Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Τα τελευταία δέκα χρόνια υπάρχει έντονη συζήτηση γύρω από το περιβαλλοντολογικό και δεοντολογικό αποτύπωμα του χώρου της μόδας. Ο χώρος της μόδας συμβάλλει περίπου 10% στην παραγωγή C02 σε παγκόσμιο επίπεδο. Πρόκειται για μία συζήτηση που ξεκίνησε τριάντα χρόνια πριν. Έχει όμως αναγνωριστεί τα τελευταία δέκα όπου, επιτέλους, κάποια brand, προερχόμενα κυρίως από τον χώρο του luxury fashion, έχουν αρχίσει να κάνουν μικρά βήματα προς την νέα κατεύθυνση των πραγμάτων. Εκείνη που φωνάζει ο πλανήτης μας.
Ας δούμε όμως, πως ορίζεται ένα brand ως οικολογικό: “Ως sustainable brand θεωρείται αυτό που διατηρεί μία οικολογική ισορροπία σε όλα τα στάδια παραγωγής του και αποφεύγει την εξάντληση των φυσικών πόρων”. Στον όρο αυτό συμπεριλαμβάνεται πλέον και το εργατικό προσωπικό που χρησιμοποιεί μία εταιρεία, οι συνθήκες εργασίες που του παρέχονται, καθώς και η ανάμειξη ζώων στην διαδικασία κλινικών δοκιμών.
Για να χαρακτηρίζεται λοιπόν ένα brand sustainable, ethical και cruelty-free θα πρέπει να είναι διαφανές ως προς τις διαδικασίες του- από την παραγωγή μέχρι και την στιγμή της πώλησης
Μετά το σκάνδαλο του εργοστασίου Rana Plaza το 2013 στο Μπαγκλαντές, πολλά brand αναγκάστηκαν να απομακρύνουν την παραγωγή τους από εκεί και να αλλάξουν στρατηγική με την αναζήτηση εναλλακτικών επιλογών. Οι πιέσεις που δέχονται τα brand παγκοσμίως για να γίνουν πιο οικολογικά έχουν γίνει όμως έντονες και επιτακτικές και από την νέα γενιά, εκείνη των millennial, και ακόμη περισσότερο την GenZ καθώς πρόκειται για μία γενιά που έχει μεγαλώσει με την τεχνολογία, με την δυνατότητα να ενημερώνεται την στιγμή που θέλει για ό,τι θέλει και να διαμοιράζεται πληροφορίες, και βιώνει την κλιματική αλλαγή σε πραγματικό χρόνο. Λόγω αυτών των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών τους είναι αρκετά ευαισθητοποιημένοι καταναλωτές με συγκεκριμένες αξίες ως προς το περιβάλλον και τα ανθρώπινα δικαιώματα.
Ο καθένας μας έχει συγκεκριμένες αξίες που αντανακλούν και την καταναλωτική μας συμπεριφορά
Αυτές οι προσωπικές αξίες είναι που μας οδηγούν σε συγκεκριμένες επιλογές. Είμαστε αυτό που αγοράζουμε και ο λόγος που το αγοράζουμε- γιατί μέσα από τις στιλιστικές επιλογές μας επιθυμούμε να δείξουμε την προσωπικότητα μας, να επισημάνουμε τις αξίες μας και να ορίσουμε το status μας. Και οι επιλογές που κάνουμε σε brands θέλουμε να συνάδουν οι αξίες που πρεσβεύουν με τις δικές μας. Για τον λόγο αυτό κάποιοι επιλέγουν να αγοράσουν sustainable brands και eco κολεξιόν ώστε με αυτό τον τρόπο να δείξουν την ευαισθησία τους ως προς την οικολογική καταστροφή και την τήρηση των ανθρώπινων δικαιωμάτων, άλλοι στρέφονται σε luxury brands για να αναδείξουν την οικονομική τους ευχέρεια ή απλά γιατί έχουν ως αξία την ποιότητα και όχι την ποσότητα και ούτω καθεξής.
Τελικά αγοράζουμε οικολογικά γιατί συνάδει με τις προσωπικές μας αξίες ή είμαστε τόσο καλά εκπαιδευμένοι ως προς τις συνέπειες της οικολογικής καταστροφής που θέλουμε να προστατεύσουμε το περιβάλλον;
Όπως και να᾽χει ένα είναι το σίγουρο- καθένας από εμάς πρέπει να βάλει το δικό του λιθαράκι στο να προστατευτούμε και να προστατεύσουμε τον πλανήτη από μία οικολογική καταστροφή κλίμακας covid-19 γιατί η αλλαγή έρχεται όταν όλοι δρούμε ατομικά και ταυτόχρονα συλλογικά. Ξεκίνα σήμερα από τα πιο απλά- κάνε ανακύκλωση- αγόρασε 2 μπλούζες αντί 3- άρχισε να κοιτάς την σύνθεση όσων αγοράζεις πχ το βαμβάκι είναι ένα βιοδιασπώμενο υλικό συνεπώς πολύ καλό σαν επιλογή, δες brand όπως το www.sakt.gr που χρησιμοποιεί 85% βαμβάκι στην σύνθεση- προτίμησε collection που είναι οικολογικές πχ η αλυσίδα Ζara έχει την collection join life που είναι από οικολογικά υφάσματα που απορροφώνται γρηγορότερα από το περιβάλλον.
Ξεκίνα με μικρά βήματα για να κάνεις μεγαλύτερα. Κάθε χρόνο πετάμε συλλογικά περισσότερα από 300 εκατομμύρια αθλητικά παπούτσια. Καθένα από αυτά χρειάζεται περίπου 30 έως 40 χρόνια για να απορροφηθεί τελείως από το περιβάλλον. Μήπως αυτό τον χρόνο να μην είναι το δικό σου;