Όπως πολλοί άλλοι κλάδοι έτσι και η βιομηχανία της μόδας έχει πληγεί σημαντικά από τις νέες συνθήκες που προκύπτουν από μια παγκόσμια επιδημία. Δεν είναι όμως η πρώτη φορά που μια κρίση αποτέλεσε την αρχή μιας νέας, καλύτερης και πιο ταιριαστής στις κοινωνικές και προσωπικές ανάγκες εποχής.

Μεγάλες και μικρές βιομηχανίες αναγκάστηκαν όχι μόνο να προσαρμόσουν τον καθιερωμένο τρόπο λειτουργίας τους, αλλά πολλές τον άλλαξαν εξ ολοκλήρου, επαναπροσδιορίζοντας τις προτεραιότητές τους.

Το τέλος της fast fashion

Είναι γεγονός ότι σε μια εποχή που όλα κινούνται σε ταχύτατους ρυθμούς η μόδα προσπαθεί να βρίσκεται πάντοτε ένα βήμα μπροστά. Κάθε λίγους μήνες βλέπουμε να βγαίνουν στην αγορά νέες κολεξιόν, για να καλυφθούν υποτιθέμενες κοινωνικές ανάγκες, όταν στην πραγματικότητα δεν υπάρχουν. Μεγάλες εταιρείες μόδας παράγουν trends τα οποία θα κρατήσουν μόλις μερικούς μήνες πριν περάσουν στο επόμενο, δημιουργώντας υπέρογκους αριθμούς προϊόντων, μεγάλο μέρος των οποίων θα καταλήξει στις χωματερές.

Αυτή η μαζική παραγωγή ρούχων, γνωστή ως fast fashion, έχει τεράστιες επιπτώσεις στο περιβάλλον. Μάλιστα η βιομηχανία της μόδας είναι η δεύτερη πιο ρυπογόνος βιομηχανία μετά από αυτήν του πετρελαίου. Εκτιμάται ότι το 20% της μόλυνσης των υδάτων οφείλεται στην επεξεργασία και τη βαφή των υφασμάτων, ενώ κατά την παραγωγή ενός κιλού υφάσματος εκπέμπονται 23 κιλά αέριο του θερμοκηπίου.

 
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
 

Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη Fashion Revolution (@fash_rev)

Η βιωσιμότητα των προϊόντων

Ειδικοί εκτιμούν ότι η πανδημία συνέβαλε σε μεγάλο βαθμό στη αλλαγή των προτεραιοτήτων μας. Η προσωπική υγεία και η προστασία του περιβάλλοντος ανεβαίνουν μεταξύ άλλων ως ηθικές αξίες, στοχεύοντας πια ολοένα και περισσότερο στη βιωσιμότητα των προϊόντων. Το λεγόμενο sustainability στοχεύει σε μια φιλική για το περιβάλλον παραγωγή των προϊόντων και στη μεγαλύτερη «διάρκεια ζωής» τους. Επιπλέον προβλέπεται και η προστασία του εργατικού δυναμικού πίσω από την παραγωγή, το οποίο δουλεύει ανασφάλιστο κάτω από αντίξοες συνθήκες λαμβάνοντας πενιχρές απολαβές. Παρότι ο όρος αυτός ακούγεται αρκετά τα τελευταία χρόνια από τους οίκους μόδας, δεν έχει σημειωθεί αρκετή πρόοδος σ’ αυτόν τον τομέα.

 
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
 

Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη Fashion Revolution (@fash_rev)

Αξίζει ωστόσο να ειπωθεί ότι ο οίκος Dior ανακοίνωσε τον περασμένο Μάιο ότι πλέον θα δημιουργεί δυο συλλογές το χρόνο αντί για τις καθιερωμένες πέντε. Πιο συγκεκριμένα, ο διευθυντής του οίκου, Alessandro Michele, έγραψε στο λογαριασμό του στο Instagram: «Οι απερίσκεπτες ενέργειές μας έκαψαν το σπίτι στο οποίο ζούμε. Θεωρήσαμε ότι είμαστε κάτι ξεχωριστό από τη φύση, ήμασταν πονηροί και νιώθαμε παντοδύναμοι… Έχουμε σφετεριστεί τη φύση, κυριαρχήσαμε πάνω της και την πληγώσαμε».

Η εποχικότητα των ρούχων θα πρέπει σιγά-σιγά να αντικατασταθεί από τη διαχρονικότητα. Είναι ένα είδος επένδυσης και αυτό, όχι μόνο προσωπική, αλλά πιο πολύ για το μέλλον του πλανήτη μας.

featured photo: Τwenty20.com/alexandrahraskova