής αυτοκρατορίας”, ζει έναν υπαρξιακό πόνο όταν συνειδητοποιεί ότι η Λάικα, ο πρώτος σκύλος στο διάστημα, πέθανε εκεί και δεν γύρισε ποτέ. Υπάρχουν πολλοί διακεκριμένοι ειδικοί που επιστρατεύονται για να απαντήσουν στις θεαματικές ερωτήσεις της. Δεν αφήνει σε κανέναν πολύ χρόνο για τις απαντήσεις του αλλά αν έχεις ήδη μία βάση στην ανθρώπινη ιστορία μπορείς να θυμηθείς ή και να συνεχίσεις μόνος μου μία κουβέντα που διακόπηκε απότομα επειδή η Cunk θυμήθηκε κάποια ακόμα γκάφα του φίλου της Paul. Ως Philomena Cunk συχνά ρωτά με κάθε σοβαρότητα τους ακαδημαϊκούς πράγματα όπως: “Τι ήταν πιο σημαντικό πολιτιστικά, η Αναγέννηση ή το “Single Ladies” της Beyoncé;” αφήνοντάς τους πραγματικά σαστισμένους. Η καθηγήτρια Lyndsay Coo, η οποία απαντά σε ερώτηση για τις αρχαίες τραγωδίες με το πάθος που μπορεί να προέλθει μόνο από μια ζωή που έχει αφιερωθεί στη μελέτη κάποιου θέματος βρίσκεται αντιμέτωπη με την απάντηση της Cunk: «Ήταν πολύ καιρό πριν. Γιατί να με νοιάζει;»Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Ο Martin Kemp, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης ειδικευμένος στην περίοδο της Αναγέννησης, κάνει μια παύση πριν απαντήσει υπομονετικά. Εξάλλου οι Σταυροφορίες της θυμίζουν εκείνη την εποχή που έπαθε μία άσχημη διάρροια.» Η Cunk απαντά με σύγχυση: «Άρα, η δουλειά μερικών στρέιτ λευκών ανδρών απλώς βγάζει εκτός την Beyoncé;»
«Γιατί οι άνθρωποι πρέπει να πιστεύουμε σε κάτι μεγαλύτερο από εμάς;» ή «Γιατί η ανθρωπότητα αισθάνεται την ανάγκη να εφεύρει μηχανές δολοφονίας όπως η λαιμοτόμος;» Οι ειδικοί είτε γνωρίζουν ακριβώς το πλαίσιο της συνέντευξης και απαντούν χαλαρά ή προσπαθούν να δώσουν ελάχιστα εκπαιδευτικά στοιχεία ώστε να αντιμετωπίσουν την αναπόφευκτη σύγχυση της Cunk. Εξάλλου, η έρευνα και η συλλογή στοιχείων της είναι τόσο αμφίβολη. Αρκεί για παράδειγμα το σημείο που αναφέρεται στον Χριστόφορο Κολόμβο ως ο «Ιταλός ναύτης και ντετέκτιβ».Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Αν το παρακολουθούσες χωρίς ήχο, θα έλεγες, ”Οκ, ένα ντοκιμαντέρ.” αλλά εσύ δεν είσαι τόσο παράξενος για να δεις ένα ντοκιμαντέρ στα βουβά οπότε έρχεσαι αντιμέτωπος με ερωτήσεις, “Ήταν η εφεύρεση της γραφής μια σημαντική εξέλιξη ή ήταν από εκείνα που συμβαίνουν μία κι έξω σαν τη ραπ μέταλ;» ή το εκπληκτικά διορατικό “είναι ο Ιησούς «το πρώτο θύμα διασημοτήτων της κουλτούρας ακύρωσης;».
«Το βρήκα πιο τρομακτικό από το να κάνω ένα bungee jump» σχολίασε ο δημιουργός της σειρά Charlie Brooker. Κι αυτό μάλλον τα λέει όλα.