Τα τελευταία χρόνια, η τάση Y2K, επηρεασμένη από τα τέλη των ’90s και τις αρχές των ’00s, έχει επανέλθει δυναμικά στον χώρο της μόδας. Τα χαρακτηριστικά της, όπως τα χαμηλοκάβαλα τζιν, οι ογκώδεις ζώνες και η ποπ αισθητική, έχουν κατακτήσει τις ντουλάπες των millennials και της Generation Z.

Ωστόσο, μια νέα τάση, η Y3K, κάνει την εμφάνισή της, η οποία αντλεί έμπνευση από έναν φουτουριστικό και τεχνολογικά εξελιγμένο κόσμο, σηματοδοτώντας μια μετάβαση από το νοσταλγικό παρελθόν στο μακρινό μέλλον. 

Η Y2K μόδα συνδέεται με την εποχή, που το διαδίκτυο άρχισε να γίνεται μέρος της καθημερινότητας, με τεχνολογικές αλλαγές να διαμορφώνουν τον πολιτισμό και τη μόδα. Τα υλικά και τα χρώματα είχαν μια «φουτουριστική» γεύση για την εποχή, με έντονα χρώματα, μεταλλικά στοιχεία και γυαλιστερές υφές, αντικατοπτρίζοντας τον ενθουσιασμό για την νέα τεχνολογική εποχή.  

Κάπως έτσι, ξεκίνησε και η μόδα Y3K, από την Ιαπωνία, η οποία είναι εμπνευσμένη από τον 31ο αιώνα. Ωστόσο, αντί να κοιτάει προς το παρελθόν όπως η Y2K, η Y3K εξετάζει πώς θα μοιάζει ο κόσμος στο μακρινό μέλλον, εστιάζοντας στην εξέλιξη της τεχνητής νοημοσύνης και της εικονικής πραγματικότητας, όπως την φανταζόμαστε. Η τάση αυτή χαρακτηρίζεται από μια φουτουριστική αισθητική, με μεταλλικές αποχρώσεις και τεχνολογικά στοιχεία, που θυμίζουν Matrix.

Η άνοδος των κοινωνικών μέσων, του Photoshop και της τεχνητής νοημοσύνης θεωρείται ότι προκάλεσε αυτή την τάση, η οποία προσπαθεί να σατιρίσει το ψηφιακό μέλλον. Τα ρούχα είναι σε μεταλλικές και γκρι αποχρώσεις και παραπέμπουν σε διαστημική στολή.  

Η Συνύπαρξη του Παλιού και του Νέου 

Καθώς η Y3K κερδίζει έδαφος, εμείς αναρωτιόμαστε, αν η Y2K μόδα θα καταφέρει να συμβιώσει με αυτήν. Ενώ η Y2K είναι cool και νοσταλγική, η Y3K είναι εκκεντρική και φουτουριστική. Όμως, αντί να συγκρούονται, οι δύο τάσεις φαίνεται πως συγχωνεύονται σε μια νέα μορφή μόδας, που παντρεύει το ρετρό με το μέλλον. Τα χαμηλοκάβαλα τζιν Y2K αποκτούν φουτουριστικές πινελιές, όπως μεταλλικά αξεσουάρ και τεχνολογικά μοτίβα, ενώ τα έντονα χρώματα της Y2K συνδυάζονται με το γκρι και το ασημί της Y3K. 

Όσον αφορά στο μακιγιάζ, βλέπουμε τη συνύπαρξη της λάμψης και της glossy αισθητικής της Y2K με τα στοιχεία της Y3K, όπως τα μεταλλικά eyeliners και τις ιριδίζουσες σκιές. Το αποτέλεσμα είναι μια αισθητική που αναμειγνύει το ανθρώπινο και το εξωγήινο, το ρετρό και το φουτουριστικό. 

Ιαπωνικές πηγές αναφέρουν, πως η τάση, αυτή, ξεκίνησε με την κινέζικης καταγωγής εφαρμογή XiaoHongShu (μια παραλλαγή του Instagram), ενώ έμπνευση φαίνεται να αποτέλεσε το K Pop group Aespa. Σύμφωνα με το Pinterest, η ρετρό-φουτουριστική μόδα έχει αυξηθεί κατά 170%, ενώ τα σύνολα με ασημένια sneakers έχουν αυξηθεί κατά 200%. Την τάση αυτή φαίνεται να έχουν υιοθετήσει και celebrities, οι οποίοι αναμείγνύουν στα looks τους Y3K στοιχεία.

blog.adafruit.com 

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η ρομποτική στολή Thierry Mugler του Φθινοπώρου/Χειμώνα 1995, που φόρεσε η Zendaya στην πρεμιέρα του Dune: Part Two στο Λονδίνο, αλλά και τα μεταλλικά γυαλιά της Candice Swanepoel στην καμπάνια YEEZY X Gap. Πρόσφατα μάλιστα, ο αμερικανός σχεδιαστής μόδας Daniel Roseberry παρουσίασε στην συλλογή Schiaparelli Spring Couture 2024, ένα ρομποτικό φόρεμα κεντημένο με κρύσταλλα Swarovski και ηλεκτρονικά τσιπ. 

LONDON, ENGLAND – FEBRUARY 15: Zendaya attends the World Premiere of “Dune: Part Two” at Leicester Square on February 15, 2024 in London, England. (Photo by Jeff Spicer/Getty Images for Warner Bros. Pictures)
 

Ωστόσο, και στο παρελθόν, κορυφαίοι οίκοι μόδας έχουν, επίσης, δείξει μια προτίμηση για το μέλλον, με πιο αξιοσημείωτο παράδειγμα τη συλλογή Givenchy Φθινόπωρο/Χειμώνας 1999 του Alexander McQueen, η οποία είχε φουτουριστικό χαρακτήρα. (βλ. κεντρική φωτογραφία άρθρου).