tumblr_leo8elsyLj1qcmy8fo1_500_large

Ή ελληνιστί, μια «νεοφυή επιχείρηση».

Τα startups τα έχουμε διαβάσει, ακούσει, ξανακούσει και ίσως καταλάβει. Ακούμε για διαγωνισμούς και συνέδρια που γίνονται γι’ αυτά κι επειδή «ωραία ακούγονται σαν ιδέα», κάποιοι ίσως να σκεφτήκατε να δοκιμάσετε την τύχη σας σε αυτό τον τομέα.

Τι είναι τα startups;

Startup θεωρείται οποιαδήποτε νέα επιχείρηση που ξεκινάει από το μηδέν, from scratch που λένε και οι αγγλοσάξονες, και που ακόμα βρίσκονται σε φάση ωρίμανσης. Ψάχνουν το κατάλληλο επιχειρησιακό μοντέλο που θα τις αναδείξει και τους κατάλληλους αγοραστές. Βέβαια στη σύγχρονη εποχή το νόημα έχει αλλάξει, καθώς startups θεωρούνται κυρίως αυτές οι νέες μορφές επιχειρήσεων που έχουν βάση το διαδίκτυο, γνωστές και ως «επιχειρήσεις .com».

Success Stories

Οι περισσότεροι από εσάς ίσως να έχουν ακούσει για το taxibeat. Πρόκειται μια ελληνική εφαρμογή για κινητά που γνώρισε μεγάλη επιτυχία σε μόλις 18 μήνες από τη δημιουργία της. Σύμφωνα με τον οδηγό χρήσης του taxibeat: «Για πρώτη φορά, εσύ, ως επιβάτης επιλέγεις ποιόν οδηγό ταξί θα καλέσεις για να σε εξυπηρετήσει, με βάση τις ανάγκες και τις προτιμήσεις σου. Επιλέγεις τον οδηγό ταξί με την υψηλότερη βαθμολογία από άλλους Taxibeaters, το καλύτερο αυτοκίνητο, τις υπηρεσίες που σου προσφέρονται, ή απλά τον πιο κοντινό επειδή βιάζεσαι. Κάνεις τη διαδρομή με τον προσωπικό σου οδηγό ταξί και στο τέλος τον βαθμολογείς». Κι όλα αυτά γίνονται εντελώς δωρεάν.

Πίσω από το Taxibeat βρίσκεται ο Γιώργος Δρανδάκης, ένας προγραμματιστής που έχει εργαστεί ως project manager και ως σύμβουλος επιχειρήσεων σε θέματα Ψηφιακής Επικοινωνίας και Internet, ενώ έχει υπάρξει και επιστημονικός συνεργάτης στο Πάντειο Πανεπιστήμιο, διδάσκοντας Social Media και Ψηφιακή Τεχνολογία.  Όπως έχει δηλώσει και ο ίδιος στη Lifo, «Η έμπνευση για το taxibeat ήρθε ένα βράδυ το καλοκαίρι του ’10 σε μια ερημική τοποθεσία στην Κηφισιά, όταν έψαχνα στον χάρτη του iPhone μου κοντινούς κεντρικούς δρόμους ώστε να μπορέσω να βρω ταξί. Εκεί σκέφτηκα ότι, εκτός από τους δρόμους, θα μπορούσα να βλέπω και το στίγμα των ταξί, αν είχαν smartphones με δυνατότητες εντοπισμού θέσης. Από εκεί η ιδέα προχώρησε σε αυτό που είναι σήμερα».

Την εφαρμογή την αγαπούν και οι οδηγοί taxi. Δεν θα ξεχάσω την εμπειρία μιας φίλης που μου περιέγραφε πόσο ενθουσιασμένος ήταν ένας οδηγός με τη συμμετοχή του σ’ αυτό το application. Της είχε ζητήσει να τον βαθμολογήσει, ενώ της έλεγε με υπερηφάνεια ότι έχει ήδη κερδίσει πολλά αστέρια. Για να κερδίσει την συμπάθειά της, είχε δημιουργήσει ένα τέλειο περιβάλλον μέσα στο ταξί. Είχε βάλλει τον αγαπημένο της ραδιοφωνικό σταθμό, της είχε δώσει κωδικό wifi για να συνδεθεί στο διαδίκτυο και είχε προσαρμόσει την θέρμανση στα επίπεδα που η ίδια αισθανόταν άνετα. Να λοιπόν που με μια εφαρμογή ανέβηκε ο ανταγωνισμός και ταυτόχρονα η ποιότητα των υπηρεσιών των ελληνικών ταξί.

Tips για τους καινούργιους

Σήμερα θα λέγαμε πως τα startups σε Ελλάδα και εξωτερικό είναι άπειρα. Βέβαια υπάρχει ένα άνοιγμα σε ένα τελείως νέο χώρο που προσφέρει τη δυνατότητα ανάδειξης ιδιαίτερα σε νέους ανθρώπους. Πρόκειται για το χώρο των applications, τον χώρο στον οποίο ανήκει και το taxibeat. Βέβαια σε αυτό τον τομέα χρειάζεται εξειδικευμένη γνώση που μόνο ένας προγραμματιστής μπορεί να προσφέρει. Είναι όμως η γνώση του προγραμματισμού αρκετή;

 H Χριστίνα Σιγάλα, μέλος της ομάδας η οποία ανέπτυξε την εφαρμογή Mind the Buzz έχει αναφέρει σε παλαιότερη συνέντευξη στο in2life.gr: «Η πλειονότητα των ελληνικών εφαρμογών, δυστυχώς, έχουν υλοποιηθεί πολύ πρόχειρα, συνήθως από έναν developer μόνο, με αποτέλεσμα να “χάνουν” πολύ σε αισθητικό επίπεδο, ενώ πολλές από αυτές σταματούν να υποστηρίζονται από τη στιγμή που θα κυκλοφορήσουν στην αγορά».

Επομένως μια καλή ομάδα που να απαρτίζεται από ειδικούς σε θέματα τεχνολογίας, δημιουργικούς ανθρώπους που κατεβάζουν γρήγορα ιδέες και έχουν αυξημένη αισθητική αντίληψη και άτομα επικοινωνιακά που γνωρίζουν από δημόσιες σχέσεις είναι η καλύτερη λύση. Η καλή συνεργασία όμως είναι κλειδί, καθώς πολλά startups ναυάγησαν όταν οι «ναύτες» μάλωναν για το ποιος θα γίνει καπετάνιος.

Εκτός όμως από την εξειδικευμένη γνώση και τα σωστά άτομα χρειάζεται και… η σωστή ιδέα. Είναι το πιο σημαντικό κομμάτι απ’ όλα διότι όσο καλά κι αν προμοτάρει κανείς την ιδέα του, ο ανταγωνισμός είναι τόσο μεγάλος που δύσκολα θα πουλήσει φύκια για μεταξωτές κορδέλες. Σημασία έχει να βρεις κάτι που μπορεί και συ ο ίδιος να έχεις ανάγκη ή που να πιστεύεις πως κάποιοι άλλοι χρειάζονται. Αφού σιγουρευτείς πως δεν υπάρχει κάτι ανάλογο στην αγορά, κάνε ένα τεστ αγοράς, μάθε δηλαδή με μια μικρή δημοσκόπηση αν το κοινό θα χρησιμοποιούσε το προϊόν ή την υπηρεσία που σκέφτηκες. Επίσης, μια γνώμη ειδικού σε θέματα μάρκετινγκ και επιχειρησιακών μοντέλων μπορεί να φανεί σωτήρια! Προσοχή όμως με ποιους μοιράζεσαι τις ιδέες σου. Ο κόσμος δεν είναι αγγελικά πλασμένος και μπορεί να δεις την ιδέα σου να γεμίζει τις τσέπες κάποιου (#true_story).

Και τώρα που έκανα το startup, τι;

Τα startups είναι τόσο hot topics που με λίγο ψάξιμο θα βρεις ένα τρόπο για να το αναδείξεις. Τα Tedx είναι συνέδρια τα οποία έχουν ως στόχο την μετάδοση ιδεών που αξίζουν. Εκεί συνευρίσκονται άνθρωποι της τεχνολογίας, της ψυχαγωγίας και του σχεδίου προκειμένου να μιλήσουν και να αναδείξουν τις ιδέες τους και πιθανότατα να βρουν επενδυτές. Υπάρχουν και συνέδρια τα οποία είναι αποκλειστικά για startups και για τα οποία μπορεί να μάθει κανείς με μια απλή αναζήτηση στο διαδίκτυο. Χρήσιμη πηγή είναι σίγουρα το hellenicstartups.gr. Σε αυτά τα σεμινάρια και συνέδρια είναι πολύ σημαντικό να πηγαίνουν οι ομάδες οργανωμένες και με πλήρη επιχειρησιακό πλάνο, έχοντας ταυτόχρονα μελετήσει κάθε εμπόδιο που μπορεί να συναντήσουν και πως θα το αντιμετωπίσουν.

Ένας άλλος δημοφιλής τρόπος για να αναδείξεις το startup σου είναι να το προωθήσεις σε κάποια διαδικτυακή πλατφόρμα. Στο startup.gr μπορείς με μια δωρεάν εγγραφή να αναρτήσεις την ιδέα σου και να περιμένεις να βρεις άτομα που θα την υποστηρίξουν. Εάν πάλι θέλεις να συγκεντρώσεις κεφάλαιο όχι απαραίτητα από κάποιον επενδυτή αλλά από δωρεές, υπάρχουν άλλου είδους πλατφόρμες, όπως το fundable.com .